X
تبلیغات
نماشا
رایتل

سوشید

۳۱۵- ده نکته برای کسب و کارهای کوچک و جدید در کارآفرینی


ده نکته لازم برای کسب و کارهای کوچک وجدید درکارآفرینی
امروزه کارآفرینی بعنوان یک استراتژی کارآمد برای رویارویی با مشکلات فراروی جوامع ازجمله بیکاری و آثار و تبعات سهمگین آنها و نیز یکی ازمهمترین راهکارهای برون رفت از فضای بسیار بغرنج و پیچیده اقتصادی مورد اهتمام وعنایت ویژه جوامع و افراد و مجامع علمی-دانشگاهی واقع گردیده است.
مقاله‌ای که درپیش روی دارید به ذکر پاره‌ای ازمهمترین مواردی که برای هر فعالیت نوپا و ایجاد کسب و کارهای کوچک و زودبازده ضروری است می‌پردازد.

ادامه مطلب

 

1- قبل از شروع تا آنجا که ممکن است پول پس انداز کنید:
 دراغلب موارد مردم بدون هیچ پس اندازی وارد کسب و کارمی‌شوند. بعضی با گرفتن وام ازبانکها یا دوستانشان کار را شروع می‌کنند. اما آنها نمی‌دانند که ممکن است ماه‌هایا سالها طول بکشد تا به سوددهی برسند وهنگامی که وام‌دهنده بفهمد که این کاربه اندازه کافی سودده نیست پولش را پس خواهد گرفت و یا برای دفعه بعد ازدادن وام خوداری می‌کند. بعضی وقتها مردم مجبورمی شوند تا برای بازپرداخت وامها از مسکن یا کارت اعتباری استفاده نمایند که این باعث میشود خانه یا اعتبارشان درخطر بیفتد. راه درست این است که تا آنجا که ممکن میباشد هرچه بیشترپول موردنیاز را پس اندازکرد.
2- از بند کفش آغاز کنید :
 کوچک فکرکنید(باهزینه کم شروع کنید) اگر می‌توانید کارتان را بدون دفتر کارانجام دهید پس درآغاز سعی کنید تا اجاره نکنید. تا وقتی که کاری ندارید کارمندی را استخدام نکنید. کسانی که کارشان را ارزان شروع میکنند مثلا در یک گاراژ از این فرصت برخوردار می گردند که اشتباهات ناشی از تازه‌کار بودن را در مقیاس کوچکترانجام دهند.
3-از دارایی‌های شخصی خود محافظت کنید:
 وقتی وارد کسب وکار می‌شوید، این شخص خودتان هست که مسئوول قروض بوجود آمده نظیروام ها، مالیات، پول مالکان وغیره می باشد لذا اگرازخود محافظت نکنید، بستانکاران با حکم دادگاه می توانند به سراغ دارایی‌های شخصی شما مانند ماشین یا خانه بروند.
اگر وام‌های شما درحال افزایش است سراغ تشکیل یک بنگاه یا شرکت با مسئوولیت محدود بروید.
4- ببینید که چگونه می‌خواهید پول در بیاورید:
 ما باید بتوانید درچند جمله بیان کنید که چگونه طرح کسب وکارتان سود معقولی در پی خواهد داشت. تازه کارها لازم است بدانند که چه هزینه‌هایی دارند، چقدر صرف خریداری کالا می‌شود، اجاره، پاداش کارکنان و... چقدراست؟ آنگاه میتوان فهمید که چقدر باید در ماه فروش داشته باشند و به چه قیمتی بفروشند تا اینکه آن هزینه‌ها را جبران کنند و در کنار آن سود کافی نیزایجاد کنند. 5- یک طرح کسب و کار تهیه کنید، هرچند که کوچک باشد: پیداکردن مقداری سود وایجاد یک نقطه سربه سر اولین گام در این راه است. دراکثرشرکت‌های کوچک، بخش‌های اصلی طرح تجاری، تجزیه و تحلیل نقطه سربه سر، پیش‌بینی سود و زیان و برآورد گردش جریان نقدینگی هستند. با برآورد گردش نقدینگی وسود و زیان شما می‌توانید کسب و کارخود را بهبود ببخشید. تهیه یک طرح تجاری به شما این اجازه را می‌دهد که تعیین کنید چه چیزهایی هزینه‌های شروع کار هستند و استراتژی بازاریابی شما چه هست. اگر محاسبات شما روی کاغذ درست نباشد، در دنیای واقعی نیز درست نخواهد بود.
 6- یک حاشیه رقابتی پیدا کنید و آنرا ادامه دهید:
درست کردن یک حاشیه رقابتی در ساختار کسب و کار برای موفقیت دراز مدت خیلی اهمیت دارد. بعضی روشهایی که می توان این حاشیه‌ها را بدست آورد عبارتند از: بیشتر از رقبای خود بدانید، محصولی را تولید کنید که تقلید از آن خیلی سخت یا غیرممکن باشد، تولید یا پخش آن را کاراتر کنید، مکان بهتری را انتخاب نمایید و یا خدمات بهتری به مشتریان بدهید. از اسرار کسب و کارتان محافظت کنید. اینها اطلاعات محرمانه‌ای هستند که برای شما مزیت رقابتی در بازار ایجاد می‌کنند. باید کاری کنید که اطلاعات شما محرمانه بمانند. مثلا اسناد را با کلمه" محرمانه" علامت بزنید یا برای رایانه‌ها رمز ورود بگذارید. عکس‌العمل سریع در برابر خبرهای بدی که دیگر از این روشهاست. وقتی که می‌بینید کسب و کارتان با مشکل مواجه شده است باید با یک طرح جدید به سراغ آن بروید. مثلا محل دفتر کارتان را تغییردهید یا محصول وخدمات جدید معرفی کنید و یا یک راه بهتر برای ارتباط با مشتری پیداکنید.
 7- کلیه توافقنامه‌ها را مستند و مکتوب سازید:
 بعنوان یک قاعده شما باید برخی ازقراردادها و توافقنامه‌ها را مکتوب سازید مانند: - قراردادهای بیش از1سال - قراردادهای فروش به ارزش 500 دلاریا بیشتر - قراردادهای مربوط به مالکیت حق کپی رایت حتی اگر از نظر قانونی لازم نباشد، عاقلانه است که تقریباً همه چیز را مکتوب کنید زیر اکه توافقات شفاهی را بندرت می‌توان اثبات کرد.
 8- اشخاص شایسته را استخدام کرده و بدرستی از آنها نگهداری کنید:
الویت شما این باشد که کارکنان شایسته را استخدام کنید. یک کارمند قوی حداقل 2 یا 3 برابر یک شخص با مهارت معمولی میتواند ارزش داشته باشد. برای ایجاد یک نیروی کارثابت و شاد، نه تنها باید با کارمندان بطورعادلانه رفتار کرد بلکه باید کسب و کار شما نیزلایق آنها باشد. کارکنان باید کارشان را دوست داشته باشند. مشتریان نیز به احتمال قوی به کسب و کار رو به رشد وفادارتر خواهند ماند و آن را بیشتر به دوستانشان توصیه می‌کنند.
9- به وضعیت حقوقی کارکنانتان توجه کنید:
 هنگامی که کارگری را بصورت قراردادی اجیر می‌کنید مطمئن شوید که از او نباید مانند یک کارمند رسمی مالیات کسر شود.
10- صورتحساب‌ها و مالیات‌های خود را سر موعد بپردازید:
 در دنیای واقعی، به قول خود عمل کردن یک شهرت تلقی می‌شود و یک دارایی مهم محسوب می‌گردد. لذا یک راهبرد و استراتژی اساسی آن است که صورتحساب‌های خود را پیشاپیش و زودتر ازموعد بپردازید این امر باعث کسب وجهه و اعتبار برای شماخواهد گردید. بیشترین اهمیت را پرداخت بموقع مالیات بر درآمد می‌تواند داشته باشد مخصوصا سهمی را که شما بعنوان مالیات تکلیفی از فیش حقوقی کارکنان‌تان کسر می‌نمایید

ترجمه و تلخیص از: سید نبی اله حسینی-مدرس کارآفرینی دانشگاه
منبع: www.karafarini.ir