سوشید

نام کوهی در برزک

سوشید

نام کوهی در برزک

۴۱۳- محمود منشی

 محمود منشی شاعر توانای معاصر در سال 1302 ه.ش در کاشان قدم به عرصه هستی نهاد . پدرش حسینعلی منشی از شعرای صاحب شهرت بود . محمود نخست تحت تربیت پدر پرورش یافت و همراه بااین تربیت از محضر میرزا حسن ناصری دایی پدر خویش کسب فیض کرد و کم کم به رموز و فنون ادب فارسی و هنر شاعری آشنا شد و به تکمیل آن پرداخت . با درگذشت ناصری ، محمود در خدمت آیت الله حاج میرزا مجدالدئین نراقی که در ادبیات صاحب نظر بود بهره وافی برد .
محمود منشی خود می نویسد : ‌روزگاری نیز که مرحوم خالصی زاده – طاب ثراه – در شهر کاشان بسر می برد ، نزد وی به تکمیل قواعد و نحو پرداختم و از تلامیذحلقه درس تفسیرآْن شادروان به شمار می بودم .
این شاعر از سال 1323 ه.ش مقیم تهران شد اما هیچگاه رابطه خود را با زادگاهش کاشان نگسست و شاهد این سخن ، اشعار غرایی است که در باره این شهر سروده است .

پس از اقامت در تهران ، با اغتنام فرصت و آشنایی با " میراسماعیل یزدانی سبزواری " بهره معنوی و علمی بسیاری برده و از خرمن فضایل وی خوشه ها چید .
منشی با پذیرفتن عضویت هیئت تحریریه روزنامه کیهان  به جمع نویسندگان حرفه ای پیوست و این آغاز نویسندگی تا پایان عمر وی ادامه یافت و نتیجه این زحمات منثوری است که برخی از آنها انتشار یافته و بعضی دیگر به طبع نرسیده است .
محمود از سال 1347 ه.ش عضو فرهنگستان شد و تا سال 1363 ه.ش این عنوان را داشت و همچنین چند سالی چند ، استاد هنرستان موسیقی بود در ماده " ریتم شعرفارسی " تدریس می کرد و در ضمن سرپرستی مجله "‌هفت هنر " به عهده او بود .
فراهم آورنده " دفتر شعردری " غلامحسین رضا نژاد " نوشین " زبان و سخن منشی را در قصیده ، چنین بیان می کند :
" زبان منشی در بین قصیده پردازان نیم قرن اخیر نه کم نظیر ، که به حق بی نظیر است ، زیرا در ترتیب قصیده و نظم سخن ، روان تر و صاف تر از چشمه ساران بهاریست و در میان معاصران که همه آنها را به خوبی می شناسم و آثارشان را خوانده ام ، سخنوری را سراغ ندارم که در استادی و مهارت و تسلط بر کلام ، با منشی همسری و برابری کند ، چه رسد که از او سبقت گیرد"
منشی گذشته از آن که در قصیده سرایی تخصصی ماهرانه داشت در نویسندگی نیز چیره دست بود و در نثر ، کلامی استوار و فصیح داشت ، چنان که دو اثر معروفش " سلام برحسین " و " صادق آل محمد " شاده صادقی براین مدعاست .
 نوشین در باره نثر او می گوید " " در میان همه نویسندگان معاصر ، بی هیچ شایبه اغراق و مبالغه ، نثر از حیث ایجاز و اختصار و ساده نویسی از عالی ترین امتیاز برخوردار است . دلیل این امر ، حدود نیم قرن همکاری با مطبوعات کشور و کسب تجارب و تحصیل آزمونهای فنی بود که به جز آن استاد کمتر کسی بدان دست یافت .
منشی نسبت به ائمه دین علیه السلام اخلاصی فراوان داشت و در مدح و منقبت آنان قصایدی بلندو بلیغ سروده است .
وس در شعر " محمود " تخلص می کرد و در برخی از قصاید خود از آن بهره جسته است و این بدان جهت بود که پدرش حسینعلی منشی ، تخلص "منشی : را اختیار کرده بود .
وفات محمود منشی در تهران به تاریخ دی ماه سال 1364 ه.ش اتفاق افتاد و پیکرش به کاشان حمل گردید و در مقبره خانوادگی پدرش در مزار دشت افروز به خاک سپرده شد .
از آثار وی توان به 1 – سلام بر حسین 2 – صادق آل محمد 3 – دفتر شعردری (دیوان اشعار) 4 – معیارشناسی در شعر فارسی 5 – کاشان و ادبیات 6 – کتاب گمشدگان (شرح حال ) 7 – سرگذشت ( مجموعه داستان )‌8 – واژه نامه بسامدی اشعار شهید بلخی 9 – واژه نامه بسامدی دیوان منوچهر دامغانی 10 – واژه نامه بسامدی منظومه "ویس و رامین" 11 – واژه نامه گرشاسب نامه اسدی طوسی با همکاری دوتن از پژوهشگران فرهنگستان زبان 12 – واژه نامه دیوان ناصرخسرو 13 – واژه نامه اشعار ابوشکور بلخی 14 – واژه نامه همکرد در اشعار نظامی با همکاری یکی از محققان فرهنگستان 15 – ویرایش واژه نامه بسامدی رساله "معیار العقول " 16 – ویرایش واژه نامه "جودیه " 17 – ویرایش "رگ شناسی " بوعلی سینا 18 – واژه های معرب "منتهی الارب" ،‌ " صراح اللغه" ، " فرهنگ جهانگیری " و " برهان قاطع اشاره نمود .
این قصیده از او است :
بسته استغنای من ، دربند عزلت پای من / پای من شد بسته زنجیراستغنای من
بی نیازم کرده از حلق جهان ، طبع بلند / زان سبب پیجیده اندر دامن من پای من
آز را در دیده خاک اعشانده و سیمرغ وار/ جسته بر قاف قناعت ، اشیان عنقای من
شاخه کج نیستم ، تا سر فروآرم به خلق /سرو آزادم ، نیاید کژی از بالای من
مام من ازاده ام زاده است و جز آزادگی / بر پسرننهاده میراث دگر ، بابای من
دست خود را شسته ام ، ز آلایش آز و نیاز / بی نیازی ، گرد آز افشانده ، از سیمای من 
منبع :‌ کتاب برزگان کاشان تالیف افشین عاطفی
 

منبع: پورتال خبری کاشان

نظرات 2 + ارسال نظر
پیمان شنبه 14 دی‌ماه سال 1387 ساعت 04:45 ب.ظ http://aftabgardan.iranblog.com/

با سلام
چنانچه مایل به تبادل لینک با من هستید ابتدا وبلاگ مرا با نام شعر امروز در وبلاگ خود لینک کنید بعد در وبلاگم به من اطلاع دهید تا بلافاصله شما را لینک کنم.
با تشکر

مهدی وطن شنبه 14 دی‌ماه سال 1387 ساعت 07:54 ب.ظ

سلام
اکه می خواهی برای من نامه بزنی
نامه خوب بزن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد