سوشید

نام کوهی در برزک

سوشید

نام کوهی در برزک

۴۵۹- اصلاح و علاج مشکله نان امر محالی نیست

از پورتال خبری کاشان - ۲۰/۸/۱۳۸۷

اگر همگان بخواهند و همت کنند اصلاح و علاج مشکله نان امر محالی نیست ، مهم این است که همه ما بخواهیم این مشکل برطرف شود .
به گزارش پورتال خبری کاشان نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان امروز در نخستین همایش سلامت نان در فرهنگسرای کاشان مسئله نان را یکی از میاحث ارزشی دانست و گفت : اولین چیزی که پدر ما حضرت آدم در بهشت به وسیله آن آزمایش شد مادیات بود .

آیت اله نمازی گفت :اگر حضرت آدم از توصیه های الهی غفلت کرد تا نسل او نیز به دنیای مادیات تبعید شود .
امام جمعه کاشان به بیان اینکه  نان در فرهنگ توحیدی ما رکن حیات ما است افزود :در بحث نان روایات زیادی از ائمه معصومین در زمینه جو ، گندم و نان وجوددارد که چنانچه این روایات را در کمیسیونهای تخصصی استخراج و تفسیر نماییم و به عزیزانی که دست اندرکار امر تولید نان هستند اموزش بدهیم می تواند نقش مهمی در اصلاح کیفیت نان داشته باشد .
عضو خبرگان رهبری گفت :با اشاره به جایگاه و نقش نان از نگاه ولایت گفت :درروایات است که رکن حیات انسان را خداوند به دو عنصر آب و نان قرارداده است به دلیل اینکه اگر در برنامه غذایی هیچ غذایی به غیر از دو عنصر آب و نان  نباشد جواب می دهد .
نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان دو عنصر آب آشامیدنی  و نان سالم را لازمه بهداشت و سلامت انسان دانست و افزود :متاسفانه هم آب آشامیدنی  و هم نان ما از آن میزان استانداردهای لازم برخوردارنیست و برای بهداشت و سلامت جامعه مشکل ساز می شود .
به گفته وی هیچ مواد غذایی نمی تواند جای نان را بگیرد و یکی از بهترین مواد غذایی است .
عضو خبرگان رهبری با اشاره به روایتی از رسول اکرم(ص) که نان را گرامی و احترام نمایید چون خداوند نان را گرامی داشته است گفت :هرجامعه ای که نان را احترام و گرامی بدارد ، خداوند آن جامعه را گرامی می دارد .
آیت اله عبدالنبی نمازی با اشاره به دست اندارکاران تهیه نان گفت :شما عزیزانی که در امر تولید نان فعالیت دارید دقت نمایید چون نقش شما در رزاقیت خدا قرارگرفته است .
امام جمعه کاشان حرفه  نانوایی و طبخ نان را شغل مقدسی دانست و گفت :مقدس چشم همه مردم در سه نوبت صبح ، ظهرو عصر به نانوایان است که حاصل زحمات شما به خانه می برند وزمان استفاده از آن بر سرسفره شکرخدارا می فرستند .
عضو خبرگان رهبری همچنین حرفه نانوایی و طبخ نان را کاردشوار و طاقت فرسایی دانست و گفت عزیرانی که در گرمای طاقت فرسای تابستان در تهیه نان مردم قبول زحمت نموده اید خداوند اجر معنوی آن را به شما می دهد و اجر مادی آن نیز بر عهده مسئولان نظام است .
آیت نمازی از نانوایان خواست برای تهیه نان مرغوب تلاش نمایند و هنر خود را در این زمینه بکارگیرند تا از ضایعات نان جلوگیری شود تا از صرفه جویی در ضایعات نان ،  بسیاری از مشکلات شهررا برطرف شود .
معاون استاندار و فرماندار کاشان نیز گفت :از گذشته تا به حال ، نان در بین ایرانیان از قداست خاصی برخوردار و قوت اصلی مردم بوده است.
حسینعلی حاجی اظهار داشت:سهمیه آرد شهرستان کاشان، در ماه بالغ بر 2 میلیون و 674 هزار کیلوگرم اعلام کرد و افزود : به ازای هر نفردر شهروند 8 کیلوگروم و دهرنفر روستایی 10 کیلوگرم آرد در نظر گرفته اشده است .
به گفته وی هرساله بالغ بر150 میلیارد ریال دولت بابت نان سوبسید پرداخت می کند که این رقم 20 ریال بیش از اعتبارات عمرانی است .
حسینعلی حاجی ، کم فروشی ، گران فروشی ، فروش آرد ، جابجایی سهمیه آرد ، واگذاری پروانه به غیر ، عدم حضور متصدی در نانوایی ، تعطیلی خود سرانه ، تغییر غیر مجاز و تبدیل نوع پخت ، عدم عرضه نان مرغوب و بهداشتی ، هدم پروانه ، اضافه نمودن گنجد ، عدم تصب تابلو مشخصات و استفاده از خمیر مایه غیر محاز را از جمله تخلفات شانزده گانه نانوایان اعلام کرد .
نصرالله نوری رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت غله منطقه 10 استان اصفهان نیز میزان تولید گندم استان اصفهان در سال گذشته را 306 هزار تن ذکر کرد و افزود: امسال، این میزان به 56 هزار تن رسیده است.
وی، میزان تولید گندم شهرستانهای کاشان ، آران و بیدگل، اردستان و نطنز را در سال زراعی گذشته 29 هزار تناعلام کرد و افزود :این مقدار در سال جاری به 9 هزار تن کاهش یافته است.
رییس کمیسیون تعزیرات آرد و نان کاشان، با اشاره به تخصیص مبلغ بسیار زیادی به عنوان یارانه نان گفت :انصاف نیست نانوایی ها، نان بدون کیفیت و نامرغوب در اختیار مردم بگذارند.
دبیر کمیسیون تعزیرات آرد و نان نیز یارانه یک ماه آرد کاشان را برابر با اعتبارات عمرانی یکسال این شهرستان اعلام کرد و گفت :با شرایط اقتصادی کنونی، صرفه جویی در مصرف نان ضروری است و متصدیان نانوایی ها باید در پخت نان نهایت دقت را بکار گیرند.
در پایان این مراسن از نانوایان نمونه شهرستان با اهداء لوح تقدیر شد .


 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد