سوشید

نام کوهی در برزک

سوشید

نام کوهی در برزک

۳۱۶- کاربرد اینترنت در شهر برزک

 

خدمات اینترنتی در مراکز و سازمانهای بخش برزک
1- دانشگاه مجازی
کارشناسان معتقدند پیشرفت روزافزون فناوری اطلاعات موجب گسترش مراکز دانشگاهی مجازی در ایران شده است؛ روشی که بر اساس آن نیاز به حضور فیزیکی دانشجو در کلاس درس به تدریج کم رنگ می شود. آموزش از طریق اینترنت در کشور سابقه طولانی ندارد. ولی امروزه به عنوان قوی ترین روش آموزشی مطرح می شود و تقاضای فراوانی برای به کارگیری اینترنت در امر آموزش عالی کشور وجود دارد. هم اکنون صدها دانشگاه معتبر در سراسر دنیا دروس و رشته های دانشگاهی خود را از طریق اینترنت ارائه می کنند و تنوع رشته ها و دروس ارسال شده با این روش فراوان است. دانشگاه مجازی در ایران نیز نوپا و نوعی تکنولوژی آموزشی از راه دور است.
با این همه مراکز و مؤسسات آموزشی به ویژه دانشگاه ها در تلاشند تا هر چه سریع تر الگویی مناسب با ساختار آموزشی و فرهنگی کشور در زمینه آموزش الکترونیکی به منظور تأسیس دانشگاه های مجازی ارائه کنند.


ادامه مطلب

 

در حال حاضر تعدادی از دانشگاه های کشور اولویت اصلی خود را گسترش آموزش الکترونیکی برای دانشجویان خود قرار داده اند و حتی برخی از دانشگاه ها دروسی را به صورت تک درس برای دانشجویان حضوری ارائه می کنند.
دانشگاه مجازی در واقع یک حالت ویژه از دانشگاه حقیقی یا نقطه مقابل آن است. یعنی در دانشگاه حقیقی میز، صندلی و دیگر ابزار و امکانات از جمله استاد و دانشجو به صورت فیزیکی وجود دارد، در حالی که در دانشگاه مجازی در محیطی دیگر، کامپیوتر، اینترنت و ماهواره خط ارتباطی دانشجو و کلاس است و دانشجویانی که به علت اشتغال نمی توانند در کلاس درس شرکت کنند با این روش به ادامه تحصیل می پردازند.
در آموزش مجازی محدودیت مکانی و یا زمانی برای دانشجو وجود ندارد و دانشجو می تواند بر حسب تمایل زمانی واحد درسی خود را انتخاب کند. همچنین نیازی به حد نصاب رسیدن دانشجویان نیست و واحدهای ارائه شده نیز محدودیت ندارد.
وزارت علوم با همکاری دانشگاه ها هم اکنون در حال راه اندازی برخی دوره های مجازی و جذب دانشجو است. اما در مجموع دانشجویان دوره های الکترونیکی 10 هزار نفر هستند که بیشتر دانشجویان در رشته های کامپیوتر، IT و تجارت الکترونیکی مشغول به تحصیل اند.
اگر آموزش الکترونیکی در کشور به طور جدی و صحیحی هدایت شود؛ کشور از لحاظ علمی رشد چشمگیری را شاهد خواهد بود، اما هم اکنون بخشی از مدرسان و دانشجویان هیچ گونه آشنایی با دانشگاه مجازی ندارند. آموزش مجازی فراگیر است و موجب کاهش هزینه ها و در نتیجه کاهش مشکلات اجتماعی در آموزش دانشگاه های کشور برای افراد می شود. با تمام مشکلاتی که بر سر راه آموزش مجازی وجود دارد باید گفت که دانشگاه مجازی محل مناسبی برای گسترش استعدادها و خلاقیت جوانان علاقه مند به آموزش است.
2- ستاد نماز جمعه
الف) قرار گرفتن متن خطبه های نماز جمعه در سایت
ب) ارتباط مؤثر بین مردم و ستاد و در رأس آن امام جمعه
ج) اطلاع رسانی از برنامه های جانبی نماز جمعه هر هفته از طریق سایت
د) اطلاع رسانی از جدیدترین وقایع سیاسی و مذهبی از طریق سایت
هـ) ارتباط اینترنتی با دیگر ائمه جماعات و ستاد برگزاری نماز جمعه در دیگر نقاط و اطلاع از نحوه‌ی فعالیتهای آنها
و) انجام امور فرهنگی برای حضور بیشتر مردم در نماز جمعه
ز) معرفی اعضاء ستاد، کارهای انجام شده و وظایف آنها و برنامه های آینده
3- حوزه علمیه برزک
الف) ایجاد سایت حوزه و ارائه به روز مطالب
ب) پاسخ به شبهات و مسائل اعتقادی و فرهنگی
ج) تشکیل کلاسهای حوزوی به صورت مجازی
د) ارتباط با مراکز دینی، علمی سراسر دنیا و تبادل فکر و اندیشه
هـ)‌ ثبت نام اینترنتی طلاب
و) دسترسی به منابع درسی از طریق اینترنت برای امور تحقیقی و پژوهشی
ز) دسترسی به خبرهای روز جهان
ح) ایجاد ارتباط بین طلاب و اساتید
4- مدارس
الف) ثبت نام دانش آموزان
ب) ارتباط مجازی بین دانش آموزان و معلمان
ج) آشنایی با کتب غیر درسی مرتبط با دروس
د) ارتباط با اولیاء مدرسه
هـ) آشنایی دانش آموزان با خبرها و پیشرفتهای علمی در سراسر جهان
و) دسترسی به نحوه‌ی اداره‌ی مدارس در دیگر نقاط کشور یا جهان
ز)‌ اطلاع رسانی فعالیت های فرهنی، هنری، ورزشی دانش آموزان مدرسه به روی سایت
ح) معرفی برترین های هر ماه در مدرسه از طریق سایت
ط) اطلاع از جدیدترین اخبار و متد آموزشی
ی)‌ آگاهی از برنامه های ورزشی، هنری و شرکت در مسابقات در کشور، استان
س) قرار دادن مطالب تحقیقی و فعالیتهای علمی دانش آموزان و معلمان روی سایت جهت ارائه به علاقمندان
ع) دارا بودن پست الکترونیکی
ف) تهیه و نصب نرم افزارهای مفید علمی، پژوهشی و کمک آموزشی
ظ) برگزاری کلاسهای مجازی برای افرادی که امکان تحصیل حضوری ندارند.
ک) قرار دادن نتایج و نمرات دانش آموزان در سایت با شماره دانش آموزی
5- ارگانهای دولتی (بخشداری، شهرداری، اداره‌ی آب، اداره‌ی گاز، امور برق، دارائی، ترویج و ...)
الف) معرفی بخش و شهر برزک
ب) ارائه برنامه های هر نهاد و کارهای انجام شده
ج) ارتباط با مردم از طریق ایمیل و نظر خواهی از آنان
د) گرفتن مشاوره در امور از طریق ارتباط مجازی با اهل فن
هـ) مکاتبات اداری بصورت مجازی
و) دسترسی به جدیدترین طرح های عمرانی و تلاش در جهت توسعه‌ی امکانات شهری منطبق بر فناوری جدید
ز) پرداخت قبوض از طریق اینترنت
6- دانشگاه پیام نور
الف) ارتباط با دیگر دانشگاهها و مراکز آموزش عالی
ب) انجام تحقیقات و پژوهش
ج) برگزاری کلاس های مجازی
د) امکان انتخاب واحد دانشجویان از طریق اینترنت
7- بانک ها
الف) اطلاع رسانی امور بانکی
ب) ارتباط مجازی مشتریان با بانک
ج) آشنایی با قوانین بانک ها از طریق سایت
د) خدمات بانکی از طریق اینترنت
8- کتابخانه
الف) آشنایی با لیست کتابهای موجود در کتابخانه
ب) دسترسی به کتابهای مرجع
ج) ارتباط با دیگر کتابخانه ها
د) اطلاع رسانی از فعالیت های مرتبط و جانبی
9- موزه مردم شناسی
الف) معرفی آثار موجود در موزه
ب) معرفی شهر و تاریخ و فرهنگ و تمدن در برزک
ج) ارتباط مردم با موزه
د) انجام تبلیغات در جهت جذب گردشگران متناسب با امکانات منطقه
10- درمانگاه
الف) بالا بردن سطح آگاهی مردم از بهداشت عمومی و فردی
ب) کنترل وضعیت سلامت در سطح جامعه
ج) معرفی بهترین اصول و متدها برای بهداشت شهر بر اساس نیازها و وضعیت موجود شهر
د) ارتباط مردم با مراکز بهداشتی و کادر بهداشتی درمانگاه
هـ)‌ اطلاع رسانی بهداشتی و دارویی به مردم
11- بستر سازی جهت اشتغال
در کشورها، ارتباطات بر روابط میان مناطق تأثیر می گذارد. گرایش تجارت این است که در مرکز شهرستان متمرکز شود، در صورتی که مردم در نواحی پراکنده زندگی می کنند. در حال حاضر با وجود IT این امر به مرور در حال تغییر است.
در یک کشور مناطقی که قبلاً دور افتاده بوده اند، در حال حاضر برای رقابت در زمینه‌ی تجارت، فرصت های مناسب جدیدی در شرایط مساوی با مراکز پر جمعیت مرکز شهرستان برخوردار گشته اند. این تغییر بزرگ ترین تأثیر را بر روی کشورهای در حال توسعه دارد.
اکنون دیگر لزومی ندارد تا صنایع تولید کننده کالاها و خدماتی که می توان آنها را به صورت اینترنتی به فروش رساند، نزدیک بازارهای خود قرار داشته باشند. در واقع آنها می توانند در هر نقطه ای که مهارتهای مناسب با قیمت مناسب یافت شود، قرار گیرند. نتیجه‌ی این امر توزیع مجدد اشتغال در مناطق دور افتاده می باشد.
کشورهای در حال توسعه در تلاش جهت بیشترین بهره گیری از طریق ارتباطات می باشند که به خوبی می تواند تعادل امتیاز رقابت را در شهرها به نفع مناطق روستایی به هم زند، زیرا این کشور حال تجربه کردن سریع ترین میزان شهری شدن می باشند.
بعنوان مثال در هند مقامات رسمی دولتی در «ماهاراشتارا» دریافتند که دلیل اصلی بسیاری از شرکت ها برای استقرار در آنجا وجود خدمات مختلف مخابراتی مانند خطوط دیتا می باشد، بنابراین همین کیفیت در این که کدام منطقه سریع تر پیشرفت کند تعیین کننده است.
 و از طرف دیگر با وجود زیر ساخت های دیتا و استفاده  صحیح از آن در مناطق روستایی، در آمدهای روستایی بیشتر خواهد شد و این امکان را برای کشاورزان فراهم خواهد ساخت تا معاملات بهتری برای محصولات خود داشته باشند.
پیتراسکات مدیر عملیات بازاریابی مستقیم اروپایی دفتر دوبلین شرکت اوراکل می گوید: «در دنیای فناوری اطلاعات مهم نیست که کجا هستید».
جان هیلمن، خبرنگار آمریکایی چنین می گوید: «بیشتر آمریکاییها کامپیوتر می سازند تا اتومبیل، بیشتر نیمه هادی می سازند تا ماشین آلات، بیشتر در زمینه پردازش اطلاعات کار می کنند تا تصفیه نفت.
از سال 1990 شرکت های ایالات متحده بیشتر توان خود را صرف لوازم کامپیوتر و ارتباطات کرده اند تا سایر وسایل صنعت نرم افزار سریع ترین رشد را در کشور داشته است.
کشورهای ثروتمند سرمایه گذاری عظیمی در فناوری اطلاعات در اواخر قرن گذشته به این طرف انجام داده اند. مثلاً در ایالات متحده آمریکا سرمایه گذاری بر کامپیوتر و ارتباطات از سرمایه گذاری در محورهای دیگر فراتر رفته است و حجم آن تنها در زمینه کامپیوتر در سال 1996 میزان سه درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل داده است. یعنی تقریباً به اندازه سهم سرمایه گذاری در صنایع خودروسازی و وسایط نقلیه که میزان آن 5/3 درصد می باشد. ( با استفاده از کتاب زوال فاصله ها- فرانسس کارنکراس)
مسلماً با استفاده از این بستر مناسب ایجاد شده و ارتقاء سطح کیفی آن می توان قدم های خوب و جهشی در امر اشتغال در زمینه شرکت های نرم افزاری و مجموعه های تحقیقاتی و از طرف دیگر بازار فروش و ارتباط متقابل محصولات کشاورزی، گلاب و عرقیات و صنایع دستی خصوصاً فرش دستبافت مابین تولید کننده و مصرف کننده در هر جای جهان برداشت.
بعنوان مثال چنانچه در زمینه صنایع دستی متناسب با نیازها و سلیقه های جامعه جهانی حرکت نکنیم به راحتی جای خود را به رقیب واگذار می نماییم. یکی از صنایعی که زمینه مناسبی جهت اشتغال و درآمدزایی با هزینه بسیار پایین می تواند داشته باشد؛ صنایع دستی و خصوصاً قالی بافی در منطقه می باشد که در طول چندین سال گذشته کم ترین توجه و بدترین آن را با خود به همراه داشته باشد.
نگاه به آمار و ارقام گویای خوبی برای این ادعا می باشد:
مدیر عامل شرکت سهامی فرش ایران از سهم 42 درصدی کشورمان در بازار جهانی فرش دستباف خبر داد.
وی در گفت و گو با واحد مرکزی خبر بیشترین سهم صادرات فرش ایران را در سال 1373 دانست و افزود: سال 73 ایران با در دست گرفتن بازار 52 درصدی صادرات فرش جهان در نقطه اوج صادرات بود. اما اکنون سهم کشورمان از این بازار 42 در صد است. وی در توضیح علت کاهش 10 درصدی سهم ایران گفت: با تحولات سریع صنعتی و نیاز دنیا به زیر انداز، متأسفانه تولید فرش ایران توسعه پیدا نکرد و رقبای ایران این نیاز را درک کردند و با ایده های جدید و فناوری پیشرفته و نیروی کار ارزان، وارد بازار رقابتی در تولید این کالا شدند و در این روند توانستند بخشی از سهم ما را از بازار صادراتی بگیرند.
وی گفت: در طول 5 سال گذشته صادرات بازار جهانی فرش دستباف، سالیانه در رقم یک میلیارد دلار ثابت مانده، در حالی که صادرات زیراندازهای دستی از 700 میلیون دلار به یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار افزایش پیدا کرد. صادرات فرش ماشینی هم از 5 و نیم میلیارد دلار و 7/5 میلیارد دلار افزایش داشته است. (روزنامه ایران- دوشنبه 10 دی ماه 1386).
IT با تغذیه یک ISP مناسب در بخش برزک و سیاست گذاری شایسته به خوبی می تواند ارتباط متقابلی را بین تولید کننده در این روستا – شهر دور افتاده با سراسر نقاط جهان برقرار نموده و متناسب با نیاز و سلیقه جهانی و با حذف واسطه های ریز و درشت، اشتغال خوب و آبرومندی را برای اقشار مختلف ایجاد نماید. تا هم کمکی به تثبیت جمعیت فعال منطقه و هم قدمی در جهت برگرداندن مهاجرینی بردارد که در بدترین شرایط زندگی از روی اضطرار قدم به شهرهایی گذاشته اند که نه تنها شغل و در آمدی در شأن آنان به دست نیامده، بلکه هزینه های آنان به مراتب بیشتر از در آمد بر دوششان سنگینی می نماید.

گردآوری: کارگروه آموزش شرکت تعاونی عماد برزک کاشان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد