سوشید

نام کوهی در برزک

سوشید

نام کوهی در برزک

۲۴۶- مضرات سیگار (۲)



استعمال دخانیات سبب افزایش ضربان قلب و در نتیجه کار قلب می شود و فشار خون را هم بالا می برد . همچنین سیگار با اثر روی عوامل انعقادی و نیز تغلیظ خون ، احتمال تشکیل لخته و بسته شدن سرخرگها را افزایش می دهد . افزون بر این ، سیگار با اثر بر روی رگهای کوچک ،خونرسانی به بخشهای انتهایی اندام ها را مختل می کند و این عارضه در افراد دیابتی که گرفتاری اعصاب محیطی نیز دارند ، بسیار مهم است و خطر قطع عضو را باز هم افزایش می دهد این آثار جدی از آثار سرطان زایی سیگار است .که موجب ناتوانی و مرگ خواهد شد . امروزه سیگار مهمترین علت قابل پیشگیری سرطان بشمار می رود .
یگاریها در دهه سوم و چهارم زندگی خود 5 برابر دیگران احتمال ابتلا به حمله قلبی دارند یکسال پس از ترک سیگار خطر بیماری عروق قلب نصف میشود و 15 سال پس از ترک ، خطر نسبی مرگ ناشی از بماری قلبی به حد افراد غیرسیگاری می رسد تنگی نفس ، تپش قلب و افزایش فشارخون از اثرات قلبی زودرس استعمال دخانیات است

استعمال سیگار به تنهایی خطر بیماری عروق قلبی را بطور متوسط 2 برابر می کند سیگار عامل 21 درصد بیماریهای قلبی کشنده است دود سیگار مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی را برای همسران و فرزندان افراد سیگاری 3/1 برابر می کند اضطراب خطر سکته قلبی مجدد را دو برابر و مزگ را 3 برابر می کند افسردگی در 25 درصد بیماران دچار ناراحتی قلبی حاد دیده می شود و مرگ ومیر آنان را 4 برابر می کند

سیکار کشیدن از راههای مختلفی بر قلب تأثیر می گذارد . دود سیگار محتوی نیکوتین که یک ماده شدیداً اعتیاد آور است ، می باشد.نیکوتین سه اثر فوری در بدن دارد . ضربان در حال استراحت قلب را افزایش می دهد، فشار خون را موقتاً بالا می برد و رگهای خونی را منقبض می کند .برخلاف افزایش ضربان قلب ناشی از فعالیت بدنی ، افزایش ضربان قلب به دلیل نیکوتین ، حتی زمانی که فرد در حال استراحت است ادامه می یابد. دود سیگار محتوی مونو کسید کربن است که زمانی که استنشاق می شود ، منجر به کاهش توزیع اکسیژن به مغز ، قلب و سایر قسمتهای بدن می شود .به علاوه سیگار کشیدن می تواند با کاهش خونرسانی و اکسیژن رسانی به جنین منجر به عوارضی در حاملگی می شود. مونو کسید کربن میزان اکسیژن در دسترس قلب را کاهش می دهد . و به افزایش چربی در لایه داخلی شریان ، وضعیتی که معروف به تصلب شرایین است کمک می کند .

در نهایت ،رگهای خونی ، سفت تر و باریک تر می شود و جریان خون کاهش می یابد . گاهی یک لخته تشکیل می شود و جریان خون را می بندد .این انسداد علت عمده سکته قلبی و مغزی است . سیگاریها مشکلات مزمن بهداشتی زیادی مانند سرفه ، کوتاهی نفس و عفونتهای مکرر تنفسی را تجربه می کنند .به علاوه سیگار کشیدن ، منجر به مشکلات جدی دراز مدت مانند بیماری قلبی ، بیماریهای ریوی مثل آمفیزم و سرطانهای دهان و ریه می شود. آمار نشان می دهد افرادی سیگاری تصمیم به سیگار کشیدن را از اوایل زندگی می گیرند. تقریباً 80 % کل افراد سیگاری ، سیگار کشیدن را از سن زیر 18 سال آغاز کرده اند .بسیاری از آنها در آن سن تبدیل به سیگاریهای دائمی شده اند.متوسط سن اولین سیگار کشیدن 5/14 سالگی است ( در آمریکا ). بچه ها از بالغینی که در اطراف آنها سیگار می کشند ، افراد هم تراز شان و محیط ، مانند تبلیغات و فیلمهای سینمایی، برای استفاده از تنباکو تأثیر می گیرند . به دلیل اینکه نیکوتین موجود در سیگار اعتیاد آور است ،نیمی از افرادی که سیگار را تجربه می کنند تبدیل به سیگاریهای دائم می شوند
سیگار: کشیدن سیگار احتمال ابتلا به بیمارى قلبى را ۲ یا ۳ برابر مى کند. در واقع فردى که کمتر از ۵۰ سال دارد و سیگار مى کشد، نسبت به یک فرد غیر سیگارى احتمال ابتلا به بیمارى عروق کرونرى قلب در او ۵ برابر مى شود. این امر دلایل مختلفى دارد. نیکوتین موجود در دود سیگار با آزاد کردن هورمون استرس آدرنالین سبب زیاد شدن ضربان قلب و فشار خون و افزایش نیاز قلب به اکسیژن مى شود. مونواکسید کربن موجود در توتون با خارج کردن اکسیژن از جریان خون مانع رسیدن اکسیژن به قلب مى شود. سایر مواد شیمیایى موجود در سیگار سبب آزاد شدن رادیکال هاى آزاد مى شوند. همان طور که قبلاً گفته شد این رادیکال هاى آزاد مولکول هاى مضرى هستند که سبب پیشرفت عارضه آترواسکروز مى شوند.
دود سیگار به ویژه نیکوتین آن اثر بسیار زیان‏آور بر دستگاه عروق خونى دارند وباعث انقباض عروق به ویژه سرخرگهاى موئین مى‏شوند و در نتیجه جریان خون درانتهاى اندامها بسیار ضعیف مى‏گردد. دست‏ها، به ویژه پاها خصوصا در هواى سرد به‏سرعت کرخت و حتى کبود «سیانوزه‏» مى‏شوند اما چند هفته پس از ترک سیگار این‏عوارض نیز برطرف مى‏شوند و در دست و پا گرمى طبیعى احساس مى‏گردد که این امرنتیجه بهبود جریان خون در اندامهاست.

شگفت‏آور این که ترک سیگار در بارورى مردان نیز موثر است. این بهبود در عرض یک‏ماه مشاهده مى‏شود ظرفیت ریه‏ها نیز در ظرف شش ماه پس از ترک سیگار بهبود مى‏یابد.

به طورى که ذکر شد، سیگار اثر نامطلوب بر عروق قلب و مغز دارد و در نتیجه‏حمله‏هاى قلبى و سکته‏هاى مغزى در سیگاریها بیش از سایر افراد است.

(فراموش نشود که در این مقاله سیگار نماینده تمام اقسام دخانیات است از قبیل‏غلیان، چپق، پیپ، جویدن توتون و غیره) اما پس از ترک سیگار این نابرابرى از بین‏مى‏رود. سکته‏هاى مغزى، حمله قلبى و عوارض عروقى تقریبا به اندازه غیر سیگاریهامى‏گردد.

بنابر پژوهش‏هاى گسترده در اروپا و آمریکا، این امر به ثبوت رسیده است که‏عوارض نامطلوب سیگار بر قلب پس از ترک سیگار از بین مى‏روند بنابراین سیگاریهانباید ناامید گشته و ناراحتیهاى قلبى و عروقى خود را غیر قابل درمان بدانندبلکه باید مطمئن باشند که پس از ترک سیگار وضع قلبى و مزاجى‏شان بهبود کلى خواهدیافت و به احتمال قریب به یقین به حالت نخست‏بر خواهد گشت. آمار نشان مى‏دهدکسانى که سیگار را ترک مى‏کنند، صرفنظر از مدت و شدت اعتیاد، خیلى کمتر ازافرادى که هنوز به کشیدن سیگار ادامه مى‏دهند، دچار سکته‏هاى قلبى و مغزى و دیگرعوارض مى‏گردند.

http://forum.p30world.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد