سوشید

نام کوهی در برزک

سوشید

نام کوهی در برزک

۳۱۳- تعاریف در رابطه با ای اس پی(۲)

 

کارگروه آموزش شرکت تعاونی عماد در جهت بررسی شرایط اجرای یک ای اس پی در برزک در طول چند ماه مطالعاتی انجام دادند که در چهار محور مکتوب و قابل ارائه و اجرا گردید:

۱- تعاریف

۲- کابرد

۳- کاربران

۴- طرح توجیهی

در این قسمت تعاریف این مجموعه تقدیم می گردد:

 

ادامه مطلب

 

 

مقدمه:
الف- اینترنت: شبکه کامپیوتر جهانی شامل میلیونها دستگاه کامپیوتر و سایر تجهیزات مرتبط که قابلیت تبادل اطلاعات با یکدیگر را دارند.
این شبکه از مجموعه مشترکی از پروتکل های ارتباطی راه دور برای اتصال آنها به یکدیگر استفاده می نماید.
«اینترنت یک آزمایشگاه جهانی است که در آن همه شرکت های بزرگ چند ملیتی و دانشگاهها
 می توانند از فناوری ارتباطی آن بهره مند شوند. هم اکنون از خطوط تلفن گرفته تا دورسخنی (ویدئو کنفرانس) و برنامه های زنده تلویزیونی و رادیویی در اینترنت موجود می باشد. بنابراین  اینترنت همچون الگو و زمینه‌ی آزمایشی برای ارتباطات تلقی می شود و با نگرش به تحول و تکامل آن می توانیم نظر اجمالی و دورنمایی از آنچه در آینده پیش خواهد آمد،‌داشته باشیم».  )زوال فاصله ها- فرانسس پانکراس (
«دنیایی که در آن ارسال اطلاعات تقریباً هزینه ای در بر ندارد،‌ جایی که مسافت مطرح نیست و ارسال هر مقدار محتوا بلادرنگ میسر است».) زوال فاصله ها- فرانسس پانکراس(
« اینترنت دستورات مرکزی و فرماندهی مرکزی ندارد و جا به جایی اطلاعات با خطوط اجاره ای که شرکتهای ارتباطی در اختیار می گذارند انجام می شود. در واقع اینترنت هیچ مالک، اداره کننده و نگهدارنده ای ندارد و هیچ کس نقش هماهنگ کننده و یا دروازه بان را در آن ایفا نمی کند. هر شخص می تواند پیامهای خود را به سراسر شبکه ارسال کند،‌ یک وب گاه)  وب گاه‌: شبکه گسترده اطلاعات (  به وجود آورد و یا فایلی از اطلاعات را بر روی اینترنت نگهداری کند تا سایرین به آن دسترسی داشته باشند.
تصمیمات اندکی که به صورت متمرکز اتخاذ می گردند عبارتند از: پالایش پروتکل ها، پایه گذاری اصول و قواعد کلی جهت تخصیص نشانی ها و یا «اسامی حوزه ها» در اینترنت. غالب این تصمیم گیری ها را تنی چند از مهندسان و متخصصان گرداننده اینترنت که اکثراً آمریکایی اند،‌ همچنین انجمن اینترنت و تعداد کمی از هیئت ها، مانند هیئت تخصیص دهندگان، اجازه دستیابی و نیروی کار مهندسی اینترنت، انجام می دهند. اما تمامی آنها فقط به صورت نگهبانانی می باشند که به خودی خود منصوب گردیده اند و هیچ یک مالک اینترنت نمی باشند».( زوال فاصله ها – فرانسس پانکراس )
ب- گسترش pc
«در کشورهایی که سرانه زیاد pc  pc ): کامپیوتر شخصی (خانگی )) دارند، نسبتاً میزان نفوذ اینترنت بیشتر است. در آمریکا چهل درصد خانه ها، یک pc و نیمی از آنها یک pc همراه، یک مودم‌ (توانایی اتصال pc به یک خط تلفن) را دارند. در اروپا این میزان به نصف این درصد تقلیل می یابد».( زوال فاصله ها-2000 میلادی)
 
«در حال حاضر حدود دویست میلیون کامپیوتر شخصی در سطح دنیا مورد استفاده می باشد. این رقم در سال رشد پانزده درصد داشته، در حالی که رشد استفاده از اینترنت حدود صددرصد است».( زوال فاصله ها-2000 میلادی)


ج- اینترنت در ایران و جهان
در حالیکه متخصصان فناوری اطلاعات یک شرکت آلمانی به انتقال اطلاعات از طریق شبکه فیبر نوری با سرعت 107 گیگا بیت بر ثانیه دست یافتند (هرگیگا یک میلیون برابر یک کیلو است) کاربران اینترنت در ایران در خانه خود با سرعت 45 کیلو بیت بر ثانیه به این شبکه متصل می شوند.
در اکثر کشورهای جهان، در حال افزایش ظرفیت و سرعت اینترنت خود را در حد «ترابیت» (یک ترا یک میلیارد برابر یک کیلو) هستند، شرایط کنونی جامعه ما «عصر یخبندان اینترنت» را تداعی می کند.
کاربران اینترنت در برزک با سرعت 8/16 کیلو بیت بر ثانیه با تلفن های WLL(جعبه تقسیم های تکی و در حالت جعبه تقسیم های 4 تایی امکان ارتباط به کلی وجود ندارد) و 48 کیلو بیت بر ثانیه با تلفن های سیمی به این شبکه متصل می شوند. این در حالی است که ICT رایگان مخابرات سرعت نمایشی 10Mbps (10 مگا بیت بر ثانیه) و سرعت 128 کیلو بیت بر ثانیه را عملا ًدارا می باشد.
مطابق با آخرین امار شرکت فناوری اطلاعات میزان پهنای باند اینترنت کشور، معادل با چهار گیگا بیت بر ثانیه
می باشد، رئیس هیئت مدیره انجمن کارفرمایان شرکت های اینترنتی ایران، کم بودن پهنای باند را علت اساسی سرعت پائین اینترنت در کشور می داند.
یکی از دلایل کم بودن سرعت اینترنت، کم فروشی شرکت های ISP است. در برخی موارد شرکت های خدمات اینترنتی پهنای باند کم تر از 128 کیلو بیت بر ثانیه را برای هر خط (ای وان E1) اختصاص می دهند که باعث کاهش سرعت و کیفیت اینترنت دریافتی توسط کاربر نهایی می شود.
قطعی های شبکه فیبر نوری، نامطلوب بودن کیفیت سرویس های مراکز مخابراتی بخصوص در مراکز تأمین کننده پهنای باند، پشتیبانی نامناسب شرکت های دیتا و اعمال نامناسب فیلترینگ از دیگر دلایل کم بودن سرعت اینترنت در کشور می باشد. تجهیزات نامناسب برخی شرکت های خصوصی، توزیع پهنای باند (ICP)‌ که به شرکت های ISP خدمات می دهند نیز از جمله دلایل این امر است.
شرکت دیتا در قبال شرکت های ISP متعهد به ارائه سرویس با کیفیت بالا است اما مسئله این است که برخی از شرکت های خدمات اینترنتی، پهنای باند دریافت شده را به صورت مشترک (Share) و با تراکم بالا بین کاربران توزیع می کنند که باعث افت سرعت و کیفیت اینترنت برای کاربران نهایی می شود.
د- کاربرد
1- ارسال و دریافت نامه های الکترونیکی (e-mail)
2- دسترسی به اطلاعات در مورد موضوعات مختلف با استفاده از موتورهای جستجوگر
3- گفتگو با کاربران دیگر
4- دسترسی به اخبار روز اجتماعی- سیاسی- اقتصادی- ورزشی
5- تحقیق درباره‌ی موضوعات روزچ
6- تهیه نرم افزارهای رایگان برای رایانه شخصی
7- خرید و فروش کالاها
8- بانکداری
9- خرید و فروش لوازم شخصی
10- دخیره و خرید بلیط های مسافرتی
11- ثبت نام های مختلف (دانشگاه ها و...)
تعاریف
1- دیتا
2- شبکه
3- خدمات اتصال به اینترنت
4- Dial up
5- xDSL
6- فیبر نوری
7- وایرلس (اتصال بی سیم) Wireless
8- ماهواره Satellite
9- کامپیوتر میزبان
10-  نشانی IP
11-  دیجیتال کردن
12-  پهنای باند
13-  مودم
14-  وب سایت
15-  کافی نت یا سایبر کافی
16-  پروتکل
17- http
18-  پالایه (فیلتر)
19-  توافقنامه سطح خدمات SLA
20-  خدمات اینترنتی رسا ISP
21-  نحوه کار یک ISP برای ارائه خدمات
الف- سخت افزار
ب- نرم افزار
1- دیتا چیست؟ و انواع سرویس های دیتا کدام است؟
دیتا در فارسی «داده» معنی شده است. تمام اطلاعات شامل صوت، تصویر، متن و غیره نهایتاً به داده تبدیل شده و از روی بسترهای مخابراتی منتقل می شود.
انواع سرویس های دیتا عبارتند از:
الف- سرویس IP
ب- سرویس نقطه به نقطه IP
ج- سرویس VPN
د- سرویس ارتباط نقطه به نقطه بدون پروتکل P2P یا یک نقطه به چند نقطه P2MP
ه- سرویس ارتباط به شبکه X.25
و- سرویس E1

الف- سرویس IP
این سرویس به شرکت های آوا (ISP) جهت ارائه خدماتشان به کاربران واگذار می گردد. این سرویس توسط بسترهای موجود مخابرات (سیم خصوصی، فیبر، بی سیم و ...) در سرعت های مختلف به متقاضی واگذار خواهد شود. پروتکل این سرویس TCP/IP می باشد.
ب- سرویس نقطه به نقطه IP
این نوع خدمت برای اتصال 2 نقطه مورد درخواست متقاضی از روی بسترهای موجود مخابراتی و شبکه زیر ساخت دیتا در پهنای باند مختلف و بدون پروتکل قابل واگذاری خواهد بود.
ج- سرویس VPN
این نوع خدمت برای تشکیل شبکه های اختصاصی سازمانها و مؤسسات مختلف بر روی زیر ساخت مخابرات می باشد. این خدمت در پهنای باندهای مختلف ارائه می شود.
د- سرویس ارتباط نقطه به نقطه بدون پروتکل P2P یا یک نقطه به چند نقطه P2MP:
نقطه به نقطه بدون پروتکل، با استفاده از خطوط پرسرعت ارتباط شبکه های رایانه ای که در دو مکان مجزا قرارگرفته اند، را برقرار می کند. در این سرویس وظیفه بسته بندی و مسیر یابی بسته های داده ای بر عهده‌ی مشترک می باشد.
نقطه به چند نقطه بدون پروتکل، با استفاده از خطوط پرسرعت ارتباط شبکه های رایانه ای که در مکانهای مختلف قرار گرفته اند با یک مکان مشخص برقرار می کند. در این سرویس وظیفه بسته بندی و مسیر یابی بسته های
 داده ای بر عهده مشترک می باشد.
ه- سرویس ارتباط به شبکه X.25
با استفاده از این سرویس شبکه های رایانه ای مشترکین می توانند با سرعت های 9600 بیت بر ثانیه و 19200 بیت بر ثانیه یا شبکه های رایانه ای سایر مشترکین این سرویس در داخل کشور ارتباط برقرار نمایند. این خدمت شامل سرویس X.25 تا 32 کانال منطقی و سرویس X.28 می باشد. این خدمت نیز توسط بسترهای انتقال موجود مخابراتی به متقاضی واگذار خواهد شد. این سرویس های اولیه ای است که توسط شرکت ارتباطات داده ها عرضه می شده و در حال حاضر امکان واگذاری سرویس در کلیه نقاط درخواستی میسر نمی باشد.
توضیح: با توجه به پیشرفت فناوری DLS که امکان برقراری ارتباطات پرسرعت را فراهم کرده است،‌ توسعه شبکه X.25 متوقف شده است.
و- سرویس E1
این نوع خدمت برای ارائه سرویس Dial-up کاربران شرکت های آوا به صورت دیجیتال با توجه به امکانات شبکه تلفنی موجود به جای خطوط تلفن آنالوگ (عادی) استفاده می شود.
2- شبکه:
به مجموعه ای از چند کامپیوتر که با هم باشند شبکه می گویند و اینترنت بزرگ ترین شبکه ای است که تا به  حال ایجاد شده است.
3- خدمات اتصال به اینترنت
در جدول زیر می توان نحوه نام گذاری خدمات اتصال به اینترنت را مشاهده نمود.
الف) ISP    Dial- up
ب) PAP    xDsl
ج) ICP    Satellite & Fiber optic
د) IDS     Co- Location &Hosting
قابل ذکر است، در دنیا به شرکتی که تمامی این سرویس ها را ارائه می دهد اصطلاحاً ISP گفته می شود. اما در ایران برای هر یک از این خدمات، اصطلاحات خاصی در نظر گرفته شده است.
4- خطوط تلفن یا Dial up
این همان روشی است که همگی ما با آن آشنایی داریم. یعنی داشتن یک Username و Password به همراه یک خط تلفن، یک مودم و یک کامپیوتر. از آنجا که در این روش با شماره گیری تلفن به ISP متصل می شوید، به آن Dial up یا شماره گیری می گویند.
5- DSL یا خطوط اینترنت اختصاصی:
 این روش خود شامل روش های مختلفی نظیر:
الف) ADSL
ب) HDSL
ج) SHDSL
د) G.SHDSL

الف) ADSL
در این روش که در ایران به خطوط اینترنت پرسرعت مشهور است، با استفاده از یک خط تلفن ولی بدون نیاز به شماره گیری به اینترنت وصل می شوند. از آنجایی که در این روش فاصله بین مشتری و ISP به نسبت کم است، لذا ISP می تواند با بهره گیری از دستگاهی به نام Splitter یا جداکننده به طور همزمان سرویس اینترنت و تلفن را روی یک خط تلفن تحویل دهد.
همان طور که می دانیم سیم های مسی خطوط تلفنی ظرفیتی بسیار بیشتر از انتقال مکالمات تلفنی را دارند. به همین دلیل فناوری DSL و هم خانواده های آن مثل ADSL این امکان را فراهم آورده اند که بتوان به کمک تکنیک ها و ابزارهایی از بقیه ظرفیت خط نیز به نحو احسن استفاده کرد تا علاوه بر مکالمات تلفنی بتوان اطلاعات را نیز بدون اشغالی خط تلفن دریافت و ارسال کرد.
مقایسه نگارش های مختلف
فناوری ADSL قادر است سرعتی حداکثر برابر 8 مگا بیت در ثانیه را در اختیار کاربران قرار دهد. بعد از ADSL، نسخه‌ی دیگری از این فناوری به نام ADSL2 معرفی شد که ادعا کرد می تواند حداکثر سرعت 12مگا بیت در ثانیه را فراهم آورد و پس از آن ADSL2+ سرعتی برابر حداکثر ظرفیت سیم مسی یعنی تا 24 مگا بیت در ثانیه را در اختیار استفاده کنندگان قرار دهد. امروزه شرکت های مختلفی هر سه نوع این فناوری ها را پشتیبانی می کنند اما مدتی است که صحبتهایی در مورد محدودیت های واگذاری سرعتهای بالا به کاربران مطرح شده است. یعنی به کاربران عادی معمولاً کمتر از 256 کیلو بیت در ثانیه و به شرکت های مختلف، با عقد قرارداد، تا دو مگا بیت در ثانیه واگذار می کنند. با این حال هرگز نیازی به فناوری های ADSL2 و ADSL2+ نخواهد بود و حتی پشتیبانی مرکز واگذار کننده از این فناوری ها نیز هیچ دلیلی به بهتر بودن کیفیت و سرعت آن نخواهد بود.
محدودیت مسافت
برای گرفتن اشتراک اینترنت پر سرعت ADSL، حتماً باید به مسافت شرکت ارائه دهنده تا محل کار یا منزل توجه کرد. زیرا از خصوصیت های بارز این فناوری، افت سرعت و کیفیت با افزایش مسافت است که کمی دقیق تر به آن می پردازیم: ADSL تا مسافت یک کیلومتر معمولاً افت چندانی ندارد و با حداکثر توان پاسخگوست. از آن پس تا حداکثر حدود 6 کیلومتر به نهایت افت خود خواهد رسید. برای کاربران 128 یا 256 کیلو بایت، تا 5/5 کیلومتر مسافت هم مناسب است. برای شرکت هایی که سرعت 2 مگابیت درثانیه را درخواست می کنند، مسافت آنها نباید بیشتر از حدود 3 کیلومتر باشد و گرنه پاسخگو نخواهد بود.
ب) HDSL
در این روش به وسیله یک خط اختصاصی (leased line) به ISP وصل شده. معمولاً بسته به فاصله تا ISP مورد نظر، مقاومت این خط اختصاصی کم و زیاد می شود. با کم و زیاد شدن مقاومت این خط، میزان اینترنت قابل بهره گیری از این خط کم و زیاد می شود. این روش معمولاً برای اتصال ISP های کوچک تر به ISP های بزرگ تر و یا مراکز اداری که نیاز به اینترنت اختصاصی و پر سرعت دارند، مورد استفاده قرار می گیرد.
6- fiber optic یا فیبر نوری:
با توجه به سرعت بالای نور و قابلیت فیبرهای نوری در جا به جایی نور از جایی به جای دیگر و بهره گیری از فرکانس نور به عنوان حامل (Carrier) اطلاعات مورد نظر، از فیبر نوری به عنوان یکی از راه های فوق العاده پر سرعت (سرعت های بالای 100mbps و 1Gbps) به اینترنت استفاده می شود.
تاریخچه:
«در سال 1956 وقتی که اولین کابل تلفنی مسی در اقیانوس اطلس مورد بهره برداری قرار گرفت، تنها برای 85 مکالمه هم زمان بین تمام اروپا و آمریکای شمالی ظرفیت داشت».( زوال فاصله ها- فرانسس کارنکراس)
«اولین کابل نوری اقیانوس اطلس با ظرفیت نزدیک به چهل هزار مکالمه هم زمان، در سال 1988 جای گذاری شد.
کابل هایی که در قرن جدید جای گذاری خواهد شد، ظرفیتی برابر با بیش از سه میلیون مکالمه هم زمان در یک کابل نوری با تارهای بهم بافته را فراهم خواهد ساخت که این تارها هر یک به ضخامت یک موی انسان خواهد بود».( زوال فاصله ها- فرانسس کارنکراس)   
ایده فیبر نوری اولین بار در سال 1960 مطرح و در سال 1966 ساخته شد و در سال 1976 جهت انتقال اطلاعات مورد استفاده قرار گرفت.
مزایای فیبر نوری:
الف- انتقال اطلاعات در فیبر نوری بسیار بالا و در حد سرعت نور می باشد.
ب- فیبرهای نوری از عوامل طبیعی کمتر تأثیر می پذیرند، بدین صورت که میدان های مغناطیسی و یا الکتریکی شدید بر آن هیچ تأثیری نمی گذارد.
ج- به دلیل عدم تأثیر پذیری عواملی چون میدان های مغناطیسی می توان آن را درکنار کابلهای فشار قوی استفاده کرد.
د- تولید آن مقرون به صرفه است، به طوری که حتی از کابلهای مسی که هم اکنون برای انتقال اطلاعات استفاده می شود، مقرون به صرفه تر می باشد.
ه- به دلیل تضعیف بسیار کم شعاع نوری در فیبر نوری نیاز به تقویت کننده های بین راهی در مسافت های طولانی بسیار کم تر از کابلهای کواکسیال می باشد.
معایب فیبر نوری
الف- از فیبر نوری فقط می توان برای انتقال اطلاعات آن هم به صورت شعاع های نوری استفاده کرد و نمی توان برای انتقال الکتریسیته استفاده نمود.
ب- اتصال دو فیبر نوری به یکدیگر بسیار مشکل و وقت گیر می باشد و نیاز به دانش فنی خاص خود را دارد.
ج- نمی توان چند شعاع نوری را به طور همزمان انتقال داد.
ساختمان یک کابل فیبر نوری
یک رشته فیبر نوری از قسمت های زیر تشکیل شده است:
الف- هسته یا Core
ب- Clade
ج- Coating
د- Buffer
الف- Core یک استوانه شیشه ای است که قسمت اصلی یک رشته فیبر را تشکیل می دهد و در دو نوع Multi Mode و Single Mode وجود دارد. کابل های Multi Mode به دو نوع 5/62 میکرن(میکرن یک صدم میلی متر می باشد.)  و 50 میکرن تقسیم می شوند. کابل های Single Mode نیز در دو نوع6 میکرن و 9 میکرن وجود دارند.
ب- Clade روکشی که بر روی Core قرار گرفته و با ایجاد شکست در نور باعث حرکت آن در طول فیبر می شود.
ج- Coating روکشی که از Core و Clade محافظت می کند.
د- Buffer روکشی که بر روی کل کابل کشیده می شود و تعیین کننده محیطی است که قرار است کابل در آن کشیده شود. همچنین انعطاف پذیری و عدم انعطاف پذیری کابل از روی این قسمت مشخص می شودو
7- اتصال بی سیم-Wireless
در این روش محیط انتقال (Media) هوا خواهد بود. برخلاف روش Dial up و ADSL و HDSL  که محیط انتقال سیم مسی بود. در واقع این تنها فرق بین روش Wireless و XDSL است.
8- Satellite یا ماهواره
با داشتن یک آنتن ماهواره و لوازم جانبی مورد نیاز،‌ می توان از طریق ماهواره هایی که هم سرعت زمین حرکت
می کنند، به هر نقطه از دنیا وصل شد.
9- کامپیوتر میزبان یا Server
هر رایانه ای که کاربران بتوانند با آن مرتبط شوند و به طور مشترک از اطلاعات و منابع آن استفاده کنند را کامپیوتر میزبان گویند.
« تا پایان ژانویه 1997 حدود 1/16 تا 18 میلیون، میزبان کامپیوترهای اصلی که اطلاعات ذخیره می کنند به اینترنت متصل شده بودند. این آمار اشاره دقیقی به تعداد افرادی که از اینترنت استفاده می کردند اشاره نمی کند، زیرا هر میزبان می توانست به یک تا چند هزار نفر خدمات اینترنت ارائه کند».( زوال فاصله ها)

10- نشانی IP
هر کامپیوتری که بخواهد از اینترنت استفاده کند یک شماره اختصاصی دارد که مثل آدرس آن کامپیوتر عمل
 می کند. به این شماره نشانی IP می گویند.
11- دیجیتال کردن
هر اطلاعاتی در کامپیوتر یا اینترنت به کمک این روش به 2 رمز ابتدایی که برای رایانه ها قابل استفاده است تبدیل می شود. به این رمز، دودویی یا باینری می گویند. می توان با آن اعداد، حروف، کلمات، تصاویر و اصوات را به صورت رشته هایی از ارقام صفر و یک نشان داد.
12- پهنای باند
الف: تعریف پهنای باند Band width
1- تفاوت بین بالاترین و پایین ترین فرکانس هایی که یک سیستم ارتباطی آنالوگ می تواند ارسال کند و بر حسب هرتز یا سیکل در ثانیه اندازه گیری می شود. به عنوان مثال، پهنای باند یک خط تلفن 3000 هرتز (HZ) است. تفاوت بین پایین ترین (300HZ) و بالاترین (3300HZ) فرکانسی که می تواند داشته باشد.
2- گنجایش انتقال داده ها، یا سرعت انتقال، در یک سیستم ارتباطی دیجیتال که بر حسب بیت بر ثانیه اندازه گیری می شود.
«همانطور که می دانیم، سیم های مسی خطوط تلفنی ظرفیتی بسیار بیشتر از انتقال مکالمات تلفنی را دارند. به همین دلیل فناوری xDSL این امکان را فراهم آورده اند که بتوان به کمک تکنیک ها و ابزارهایی از بقیه ظرفیت خط نیز به نحو احسن استفاده کرد تا علاوه بر مکالمات تلفنی بتوان اطلاعات را نیز بدون اشغالی خط تلفن دریافت و ارسال کرد». «حداکثر ظرفیت سیم مسی 24 مگا بیت در ثانیه می باشد».( روزنامه جام جم- ویژه نامه کلیک 22 مهر 86- فرزندان اینترنت پرسرعت)

ب: تخصیص یا رزرو پهنای باند
فرایند تخصیص پیشاپیش درصدی از پهنای باند برای هر یک از کاربران یا برنامه های کاربردی یک شبکه به دلیل تعیین اولویت بسته های حیاتی منجر به استفاده بهینه از پهنای باند موجود می باشد.
ج: مدیریت پهنای باند
تحلیل و کنترل ترافیک در شبکه های گسترده (WAN) و اتصالات اینترنت به منظور تعیین اولویت پهنای باند و بهبود کیفیت خدمات گفته می شود.
13- مودم
قبل از اتصال به اینترنت احتیاج به مودم است که در واقع یک وسیله ارتباطی بین کامپیوتر و خط تلفن مخابراتی می باشد که وظیفه تبدیل داده های دیجیتال و آنالوگ را انجام می دهد و داده ها را به صورت آنالوگ به خط مخابراتی تحویل می دهد و این خط اطلاعات آنالوگ را به مودم دیگری واگذار می کند و مودم آن شخص اطلاعات را از آنالوگ به دیجیتال در می آورد تا برای کامپیوترش قابل فهم باشد و بالعکس.
انواع مودم ها
مودم ها به چند صورت در بازار یافت می شوند که عبارتند از مودم داخلی، مودم خارجی، مودم توکار و مودم دیجیتال
14- وب جهان گستر (WWW)
وب جهان گستر منبع اطلاعات گسترده ای است که از صدها هزار رایانه مستقر در سراسر جهان تشکیل شده است. این رایانه ها را، رایانه های خدماتی شبکه می گویند.
در رایانه های خدماتی، وب سایت هایی وجود دارند که ممکن است از یک یا چندین هزار صفحه تشکیل شده باشند. این صفحه ها به روش الکترونیک با یکدیگر ارتباط دارند و به کمک پیوندهای ابرمتنی یا ابر پیوندها.
این پیوندها نشانهایی هستند که در صفحه های وب جایگزین شده اند و ممکن است با صفحه های مختلف یک سایت واحد یا صفحه های دیگری ارتباط داشته باشند که در رایانه ای در آن سوی زمین ذخیره شده اند.
بسیاری از مردم وب جهان گستر (www) و اینترنت را به یک مفهوم به کار می برند. اما این دو با یکدیگر فرق دارند. اینترنت شبکه ای جهانی و متشکل از رایانه هایی متصل به یکدیگر است که ارتباطشان از طریق ارتباطات تلفنی برقرار می شود. اما وب جهان گستر برای دستیابی به سایت ها و ایجاد پیوند با آنها از شبکه اینترنت استفاده می کند و اینترنت زیر بنایی برای فعالیت وب جهان گستر فراهم می نماید.
در عمل به شبکه گسترده اطلاعات کامپیوتری در جهان گفته می شود. کوچک ترین واحد نمایش اطلاعات در وب صفحه است. تعدادی صفحه مرتبط با یکدیگر وب سایت را تشکیل می دهند.
15- کافی نت یا سایبر کافی
مکانی که مردم می توانند برای استفاده از اینترنت و وب به آن مراجعه کنند. هزینه استفاده از اینترنت بر اساس زمان و میزان مبادله اطلاعات تعیین می شود.
16- پروتکل Protocol
توافق نامه، مجموعه قوانینی که دو رایانه‌ی در حال ارتباط با یکدیگر می باید رعایت کنند.
17- http
این علامت مخفف hypetext transmission protocol است. برای انتقال صفحه های عادی وب در اینترنت از این پروتکل استفاده می شود. پروتکل دیگری که ممکن است با آنها مواجه شوید عبارت است از ftp که مخفف file transfer protocol است. از این پروتکل در مورد سایت های امنیتی و برای ارسال و دریافت پیام های حساس و حیاتی استفاده می شود.
18- پالایه (فیلتر):‌ تجهیزاتی است که عمل پالایش را انجام می دهد. دارنده‌ی پروانه ISP مکلف است پالایه (Filter) را در شبکه خود نصب کند و مصادیق پالایش را که توسط «کمیته تعیین مصادیق پالایش» اعلام
می شود رعایت نماید.
19- توافق نامه سطح خدمات (SLA) Service Level Agreement
توافق کتبی بین دارنده پروانه ISP و دریافت کننده خدمات که در آن کیفیت سطح خدمات ارائه شده، نحوه اندازه گیری تخطی از سطح خدمات و ضمانت های اجرایی تعیین می شود.
22- خدمات اینترنتی رسا ( ISP) Internet Service Provider
شرکت ارائه کننده خدمات اطلاع رسانی و اینترنتی به بهره برداران نهایی (کاربران) اداره یا شرکتی که خدمات اتصال به اینترنت را برای اشخاص، ادارات و سازمانهای دیگر فراهم می کند. برخی از ISP‌ها شرکت های بزرگ ملی یا چند ملیتی هستند که دستیابی به اینترنت را در بسیاری از نقاط فراهم می کنند در حالی که برخی دیگر تنها به یک شهر یا منطقه محدود می باشند و Service Provider و Access Provider نیز نامیده می شوند.
بر خلاف سرویس های تجارتی Online، ISP ها سرویس های اختصاصی و انحصاری نداشته و آنچه ارائه می دهند برای همگان قابل دسترس خواهد بود. سرویس ها و خدمات ارائه شده توسط ISP ها از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار بوده و انواع اشتراکها از جمله حسابهای شماره گیری IP، حسابهای Shell (یا پیوسته) و حتی در بسیاری از موارد حسابهای DSL را نیز ارائه خواهند داد.
بهای اشتراک اینترنت در ISP ها معمولاً ارزانتر از سرویس های تجاری On Line بوده و کیفیت اتصال نیز در اغلب موارد بهتر است. تعداد زیادی از ISP ها در هر کشوری وجود دارد که البته با توجه به کیفیت ارتباطات بین المللی و هزینه های مربوط به آن، افراد هر کشور و یا حتی هر شهر برای اتصال به اینترنت از طریق ISP بهتر است به ISP های محلی خود مراجعه نمایند.
اکثر ISP ها، قیمت ها و شیوه های محاسبه مختلفی را برای سرویس های خود ارائه می دهند، معمولاً دسترسی نامحدود به اینترنت در ازای یک پرداخت ثابت ماهانه که به آن شیوه Flat Rate هم گفته می شود،‌ توسط اکثر
Isp ها ارائه شده است. البته روش های دیگری هم وجود دارد که در آن قیمت بر اساس تعداد ساعت های استفاده از اینترنت محاسبه می گردد. در چنین روش هایی نیز ممکن است با افزایش ساعت های استفاده، مبلغ هر ساعت کاهش یا افزایش یابد که آن به سیاست های آن شرکت فراهم کننده سرویس اینترنتی بستگی خواهد داشت.
به طور قطع ISP های محلی که در شهر شما وجود دارند، مناسب تر از ISP های راه دور بوده، چرا که هزینه تلفن راه دور بسیار گران تر از تلفن های درون شهری است. به علاوه تعداد تلفن های ارائه شده توسط یک ISP نیز از جمله نکات بسیار مهم در انتخاب یک ISP به شمار می رود. چرا که هر چقدر تعداد این تلفن ها بیشتر باشد، امکان مواجه شدن با خطوط اشغال کمتر خواهد بود.
در هنگام استفاده از ISP ها برای اتصال به اینترنت، هر چند نرم افزارهای اختصاصی نیاز ندارید ولی بسیاری از این شرکت ها فراهم کننده سرویس های اینترنتی، بسیاری از نرم افزارهای مورد نیاز برای اتصال و مرور اینترنت را به صورت رایگان در اختیار شما قرار خواهند داد.
ثبت نام دامنه شخصی فقط به معنی دریافت یک نام است به طوری که دیگری نمی تواند مدعی آن شود. در ابتدای موجودیت اینترنت، داشتن دامنه به معنی وجود رایانه ای به نام Internet Server بود که به طور مستقیم به اینترنت متصل شده بود. اگر از طریق ISP به اینترنت متصل شوید،‌ آنگاه به طور مستقیم وصل شده اید. بنابراین علاوه بر ثبت نام دامنه لازم است کسی را بیابید تا سایتتان را میزبانی کند یا سایتتان را پارک کند. پارک کردن به این معنی است که نام دامنه شما وابسته به جایی واقعی دراینترنت است (با یک آدرس IP) یعنی وابسته به Internet Server شخص دیگری است. وقتی نام دامنه ای را پارک کنید، سایتتان خالی است و فقط ممکن است حاوی پیامی باشد. شرکت هایی وجود دارند که نام دامنه تان را به رایگان پارک می کنند. (مانند وبلاگ ها و بعضی سایت ها مانند Sharemation.Com)
23- نحوه کار یک ISP برای ارائه خدمات Dial Up
این قسمت شامل دو بخش سخت افزار و نرم افزار است که ابتدا به سخت افزارهای مورد نیاز خواهیم پرداخت:
الف- سخت افزار
کامپیوتر خود را در نظر بگیرید. حالا در نظر بگیرید وقتی که می خواهید به اینترنت وصل شوید چه می کنید؟
بله،‌ ابتدا Username و Password را در پنجره Dial Up وارد می کنید و سپس شماره تلفن و در انتها کلیک بر روی Connect
گوشی تلفن توسط مودم برداشته می شود،‌ تق تق، تق تق تق و ... شماره تلفن ISP توسط مودم گرفته می شود. بعد یک سری صداهای عجیب و غریب، قیژ، ویژژژژ، قیژژژژ .....
خوب این صداهای عجیب و غریب چیست؟ بله، درست حدس زدید، یک جور سلام وعلیک بین مودم هاست، به عبارتی دیگر، این صداهای عجیب و غریب یعنی «سلام،‌ حالت چطوره و ...». همانطور که وقتی شما می خواهید با دوستتان تلفنی صحبت کنید نیاز است تا دوست شما هم تلفن داشته باشد، برای اینکه دو تا کامپیوتر با هم صحبت کنند نیز نیاز به دو عدد مودم است، یکی برای کامپیوتر شما و یکی هم برای کامپیوتر ISP
اما چنانچه می دانید ISP شما فقط به شما سرویس نمی دهد و در زمانی که شما به ISP خود وصل هستید چندین و چند مشترک دیگر هم به طور همزمان به ISP وصل هستند.
نکته: چنانچه می بینید یک ISP دارای تلفن زیادی باید باشد. اما چرا شما همیشه یک تلفن را می گیرید. بله، درست است، شما همیشه به یک سر شماره زنگ می زنید که دارای سرویس «روتاری» است. یعنی اگر خط مورد نظر اشغال باشد، به طور خودکار شما بر روی خط بعدی انتقال خواهید یافت. این خطوط می توانند خطوط تلفن معمولی و یا خطوط E1 باشند.
وقتی با خطوط تلفن معمولی به ISP وصل می شوید، حداکثر سرعت رد و بدل شدن اطلاعات معادل 6/33 کیلو بیت بر ثانیه است. ولی وقتی به شماره E1 وصل می شوید، این عدد به طور اسمی معادل 56 کیلو بیت بر ثانیه است که البته خیلی مواقع بیشتر از K52 نخواهد بود.
خوب حالا اگر یک ISP بخواهد بطور همزمان به مثلاً 96 نفر سرویس دهد، چگونه می تواند 96 عدد مودم را در کامپیوترش جا دهد؟!
 جواب این سؤال، استفاده از Multiport است. مالتی پورت می تواند جای اضافی برای قرار دادن و اتصال مودم ها به کامپیوتر ISP را تأمین کند.
اما ببینیم  ISP ما با 96 خط برای جوابگویی همزمان به 96 نفر باید چند عدد کامپیوتر Multiport و مودم داشته باشد. این ISP اگر از Multiport های 16 پورت استفاده کند (یعنی 16 مودم خارجی – External- می تواند به طور همزمان به آن وصل شود و هر کامپیوتر 3 عدد Slot خالی داشته باشد (Slot به شیارهایی روی مادربرد می گویند که کارت های اضافی نیز کارت صدا، کارت تصویر، مودم داخلی یا اینترنال در آن قرار می گیرد.) برای 96 خط نیاز به 2 عدد کامپیوتر، 6 عدد Multiport و 96 مودم خارجی خواهد داشت.
حال اگر ISP ما بخواهد 200 یا 300 یا 500 مشترک را به طور همزمان سرویس دهد، چه خواهد شد؟! بله، اطاقی به وسعت 6 متر لازم خواهد بود تا در آن مودم ها و کامپیوتر های سرویس دهنده را جا دهیم. اما یعنی روش دیگری وجود ندارد؟ چرا، مسلماً وجود دارد. آن هم استفاده از کامپیوترهای مخصوص سرویس دهی است. کامپیوترهایی که ما از آن استفاده می کنیم «همه منظوره» است، یعنی هر کاری که بخواهیم می توانیم با آن انجام دهیم. ولی برای یک کار بخصوص کامپیوترهای بخصوص ساخته شده است. برای کار مورد نظر ما هم کامپیوترهای مخصوص که به آن Access Server و یا نوعی Router می گویند، ساخته شده است.
در این Access Server و یا Router ها مولتی پورت به همراه مودم های مربوطه از قبل تعبیه شده و نیازی به استفاده از مودم های اضافه و یا مولتی پورت نیست.
چنانچه از همان ابتدا در اشکال مختلف دیدید، به کامپیوترها و یا Access Server های ISP ما خطی به عنوان اینترنت وصل است. این خط می تواند به یکی از طرق Satellite، XDSL و یا Fiber Optic تأمین شده است. برای دریافت اینترنت از هر یک از طرق فوق نیاز به دستگاه هایی خاص خواهیم داشت، برای XDSL مودم های DSL، برای Satellite به تعدادی Satellite Modem به همراه یک روتر اضافی و برای Fiber Optic از دستگاه هایی که توان اتصال مستقیم فیبر نوری را داشته باشند.
ب- نرم افزارها
اما قسمتی که در تمامی شکل ها وجود داشت، بخش نرم افزار است، همان طور که می دانید در کنار هر سخت افزار نیاز به نرم افزاری داریم تا بتوان امکانات سخت افزار بهره گیری کرد. پس وجود نرم افزار در تمامی این
شکل ها مسأله ای غیر منتظره نیست. اما چنانچه می دانید برای هر کار خاصی نیاز به نرم افزار خاصی است که در ادامه به نرم افزارهای تخصصی مورد استفاده در ISP ها می پردازیم:
عمده نرم افزارهای مورد استفاده در isp عبارتند از:
1- نرم افزارهای حسابداری Accounting
2- نرم افزارهای ذخیره سازی Caching

نرم افزارهای حسابداری Accounting
حتماً برای شما هم پیش آمده که کارت اینترنت خریده باشید، مثلاً یک کارت 10 ساعته، خوب، یک ISP چطور می تواند بفهمد که شما چقدر از اعتبار خریداری شده خود را استفاده کرده اید؟ آیا کسی این اطلاعات را در جایی ثبت می کند و به محض کامل شدن 10 ساعت شما را قطع می کند؟!
جواب سؤال فوق، باکمال تعجب مثبت است!!! اما به جای شخص، یک نرم افزار این کار را انجام می دهد. این نرم افزار که اصطلاحاً به آن نرم افزار Accounting می گویند، کارهای متفاوتی را انجام می دهد که اصلی ترین آنها عبارتند از:
- تشخیص درستی Username وPassword
- تشخیص میزان اعتبار باقی مانده
- ثبت وقایع اتفاق افتاده در خلال اتصال و قطع هر مشترک
- امکان تغییر Password
- امکان گزارش گیری از وقایع ثبت شده نظیر میزان دقایق وصل در زمان های مختلف


نرم افزارهای ذخیره سازی Caching
این نرم افزارها جزء نرم افزارهای ضروری در یک ISP نیست، ولی می تواند در چندین مورد نظیر صرفه جویی در مصرف اینترنت (تقریباً40٪)، افزایش سرعت و... مورد استفاده قرار گیرد. چنانچه می بینید، نرم افزاری که بتواند تا 40٪ از میزان هزینه یک ISP برای خرید پهنای باند بکاهد،‌ مسلماً جزء نرم افزارهای بسیار پرطرفدار هر ISP خواهد بود.
همچنین دیگر دلیل استفاده از این نرم افزار، افزایش سرعت مشترکین در دسترسی به اطلاعات است که چگونگی افزایش سرعت، به وظیفه و کار این نرم افزار مربوط می شود. کار این نرم افزار ذخیره و بازیابی سایت هایی است که قبلاً دیده شده اند. برای درک بهتر این جمله به مثال زیر توجه کنید:
فرض کنید شما در قسمت آدرس مرورگر خود نوشته اید:www.netmag.ir این درخواست شما از طریق ISP به اینترنت ارسال شده و صفحات مربوط به این سایت نیز از طریق ISP برای شما ارسال می شود.
اما در این میان نرم افزار Caching یک نسخه از تمامی صفحات ارسال شده برای شما را در جایی ذخیر می کند.
حال فرض کنید بعد از گذشت یک دقیقه، شخص دیگری که با ISP شما به اینترنت وصل می شود نیز مجدداً در سطر آدرس مرورگر خود آدرس www.netmag.ir را وارد کند. این بار به جای اینکه اطلاعات از روی اینترنت (در واقع از سایت www.netmag.ir ) برای شما ارسال شود، بلافاصله از طرف نرم افزار Cache که در ISP قرار دارد، برای شما ارسال خواهد شد. همانطور که می بینید این کار به وضوح سرعت را افزایش داده و در مصرف پهنای باند صرفه جویی خواهدکرد.
البته این نرم افزار بیشتر برای سایت هایی کاربرد دارد که اطلاعات خود را دائماً و به سرعت به روز نمی کنند. مثلاً‌ سایت www.cnn.com که دائم صفحه اول خود را به روز می کند، نمی تواند خیلی Cache شود.
نکته دیگر این که به علت اهمیتCaching در ISP ها، کامپیوترهایی مخصوص Cache کردن ساخته شده و برخی از ISP ها به جای استفاده از نرم افزار Cache، از کامپیوتر تک منظوره Cache برای این امر استفاده
می کنند.

منابع:
1- اینترنت
2- کتاب زوال فاصله ها- فرانسس کارنکراس – ترجمه نصر الله جهانگرد
3- ماهنامه آموزشی، پژوهشی و اطلاع رسانی وب. سال هشتم، شماره 85- تیرماه 86- ص 9
4- حل مسائل کتاب آشنایی با شبکه، کارشناسان آموزش فنی و حرفه های کشور، انتشارات خلیج فارس، 1381
5- فرهنگ تشریحی اصطلاحات کامپیوتری مایکروسافت، تألیف: هیئت مؤلفان و ویراستاران
انتشارات مایکروسافت- مترجم: فرهاد قلی زاده نوری، سینا تصویر کانون نشر علوم، چاپ اول 1381
6- راهنمای امکانات رایگان اینترنت، آلن ینبر، مسعود کهزادی، انتشارات بهینه، 1381
7- خود آموز اینترنت در 24 ساعتNed Snell، پیمان نیلفروش، با یک ماضی، انتشارات ناقوس، چاپ اول، تابستان 1381
8- سایت مخابرات استان اصفهان
9- سایت فناوری اطلاعات itshiraz.blogfa.com/post-34.aspx
10- سایت وزارت ارتباطات و فن آوری www.cra.ir/isp/isp2/isp1.asp

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد