سوشید

نام کوهی در برزک

سوشید

نام کوهی در برزک

* به به ، ناهار آب دوغ خیار

 

جهاد کشاورزی کاشان که ادعا حمایت از کشاورزان را دارد و با اعلام آمار ۱۵ هزار خانوار کشاورز شهرستان کاشان سعی بر حفظ موجودیت خود به عنوان متولی این بخش، بی شک می داند اصلی ترین نیاز هر شغلی امور بیمه ای آن می باشد.

جالب اینجاست که صندوق بیمه روستاییان با شعار «بعد از چهل سال برای اولین بار در ایران» که از دو سال پیش شروع به کار نموده است، شهرهایی چون برزک و نیاسر و قمصر و ...  را جهت پوشش بیمه ای خود به رسمیت نمی شناسد.

کشاورزان شهرهای این چنینی که نام شهر را به خود گرفته اند ولی در عمل روستا، و سالیان سال رنج و مرارت امور تولید را با سرانگشتان پینه بسته خود گردانیده اند، حال در گوشه ی انزوای کم تدبیری مسولان امر با اعتقاد «هر چه خدا بخواهد» بر بی عدالتی و ناحقی تحمیل شده به خود مهر تایید ناآگاهی و غفلت می زنند و کم زبانی و قناعت خود از یک طرف و منفعل بودن فرزندان تحصیل کرده خود از طرف دیگر ادامه این روند را زیر فشار زندگی آسان تر می کند.

و طرح هایی چون نابر آنچنان در بوق و کرنا می شود که پیرمرد شکسته روستایی باورش می شود که برای او خبری است و همسایه ای در حالی که سند ۷ دقیقه آب در دستش بود به من گفت: «آقا عمو جون می خواهم در طرح نابر شرکت کنم، گل محمدی بهتر است یا بادام» و بی خبر از اینکه انبوه این خرده مالکانی همچون گذشته پلی می شوند تا سرانه بلاعوض، دویست سیصد میلیون تومانی شود و از  دوش خمیده آنان به حسابهای میلیاردی عمده مالکانی  سرازیر شود که ۲۷ سال پیش اموالشان مصادره می شد با تفاوت های زمین تا آسمان؛ از سرمایه داران کارآفرین رانت ندیده به سرمایه داران رانت زده ناشی از بی ثباتی فضای اقتصادی

و ما خرده مالکان بیایید دمی دیگر خوش باشیم چرا که وصف العیش نصف العیش و تا خماری این حال زودگذر نرفته پای برگه  یکی دیگر از منتخبین مجلس را پاراف کنیم و در پای صحبت او که ادعای آوردن بودجه های هنگفت به منطقه را دارد ابتدا با دهان باز و با تعجب نگاه کنیم، آنگاه بخندیم و بعد قبل از ناهار آب دوغ و خیار انتخاب خود را بنماییم.

بحث از بیمه منحرف شد؛

صندوق بیمه روستاییان و عشایر برای روستاهایی هم که اجرا می شود این طور نیست که به کشاورز بگوید حال که از کار افتاده ای بیا و حقوق بگیر بلکه قضیه برعکس است و دولت تحت عنوان صندوق از کشاورز بیچاره و ندار حقوق می گیرد:

«.... صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر وابسته به وزارت رفاه و تامین اجتماعی در بخش برزک کاشان ظرف مدت ۴۰ روز ۵۱۴ خانوار روستایی را تحت پوشش قرار داده است.

... بیمه شدگان مذکور تا به حال بیش از یک میلیارد ریال به حساب صندوق واریز کرده اند»(روزنامه همشهری - ویژه نامه کاشان - مرداد ۱۳۸۶)

«در حال حاضر وجود یک سال پرداخت حق بیمه برای دریافت مستمری فوت و از کارافتادگی در صندوق بیمه روستاییان و عشایر لازم است.

رئیس سابق اداره نظارت بر بیمه های اجتماعی و رفاه و تامین اجتماعی با اشاره به این که صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر متعهد پرداخت مستمری فوت، پیری، از کار افتادگی و بیکاری است، عنوان کرد: تا کنون حدود ۲ سال از تشکیل این صندوق می گذرد؛ اما هنوز یک کمیسیون از کار افتادگی در هیچ استانی تشکیل نشده و کماکان پرونده های این افراد بایگانی می شود.

... با اجرای شرط سنی ۵۵ سال (محدودیت سنی) برای عضویت در صندوق بیمه روستاییان و عشایر اذعان کرد؛ اگرچه این موضوع نیز در هیچ جای آیین نامه صندوق ذکر نشده؛‌اما این شرط در گذشته در ۱۰ استان و بتازگی در ۵ استان دیگر اجرا شده است که همین امر دامنه شمول بیمه روستاییان در سطح روستاها را با روندی بازدارنده مواجه می کند.»(روزنامه جام جم - پنج شنبه ۳ آبان ۱۳۸۶)

و خدمت دوستان انقلابی جهاد کشاورزی خصوصاْ کاشان عرض کنم:

به عنوان پدران معنوی کشاورزان منطقه به اولین اولویت که بیمه کشاورزان است گوشه نظری بفرمایید.

انشاءالله

نظرات 2 + ارسال نظر
محسن یکشنبه 20 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 02:29 ب.ظ

سلام. خسته نباشی. لطف میکنی توضیح بیشتری از خودت مثل سطح تحصیلات و رشته ای که درس خوندی رو در وبلاگت قرار بدی؟ تا ما بهتر با شما آشنا بشیم. توانایی ها و قابلیت های شما در شناخت و حل مشکلات مردم برزک چقدره؟
آیا شما فقط حرف می زنید یا مرد عمل هستید؟
چه کمکی از من و امثال من که بیرون از برزک هستیم بر می آید؟
به هر حال خوشحال شدم که می بینم افراد سمج و با دل و جرئتی مثل شما مسائل رو بی پرده طرح و به تنهایی اون رو دنبال می کنه.
اما لازمه پیشرفت برزک افزایش سطح آگاهی‌ها و آشنایی با حقوق و وظایف شهروندی است؟ اما در اینکه مردم برزک به عنوان یک شهروند هستند یا ساکن روستا این نیز خود جای سوال هست! متاسفانه زمام امور برزک چه در شهرداری و چه در شورای شهر رو عده ای بر عهده گرفته اند که نه تا حالا کار مدیریتی داشته اند نه می تونند چهار کلمه حرف حساب پیش مسئولین بزنند.
به امید آینده ای بهتر برای برزک.

عباس اورنگ . رئیس سابق اداره نظارت ب دوشنبه 21 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 04:37 ب.ظ http://www.orangsara.com

دوست عزیزم سلام
امیدوارم که مسئولان محترم فعلی سعی کنند آنطور که آئیین نامه بیمه اجتماعیروستائیان را ما نوشتیم پیاده و اجرا نمایند. یقین دارم در آن صورت مشکلات زیادی از روستائیان و عشایر در این حوزه رفع شود.
به امید دیدار . خدا نگهدار

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد