سوشید

نام کوهی در برزک

سوشید

نام کوهی در برزک

۱۸۰- سهم پژوهش در دولت نهم

 

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان، اظهار داشت: در ماده ۴۶ قانون برنامه چهارم توسعه تصریح شده که دولت تا پایان برنامه، سرمایه گذاری در امر پژوهش و فناوری را به میزان حداقل ۲ درصد تولید ناخالص داخلی از محل اعتبارهای عمومی دستگاه های اجرایی و یک درصد درآمد عملیاتی شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات غیر دولتی افزایش و آن را برای پژوهش های ماموریت گرا و تقاضا محور هدایت کند.

وی تصریح کرد: طبق این برنامه سهم اعتبار تحقیقات کشور در سال ۸۴، ۲/۱ درصد تولید ناخالص داخل بود که این نسبت تحقق نیافت و عملاْ اعتبار پژوهشی به ۶۷ دهم درصد رسید.

وی اضافه کرد: بر اساس برنامه چهارم توسعه، افزایش اعتبار تحقیقات کشور در سال ۸۵ به ۵/۱ تا ۱/۶ درصد انتظار می رفت اما این اعتبار به ۴۵ صدم درصد کاهش یافت که این رقم از بودجه پژوهشی سال ۸۴ حدود ۲۲ صدم درصد کمتر است. ایشان، ارتباط بخش تحقیقات کشاورزی با بدنه اجرایی استان را ضعیف دانست و خاطر نشان کرد: رابطه مستقیمی میان فعالیت های پژوهشی و توسعه یافتگی وجود دارد.

وی تصریح کرد: هم اکنون سهم تولید علم ایران نسبت به جهان نیم درصد است که باید به میزان ۵ درصد ارتقا یابد و با شرایطی که هم اکنون حاکم است دستیابی به این رقم بعید به نظر می رسد.

... رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان، گفت: در کشورهای پیشرفته جهان بیش از ۷ درصد تولید ناخالص ملی صرف تحقیقات می شود و در پاره ای از کشورها این میزان تا ۱۳ درصد رشدا کرده است.(۱)

 

(۱) روزنامه ایران - ضمیمه استان اصفهان سه شنبه ۲۷ آذرماه ۱۳۸۶

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد