آخرین اخبار منطقه اردهال در وبلاگ باریکرسف

عید سعید فطر مبارک

هماندیشی احداث جاده حرم تا حرم (مشهد اردهال تا قم )

 این نشست شنبه مورخ  95/4/12قبل از افطار در هتل پارسیا برگزار وکارشناسان راه وشهرسازی قم توضیحات لازم جهت راه احداثی از قم تا مشهداردهال را از سه نقطه بصورت نقشه های تهیه شده با ویدیو پرژکتور جهت استانداران هرسه استان تشریح کردن ومقرر شد کار گروه فنی متشکل از سه استان مراحل مقدماتی وتحقیقاتی را پیگیری وتفاهم نامه ای بین سه استاندار به امضا رسید

 برگزاری نشستی  با حضور استانداران قم، مرکزی و معاون استاندار اصفهان و نمایندگان این سه استان در مجلس شورای اسلامی و مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های مذکور و فرمانداران کاشان و دلیجان و رییس شورای اسلامی شهر کاشان، امام جمعه مشهداردهال و مسئولان آستان مقدس اردهال، بخشدار نیاسر و عده‌ای از سرمایه‎گذاران خصوصی در هتل پارسیا قم برگزارگردیدهدف از تشکیل این نشست بررسی امکان احداث جاده حرم علی بن باقر(ع) تا حرم حضرت معصومه(س) بود.لازم به ذکر است، در این نشست امکان احداث جاده حرم تا حرم و نقاط قوت و ظرفیت‌های بالای گردشگری مذهبی منطقه اردهال، طی تفاهم‌ نامه‌ای بین سه استانداری (مرکزی، قم، اصفهان) مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت و برای انجام تعهدات و اقدامات بعدی کمیته ای از معاونان عمرانی سه استانداری تشکیل شد.گفتنی است، برای احداث مسیر حرم تا حرم از بین چهار گزینه پیشنهادی، مسیر مشهد اردهال رهق، وسف، کهک با طول ۴۸ کیلومتر به عنوان کوتاه‌ترین و باصرفه‌ترین گزینه انتخاب شد.

برگزاری راهپیمایی روز جهانی قدس95 در مشهد اردهال

 

مراسم راهپیمایی روز جهانی قدس از  مقابل آستان مقدس شاهزاده حسین(ع) به طرف حرم علی ابن امام محمد باقر (ع)با شکوه خاصی برگزار گردید.
در راهپیمایی روز قدس امام جمعه ی محترم منطقه اردهال حاج شیخ مهدی سلیمانی اردهالی و سایر روحانیون محترم منطقه اردهال حضور داشتند

دیدار شورای مرکزی ستاد خادمین افتخاری آستان مقدس علی بن باقر(ع)با امام جمعه اردهال


 

درآستانه هفتمین سال تأسیس ستاد خادمین افتخاری آستان مقدس، شورای مرکزی به همراه تعدادی از فعالین ستاد عصر امروز(جمعه) با امام جمعه مشهد اردهال دیدار کردند.

در این دیدار حجه الاسلام والمسلمین سلیمانی امام جمعه محترم مشهد اردهال ضمن ابراز خرسندی از حضور شورای خادمین افتخاری در ستاد نماز جمعه گفت: نماز جمعه اردهال با مشکلات فراوانی از بدو فعالیت روبه رو بوده است و انتظار ما حمایت بیشتر مسئولین از این نهاد در مشهد اردهال است.

امام جمعه مشهد اردهال با بیان سابقه حضور در آستان مقدس و خدمت به شهید اردهال اظهار داشت: از ابتدا خودم را متعهد به خدمت به حضرت علی ابن باقر(ع) می دانسته ام و با وجود سکونت در شهر قم سالهای متمادی هرهفته به عشق حضرت جهت اقامه نمازجماعت حرم مطهر به مشهد اردهال می آیم.

حجه الاسلام والمسلمین سلیمانی بابیان اینکه بعضا خبرهای دوراز انتظار به اینجانب منعکس می گردد، افزود: امیدوارم با تعامل نیروهای فرهنگی و آستان مقدس با ستاد نمازجمعه مشکلات مرتفع گردد.


قبل از سخنان ایشان، مجتبی حق پناه عضو موسس ستاد خادمین افتخاری با بیان گزارش کوتاهی از نحوه تأسیس ستاد اظهار داشت: در سال 1385 دغدغه تعدادی از جوانان ارزشی و فرهنگی کاشان نسبت به امور فرهنگی آستان مقدس و شأن و منزلت حضرت علی ابن باقر(ع) انگیزه ای شد تا حرکت مقدس و عظیم فرهنگی در قالب ستاد خادمین افتخاری آستان مقدس در مشهد اردهال شکل بگیرد.

وی با عنایت ویژه خواندن تأسیس ستاد خادمین افتخاری از سوی حضرت بیان داشت: فراز و نشیب ها، محدودیتها و چالشهایی که خادمین در طول این 7 سال سپری نمودند و باعزت و افتخار از حریم فرزند امام باقر پاسداری نمودند، چیزی نیست جز عنایت خاص آن مولا که در قالب خدمت افتخاری متجلی گردیده است.

عضو شورای مرکزی خادمین افتخاری اظهار داشت: امروز آستان مقدس حضرت علی ابن باقر(ع) با مجموعه ای منسجم، بااخلاص و باهمت از انسانهای بااخلاص، دلبسته ولایت و نظام اسلامی، رتبه اول خادمین افتخاری در سطح بقاع متبرکه کشور را دارا می باشد که این موفقیت فقط در پرتو اخلاص خادمین کسب شده است.

وی با اشاره به فتنه انگیزی افرادی در جهت ایجاد اختلاف در منطقه و سخن چینی های کاذب به منظور جلوگیری از خدمات خالصانه گروههای مذهبی و فرهنگی در منطقه تأکید کرد: خادمین افتخاری آستان مقدس به عنوان سربازان ولایت همانطور که در سال گذشته با ارسال توماری به محضر مقام معظم رهبری خواستار اقامه نمازجمعه بودند، همیشه نسبت به پاسداری از ارزشها و شعائر اسلامی و انقلابی بویژه نماز جمعه متعهد و ملتزم می باشند.

مجتبی حق پناه ضمن تکذیب هر نقل قولی خارج از سایت خادمین آفتاب و یا اعضای شورای مرکزی گفت: از امام جمعه فرهیخته اردهال درخواست داریم تا در این راستا هرگونه شبهه و یا خبر ابهام آلودی را به مسئولین این مجموعه خدوم منعکس نمایند تا باعث نگرانی ایشان و سوء تفاهم افراد نگردد.

اردهال

همچنین حجه الاسلام سهراب زاده مسئول ستاد خادمین افتخاری آستان مقدس با گزارشی از دوران تأسیس ستاد تشریح کرد: ستاد خادمین افتخاری از ابتدا با نگاهی ساختارمند و بهره گیری از ارشادات و تجربیات واحد خادمین افتخاری آستان قدس رضوی، قم و .. تأسیس گردید.

وی با بیان هوشمندی موسسین ستاد در گزینش خادمین افتخاری اظهار داشت: در ابدای کار با توجه به حساسیت های مطرح در جذب خدام، تدبیری اتخاذ شد و خادمین افتخاری از مجموعه فعالین بسیجی در پایگاهای بسیج کاشان و منطقه گزینش شدند.

مسئول ستاد خادمین افتخاری گفت: در سالهای اخیر نیز با تشکیل کمیته تحول و ساماندهی، رویه های گزینش و بکارگیری خدام با ظرافتهای بیشتر مورد ویرایش قرار گرفت و براین اساس متقاضیان خدمت پس از طی مراحل مصاحبه و آموزش در صورت احراز شرایط مورد نظر در آستان مقدس مشغول خدمت می گردند.

حجه الاسلام والمسلمین سهراب زاده با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی و مهارتی خدام از سال گذشته گفت: یکی از اقدامات مهم و اثربخش در حوزه توانمندسازی خادمین برگزاری کلاسهای آموزشی برای 800 خادم افتخاری با موضوعات حضرت شناسی، اصول خادمی، احکام، امربه معروف و نهی از منکر، امداد و ارتباط بازائر بوده است که در راستای افزایش سطح کیفی فعالیتها صورت پذیرفته است.

وی با شاره به افزایش فعالیتهای فرهنگی در سالهای اخیر افزود: فعالیتهای متنوع و خوب فرهنگی نیز با همت و پشتکار خادمین افتخاری در واحد فرهنگی در حرم مطهر در حال انجام می باشد.

مسئول ستاد خادمین افتخاری آستان مقدس با اشاره به برگزاری ششمین اردوی فرهنگی و آموزشی مشهد مقدس برای خادمین در بهمن ماه سال جاری و غنای محتوایی و تأثیرگذاری تربیتی آن، از امام جمعه محترم مشهد اردهال برای شرکت و سخنرانی در جلسه افتتاحیه اردو در جوار بارگاه منور امام رضا(ع) دعوت نمود.

همچنین آقایان عقادتی و توکلی نیز با ارائه گزارشاتی در خصوص آمار خدام و نفرساعت فعالیت آنان، سطح عملکردی خادمین را به امام جمعه محترم منعکس نمودند.

منبع: سایت آستان مقدس شهید اردهال

عید مبارک

مژده دهيد چون كه هفته وحدت آمده


ميلاد امام صادق و پيمبر رحمت آمده


كاش در اين جمعه از آسمان ندا دهند


اي منتظران ظهور،منجي بشريت آمده


ولادت پيامبر اكرم(ص) و امام صادق(ع)تبريك و تهنيت باد.

روز نهم دی در تاریخ ماند

رهبرانقلاب:
رهبر معظم انقلاب درباره حماسه نهم دی فرمودند: یکى از خصوصیات دیگرى که در حادثه‌ى ۹ دى هست، که باز آن را کاملا به حوادث انقلاب نزدیک می‌کند، مسئله‌ عاشوراست، یعنى در حوادث اول انقلاب هم محرم پیش آمد.
 دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به مناسبت یوم‌الله 9 دی به روایت و بازخوانی سخنان مقام معظم رهبری در این زمینه پرداخت.



آنچه در ادامه می‌آید گزیده‌ای از «روایت تاریخی حماسه 9 دی» در بیانات رهبر انقلاب اسلامی است:

«روز نهم دی در تاریخ ماند.» این جمله رهبر انقلاب اسلامی است. ایشان فتنه 88 را حاصل برنامه‌ریزی چندین ساله‌ی دشمنان و در ادامه‌ی قضایایی چون فتنه‌ی سال 78 تحلیل میکنند و راه‌حل علاج آن را حرکت عظیم مردمی همانند آنچه در 9 دی سال 88 اتفاق افتاد می‌دانند. از نگاه رهبر انقلاب روح دیانت حاکم بر دلهای مردم و توجه به فرهنگ عاشورا از خصوصیات مشترک حماسه‌ی 9 دی و حوادث دوران پیروزی انقلاب اسلامی است.

برنامه‌ریزی ده ساله دشمن برای فروپاشی نظام اسلامی در سال 78 و 88

دشمنان ما تصور میکردند با رحلت امام، آغاز فروپاشى این نظام مقدس کلید زده خواهد شد. آنها خیال میکردند امام که رفت، بتدریج این شعله خاموش خواهد شد، این چراغ خاموش خواهد شد. بعد، مراسم تشییع جنازه‌ى امام، آن احساسات مردم، آن حرکت عظیم مردم در حمایت از کارى که خبرگان کردند، اینها را مایوس کرد. یک برنامه‌ریزى ده ساله کردند - این تحلیل من است، این به معناى اطلاع نیست؛ تحلیلى است که قرائن آن را براى ما اثبات میکند - ده سال بعد امیدوار بودند که نتیجه بدهد. سال 78 که آن حوادث پیش آمد، آن کسى که این حوادث را خنثى کرد، مردم بودند. روز بیست و سوم تیر سال 78 مردم آمدند در خیابانها، توطئه‌ى دشمن را که سالها برایش برنامه‌ریزى کرده بودند، در یک روز باطل کردند. آن روز گذشت. موج دوم، باز یک برنامه‌ریزى ده‌ساله بود تا سال 88 . به نظرشان فرصتى به دست مى‌آمد. به خیال خودشان زمینه‌ها را آماده کرده بودند. مطالباتى هم مردم داشتند - مردمى که وابسته‌ى به نظامند، وفادار به نظامند - فکر کردند از این مطالبات بتوانند استفاده کنند؛ لذا آن قضایاى سال 88 به وجود آمد. دو سه ماه تهران را متلاطم کردند - البته فقط تهران را - دو سه ماه توانستند دلها و ذهنها را به خودشان مشغول کنند. اینجا هم مردم آمدند توى میدان. بعد از آنکه باطنها ظاهر شد، در روز قدس مردم دیدند که اینها حرف دلشان چیست، در روز عاشورا فهمیدند که اینها عمق خواسته‌هاشان تا کجاست، مردم عزیز ما به میدان آمدند و حماسه‌ى نه دى را به راه انداختند. نه فقط در تهران، بلکه در سراسر کشور، میلیونها نفر در روز نهم دى، بعد هم بلافاصله در بیست و دوى بهمن آمدند توى میدان، غائله را ختم کردند. این، هنر مردم است. درود به مردم ایران. درود به ملت مومن و مبارز و بصیر و آگاه ایران. ان‌شاالله به توفیق الهى، مردم همین راه را و همین خط را و همین آرمان را و همین عزم و همت را تا آخر ادامه خواهند داد. 1390/03/14

حضور پرشور مردم؛ عامل شکست فتنه هجدهم تیر و فتنه 88


در فتنه‌ى هجدهم تیر، پنج روز بعد از اینکه فتنه‌گران فتنه‌ى خود را شروع کردند، مردم آن حرکت عظیم 23 تیر را، نه فقط در تهران، بلکه در سایر شهرها به راه انداختند. در فتنه‌ى 88، دو روز بعد از حوادث عاشورا، آن قضیه‌ى عظیم نهم دى به راه افتاد. همان وقت بعضى از ناظران خارجى که از نزدیک دیده بودند، در مطبوعات غربى نوشتند و ما دیدیم، که گفته بودند آنچه در نهم دى در ایران پیش آمد، جز در تشییع جنازه‌ى امام، چنین اجتماعى، چنین شورى دیده نشده بود. این را مردم کردند. حضور مردم اینجورى است. 1390/07/20

حرکت عظیم مردمی؛ تنها راه‌حل مقابله با فتنه 88

فتنه‌ى 88 تنها آن چیزى نبود که توى خیابان به وسیله‌ى تعدادى آدم دیده شد؛ این یک چیز ریشه‌دارى بود، یک بیمارى عمیقى درست کرده بودند، اهدافى داشتند، زمینه‌ها و مقدمات فراوانى برایش چیده شده بود، کارهاى بزرگى شده بود و هدفهاى بسیار خطرناکى دنبال این کار بود، که با این برخوردهاى گوناگون سیاسى و امنیتى و اینها حل نمیشد؛ یک حرکت عظیم مردمى لازم داشت؛ که این حرکت، حرکت 9 دى بود؛ آمدند بساط فتنه و فتنه‌گران را در هم پیچیدند. لذا حادثه‌ى 9 دى یک حادثه‌ى ماندنى در تاریخ ماست. من آن سال هم گفتم - پارسال بود یا پیرارسال بود - که این حادثه، حادثه‌ى کوچکى نیست. این حادثه، شبیه حوادث اول انقلاب است. این حادثه بایستى حفظ شود، بایستى گرامى داشته شود. 1390/09/21

روح دیانت حاکم بر مردم؛ نقطه مشترک 9 دی و حضور مردم در سال 57

در قضیه‌ى 9 دى سال 88 یک نکته اساسى است و آن نکته برمیگردد به هویت انقلاب و ماهیت انقلاب. یعنى همان روحى که حاکم بود بر اصل انقلاب ما و آن حضور عظیم بى‌نظیر تاریخى در سال 57، همان روح در ماجراى 9 دى نشان داده شد؛ کمااینکه در قضایاى گوناگون دیگر هم نشان داده شده، لیکن در 9 دى به شکل بارزى نشان داده شد؛ به طورى که جاى انکار و تردید و تامل براى هیچ کس از بدخواهان و دوستان و دشمنان و دیگران باقى نگذارد. آن روح چه بود؟ روح دیانت حاکم بر دلهاى مردم بود. 1390/09/21

توجه به فرهنگ عاشورا؛ خصوصیت مشترک 9 دی و حوادث اول انقلاب

یکى از خصوصیات دیگرى که در حادثه‌ى 9 دى هست، که باز آن را کاملا به حوادث انقلاب نزدیک میکند، مسئله‌ى عاشوراست. یعنى در حوادث اول انقلاب هم محرم پیش آمد و امام آن نکته‌ى عظیم عجیب تاریخى را بیان کردند: «ماهى که خون بر شمشیر پیروز است». این حرف کوچکى نیست: پیروزى خون بر شمشیر. ماها عادت کرده‌ایم، این حرفها را هى تکرار میکنیم؛ کانه عمقش گاهى از یادمان میرود. خون بر شمشیر پیروز میشود، مظلوم بر ظالم فائق مى‌آید، کشته بر کشنده فائق مى‌آید؛ این همان چیزى است که در عاشورا پیش آمد. امام این را در محرم سال 57 مطرح کردند، در قضیه‌ى 9 دى هم باز پاى امام حسین در میان بود، پاى عاشورا در میان بود. اگر آن حرکات سخیف و در واقع گریه‌آور از سوى این گروه‌هاى ایضا سخیف، در عاشورا پیش نمى‌آمد، این حرکت عظیم و این تحرک عمومى مردم معلوم نبود به این شکل به وجود بیاید. اینجا هم پاى عاشورا در میان بود. 1390/09/21

موضع‌گیری صریح در مقابل اهانت به امام حسین(ع)؛ نشانه روشن‌بینی مردم

مى‌بینید مردم پایبندى‌شان به مسائل دینى و ارزشهاى معنوى بیشتر شده است. کى در کشور ما این همه جوان در مراسم معنوى شرکت میکردند؛ در مراسم عبادى ماه رمضان، در روز عید فطر؟ این اجتماعات عظیم، این روشن‌بینى مردم در زمینه‌ى مسائل سیاسى سابقه نداشته است. بعد از اهانتى که در روز عاشوراى سال 88 به وسیله‌ى یک عده تحریک شده نسبت به امام حسین انجام گرفت، دو روز فاصله نشد که مردم در روز 9 دى توى خیابانها آمدند و موضع صریح خودشان را علنى ابراز کردند. دستهاى دشمن و تبلیغات دشمن نه فقط نتوانسته مردم را از احساسات دینى عقب بنشاند، بلکه روزبه‌روز این احساسات تندتر و این معرفت عمیق‌تر شده است. 1389/07/27

سالــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــروز حماسه 9 دی گــــــــــــــــــــــرامی باد

  9 دی، مردم خط حق و باطل را جدا کردند

 

تجهیز آستان مقدس علی بن باقر(ع) به پله برقی

حجت‌الاسلام محمدرضا اسماعیل‌پور  سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه کاشان   از تجهیز زیارتگاه سلطانعلی بن امام محمد باقر(ع) به پله برقی برای نخستین بار در سطح استان اصفهان خبر داد و یادآور شد: از بین 700 امامزاده موجود در استان اصفهان زیارتگاه شهید اردهال نخستین بقعه متبرکه‌ای است که به پله برقی مجهز شده و به زودی افتتاح می‌شود.

نشست صميمي دانشجويان با امام جمعه محترم منطقه اردهال


نشست صميمي بين روحانيت ،طلاب و دانشجويان منطقه اردهال با امام جمعه محترم جناب آقاي سليماني در ستاد نماز جمعه منطقه اردهال برگزار گرديد.

 

در اين نشست كه با حضور مسئولين ستاد و دانشجويان گرامي همراه بود دانشجويان روستاي علوي كما في السابق حضور خوبي را در اين جلسه داشتند و نقطه نظرات و راهكارهاي خود را براي تقويت حضور دانشجويان در ستاد نماز جمعه و برقراري ارتباط بيشتر با امام جمعه محترم در جهت پيشرفت منطقه با كمك دانشجويان  ايراد نمودند.

در اين نشست تصميمات مهمي اتخاذ گرديد كه از مهم ترين آنها تشكيل انجمن دانشجويي در ستاد نماز جمعه بود كه توسط خود دانشجويان اداره شود و در اين زمينه  جناب آقاي هادي مسعودي علوي به همراه يكي از دانشجويان روستاي نشلج به عنوان رابطين بين روستاها معرفي گرديدند تا اطلاعات  وتوانمندي هاي ديگر دانشجويان هم جمع آوري گردد.

منبع: وبلاگ کان.ن فرهنگی روستای علوی اردهال

روزهای پایانی صفر در مشهداردهال؛ همچنان هزاران عاشق در پی دلدار است...

 
               

 همزمان با ایام رحلت پیامبر مکرم اسلام(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع)مراسم عزاداری و سوگواری در صحن و حرم مطهر حضرت علی بن محمدالباقر(ع) در مشهداردهال کاشان برگزار می‌شود.
به گزارش روابط عمومی آستان مقدس همزمان با ایام رحلت پیامبر مکرم اسلام(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) هیئات مذهبی با تاسی بر حدیث امام رضا(ع) که این مکان مقدس را مورد سفارش قراردادند با تجمع در صحن و حرم مطهر به عزاداری و سوگواری می پردازند.
 
بر اساس این گزارش تجمع هیئات مذهبی منطقه اردهال و شهرهای اطراف در صحن و حرم مطهر از روز سه شنبه، 10دی‌ مصادف با 28صفر در روز رحلت حضرت محمد(ص) و شهادت حضرت امام حسن مجتبی(ع) در صحن حرم مطهر آغاز می گردد.

همچنین در شام شهادت، مراسم دعای توسل  که در این مراسم ،سخنرانی ،مداحی و مرثیه‌سرایی و سپس مراسم سوگواری عزداران جلسات سه شنبه شبها برگزار می گردد .
 
چهارشنبه، یازدهم دی‌‌‌ مراسم عزاداری شب شهادت حضرت امام رضا(ع) پس از اقامه نماز مغرب و عشا در مسجد امام صادق(ع) حرم مطهر با سخنرانی حجه الاسلام والمسلمین حلواییان و مدیحه سرایی حاج صادق مرعشی اجرا می‌شود و در پایان زائرین ، مجاورین و عزاداران از سفره باکرامت حضرت ارتزاق می نمایند.

همچنین صبح روز پنج‌شنبه، 12 دی‌ مراسم شهادت امام رضا(ع)در صحن و مسجد حرم مطهر با تجمع هیئات مذهبی منطقه اردهال   و با مدیحه سرایی آقای سید رضا رضوی برگزار می گردد.

بعد از نماز مغرب و عشا‌ در این روز،مراسم شام شهادت غریب الغربا با قرائت دعای کمیل توسط برادر محمدی برگزار می‌شود. توزیع تبرکی و همچنین برپایی ایستگاههای صلواتی در حرم مطهر از برنامه های دیگر حرم مطهر در این روزهاست.

گفتنی است مراسم عزاداری شب و روز شهادت امام رضا(ع) در حرم مطهر شهید اردهال (مشهداردهال) از شبکه یک سیما به صورت مستقیم پخش خواهد شد.

 مراسم شب و روز شهادت حرم مطهر با همکاری هیئت جوانان حضرت ابوالفضل (ع) بهاراردهال برگزار می گردد.

28 صفر اردهال

اطلاعیه هیئت حضرت ابوالفضل(ع) روستای باریکرسف اردهال


به اطلاع میرساند

مجلس روضه و عزاداری

از دوشنبه  شب       

بعد ازنماز مغرب و عشا

با سخنرانی حاج آقا دکتر لطیفی

و مداحی آقای خاگپور

 به مدت ۳ شب

در مسجد جامع باریکرسف اردهال

 برگزار خواهد شد وهیئت حضرت ابوالفضل (ع)

ساعت 10:30 صبح روز پنجشنبه

درصحن مطهر امام زاده آقا علی عباس(ع)

با مداحی آقای شریفی

اقامه ی عزا خواهد نمود.

سه كشته در محور اردهال – سوک چم


برخورد دودستگاه خودرو  در محور اردهال – سوک چم سه كشته برجاي گذاشت.
رئيس پليس راه استان اصفهان امروز گفت: دراين حادثه  ديشب خودروي پرايد

با پژو برخورد كرد و راننده و دوسرنشين ديگر پرايد جان باختند.

سرهنگ رضايي علت اين حادثه را رعايت نكردن حق تقدم از طرف پرايد اعلام كرد.

منبع: سیمای مرکز اصفهان

در روز اربعین ، حرم مطهر فرزند آخرین یادگار کربلا مقصد کاروانهای عزاداری بود.

همزمان با فرارسیدن اربعین سیدوسالار شهیدان عالم، حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام،مراسم عزاداری در کربلای ایران اسلامی، حرم مطهر حضرت علی بن محمدالباقر(ع)در مشهداردهال، برگزار شد.
 
 به گزارش روابط عمومی آستان مقدس علی بن باقر(ع)، کاروان مشتاقان و دلسوختگان حسینی صبح اربعین حسینی با پای پیاده از  مناطق و روستاهای اطراف به سمت آستان مقدس حضرت  علی بن محمدالباقر علیه السلام عزیمت نموده تا اندکی از حسرت پیاده‌روی آن‌ها به مقصد کربلا فرو نشیند.
آنچه که مراسم اربعین امسال را باسالهای قبل متمایز کرده بود حرکت کاروان عزاداری روستای خاوه اردهال  در روز اربعین بود که علیرغم هوای سرد فاصله چند کیلومتری تا حرم مطهر را با پای پیاده و با شور و حال وصف ناپذیری طی نموده که درآن کودکان و زنان نیز حضورداشتند.
بر اساس این گزارش عاشقان حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه السلام از شهرهای اطراف خصوصا منطقه اردهال،  از صبح  اربعین با تجمع مقابل تکیه ها و مساجد حرکت خود را آغاز کرده و در طول مسیر در قالب دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی و با نوای بااخلاص ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام به عزاداری پرداختند.
مقصد نهایی عزاداران حسینی حرم مطهر  فرزند  آخرین یادگار کربلا بود و همنوا با زینب کبری(س)  با تجمع در این آستان ملکوتی با حالت عزاداری و سینه زنی به زیارت  فرزند بلافصل امام محمدباقر(ع) مشرف می گردیدند.
تهیه و توزیع هزاران نذری و پذیرایی از زائرین و عزاداران حسینی در جای جای حرم مطهر و اطراف آن به چشم می خورد.

 اربعین اردهال

منبع: پایگاه اطلاع رسانی استان مقدس علی بن باقر(ع)

هر هفته در آدینه مهدنماز جمعه مشهد اردهال۳۰ کودک از خدمات آموزشی بهره مند میشوند

در هر هفته در تعداد ۸ آدینه مهد مصلی‌های نماز جمعه های شهرهای کاشان، برزک، قمصر، جوشقان قالی، کامو، نیاسر، مشهد اردهال و مشکات بالغ بر ۲۰۰ کودک از خدمات آموزشی آدینه مهد بهزیستی کاشان بهره‌مند می‌شوند.

ایلنا: معاون مدیرکل و رئیس اداره بهزیستی کاشان گفت: در هر هفته در تعداد ۸ آدینه مهد مصلی‌های نماز جمعه هاس شهرهای کاشان، برزک، قمصر، جوشقان قالی، کامو، نیاسر، مشهد اردهال و مشکات بالغ بر ۲۰۰ کودک از خدمات آموزشی آدینه مهد بهزیستی کاشان بهره‌مند می‌شوند.

«امین عسگری» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری ایلنا در کاشان با اعلام این خبر گفت: در هرهفته در هر آدینه مهد تعداد دو مربی همراه با تجهیرات مربی کار خدمات رسانی یه کودکان را در مصلی‌های نماز جمعه این شهر‌ها به عهده دارند.

وی با اشاره به اینکه تامین امکانات برای آدینه مهد‌ها به عهده ستاد‌های نماز جمعه هر شهر می‌باشد. گفت: قرار است ظرف یک هفته آینده با راه اندازی مکان جدید آدینه مهد در مصلی بقیه الله الاعظم کاشان ۳ مر بی‌با امکانات و تجهزات در خدمت کودکان دراین مکان نماز جمعه باشند.

عسگری تصریح نمود: به ترتیب در هرهفته بالغ بر ۵۰ کودک در شهر کاشان، ۲۰ کودک در برزک، ۳۰ کودک در قمصر، ۲۰ کودک در جوشقان قالی، ۲۰ کودک در نیاسر، ۳۰ کودک در مشهداردهال، ۲۰ کودک در کامو و ۳۰ کودک در شهر مشکات از خدمات آموزشی آدینه مهد بهزیستی کاشان بهره‌مند می‌شوند.

مراسم بزرگداشت عالم ربانی ،حضرت آیت الله مصطفوی در حرم مطهر علی بن باقر(ع) برگزار گردید.

آیت الله مصطفوی در اردهال




     


به گزارش روابط عمومی آستان مقدس علی بن امام محمد باقر(ع) ، همزمان با ارتحال آیت‌الله سیدمحمدباقر مصطفوی، مراسم بزرگداشت این عالم ربانی  جمعه شب در مسجد امام صادق(ع) حرم مطهر فرزند بلافصل امام محمدباقر(ع) در مشهداردهال برگزار گردید.
 
این مراسم  با حضور مدیریت و هیات امنای آستان مقدس بلافاصله بعد از نماز جماعت مغرب و عشاء برگزار و از سخنرانی اساتید حوزه و  مدیحه سرایی مداحان اهل بیت استفاده شد.

آیت الله  مصطفوی از جمله علمایی بود که در مناسبتها و ایام مختلف سال جهت عرض ادب  به حرم مطهر حضرت علی بن محمدالباقر(ع) مشهداردهال مشرف گردیده و به راز و نیاز می پرداختند و مردم را به زیارت آن حضرت سفارش می نمودند.

ایشان از علمای برجسته و فقهای مجتهد منطقه شمال استان اصفهان در روز اول اسفندماه سال ۱۳۱۰ هجری شمسی در خانواده‌ای متدین و اهل علم و فضیلت در محله «سرپله» کاشان دیده به جهان گشود، پدر بزرگوارش آیت‌الله سیداحمد مصطفوی از علمای بزرگ شهر و داماد سیدمصطفی کاشانی، پدر آیت‌الله ابوالقاسم کاشانی بود.
 
وی پس از گذراندن دروس ابتدایی در ۱۳ سالگی وارد حوزه علمیه کاشان شد و به تحصیل علوم دینی پرداخت. آیت‌الله مصطفوی دروس مقدمات را در محضر حضرات، شیخ عبدالله مدنی، سیدعلی حایری و شیخ محمود نجفی آموخت و سپس برای ادامه تحصیل راهی حوزه علمیه قم شد و دروس سطح را نزد بزرگانی چون شیخ عبدالجواد کرباسی، سلطانی بروجردی، سیدرضا صدر فرا گرفت.
 
این فقیه برجسته پس از پایان دروس سطح، برای ادامه تحصیل عازم حوزه علمیه نجف شد و از محضر حضرات آیات عظام خویی، میرزا باقر زنجانی، سیدجمال گلپایگانی، شیخ کاظم شیرازی، حکیم و سید عبدالهادی شیرازی بهره گرفت و بر اثر ابتلا به بیماری در روز ۱۸ آذرماه در سن ۸۲ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.


کتاب کودکانه و مصور زندگانی وشهادت حضرت علی ابن امام محمدباقر(ع) منتشر شد

خورشید اردهال

 

خورشیداردهال نام کتابی کودکانه است که به تازگی برای کودکان مشتاق به مسائل مذهبی توسط انتشارات سفیراردهال منتشرشده است.

به گزارش خبرنگار افتخاری آستان مقدس علی بن باقر)ع( ،این کتاب به سرگذشت امامزاده علی ابن محمدباقر(ع)می پردازد با نثری کودکانه و ساده  وقایع آن روزگار را شرح میدهد.خورشیداردهال برای گروه سنی ب وج مناسب است وبا تصاویر رنگی وزیبا روایت ساده ای اززندگی آن حضرت درکاشان تا شهادت ایشان را ذکر می کند.کودکان دراین کتاب با زبانی ساده وصمیمی با وقایع آن زمان آشنا می شوند.
نشرکتاب های دینی ومذهبی ازاین دست، گام مفیدی برای تقویت فرهنگ دینی درنسل امروز بر می دارد.کودکانی که شاهد مراسم مذهبی قالیشویان هستند، همواره با این سوال مواجه اند که این واقعه برچه اساس و بنیانی استوار است. گاها"بزرگسالان نیز توانایی تعریف واقعه به زبانی ساده را ندارند و اینگونه کتاب ها علاوه بر ترویج فرهنگ مطالعه وکتابخوانی،می تواند گامی موثردرجهت آشناسازی کودکان بافضایل وکرامت حضرت علی ابن باقر(ع)باشد.
نویسنده دراین کتاب سعی دارد به صورت مختصر وقایع مهم را شرح دهد و تصاویرکودکانه آن به فهم وجذابیت موضوع می افزاید. وقایع این کتاب اززمان قبل از عزیمت امامزاده به کاشان تا دعوت مردم فین ازایشان و زندگی ونحوه شهادت علی ابن باقر(ع)رادربرمی گیرد.
پیش ازاین کتاب های زیادی درمورد حضرت علی ابن باقر(ع) نگاشته شده است که برای مخاطب بزرگسال ومشتاق مناسب است اما کتابی مختص کودکان وبا تصاویرتمام رنگی دراین موضوع منتشرنشده بود. این کتاب خلاء وجودی این گونه کتاب ها را از بین می برد.
وجودچنین کتاب هایی درمیان نسل نونهال امروز امری ضروری و واجب است.زیرا هجوم تبلیغات غرب ورسانه های امروزکودکان را ازتعلیمات و داستان های مذهبی دورمی کند.کودکان باخواندن چنین کتاب هایی با رشادت ها و دلاوریهای مردان دین را آشنا می شوند و الگویی دینی اسلامی برای خودانتخاب می کنند.
درانتهای کتاب تصویری ازکتاب برای رنگ آمیزی کودکان تهیه شده است که به جذابیت آن می افزاید. 
این کتاب به همت  موسسه تصویرگران رسانه امروز و با همکاری آستان مقدس تهیه و به چاپ رسیده است.

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس علی بن باقر(ع)

 

سفر نویسی الهام چرخنده از حضور در منطقه اردهال

الهام چرخنده، بازیگر سینما و تلویزیون دوست دارد به دهی برود که در میان کوه‌ها محصور است

شهر من گم‌شده است

همه وجودم شده رفتن. از هیاهو در رفتن، با دود زندگی نکردن. بوی خوش انسان، هوا، کلاغ، تنور داغ نان و کلی تعارف بی‌پروا. بی‌چشمداشت برداشت.

        
دلم هوای باران ناب خدا را داشت. نون عباسعلی که با کلی شیر محلی و آردِ به دستِ خاله کبری آسیاب شده... وای اصلا حواسم نبود. هوا الان در مشهد اردهال سردتر از سرد است. جانم کرسی... جانم حال و هوای شب نشینی. جانم بوی زغال و تنباکوی قلیان عزیز.

فکر می کردم از کدام راه باید فرار کنم تا برسم به دشت همیشه بهشت اردهال. ماشینم از جاده قم، به سمت کاشان می دوید. تابلویی هدایتم کرد به آن سوی کوه ها. جایی که بی شک خدا نزدیک تره! چون در شب ها ستاره هاش نزدیک ترند. اطراف اتومبیلم تا چشم کار می کرد تپه بود و کوه. احساسم این بود خدا بخشی از تابلوهای دل انگیز کوه و جاده و تپه و... جا گذاشته اینجا.

مسیر خلوت و کم تردد. گاهی ماشینی از رو به رو می آمد و چراغی می زد که یعنی سلام خوش آمدی به ده دل.

از دور گلدسته های امامزاده سلطان علی معلوم شد. سلام دادم. صدای پای آب. نزدیک و نزدیک تر می شد! آری؛ «اهل کاشانم، اما شهر من گم شده است». پای امامزاده، توی حیاط کنار حوض، سهراب خوابیده! (سهراب سپهری)

گاهی حس می کنم اگر می شد فارغ از دیده و آمال و هزار تا زنجیر به پا، پا می داد و وا می دادم به این ثبات. یقینا کنار رود جاری که در گوشه و کنار این ده دیده می شه، می نوشتم چند خط، خط دلی... سهراب نمی شدم، الهام که بودم. لااقل خسته نبودم! بگذریم... .

از یک سراشیبی تند که انگار هواپیمایی بر زمین می نشیند، قلبم هرّی ریخت روی آسفالت نو و ماشین ندیده. روی نم باران، تصویر گنگ و بارونیِ گلدسته ها نمایان بود.

السلام علیک یا حضرت سلطان علی بن محمدباقر (علیه السلام)

سلام سهراب جان.

از همه جای ایران و کشورهای دیگر آمده اند اینجا. عجیب است. اصلا فکر نمی کردم روستای مادری ام لو رفته باشد. واااااای همه پیدایش کرده اند این بهشت گمشده را. یعنی به واسطه قالیشویان، یا گلابگیران یا نان داغ و زیارت و سهراب یا پاکی دل و جان مردمش همه اینجا هستند؟ یا که اینها هم فرار کرده اند. نمی دانم!

پارک می کنم در پارکینگی خلوت. مردی با لهجه زیبای اردهالی به استقبالم می آید. زنان مهربان و سختکوش، در گوشه ای در دالان های معمارگونه به سبک طاق ضربی زیر طاق نشسته اند تا نان ها و شیرمال ها و برگه های زرد آلویشان خیس نشود از برکت خدا. نزدیک می شوم. پیش دستی می کنم برای سلام. آنها نه به واسطه اندک شناختی که مردم بر من داشته اند بل برای دل آهنگ گونه یشان، زلال استقبالم کردند.

وارد حیاط می شوی. نخل چوبی قدیمی که قدمتش بیش از 1200 سال و یک سنگ بزرگ گود تراشیده که درست در جلوی در است، تو را مجنون این ابهتِ قدمت و اصالت می کند. به ناخودآگاهت سفر می کنی. وقتی به خود می آیی که با ظرفی روی مزار شهیدان آب ریخته ای که از اقوامند. همه یا کوچه بالایی یا پایینی یا رو به رو یا در همان خانه مادربزرگی ات پرواز کرده اند. (شهیدان اردهال)

چادرم خیس شده از نم باران. با گوشه ای از آن نام سهراب را که خواسته: نرم و آهسته بروم تا ترک برندارد چینی نازک تنهایی اش را که حال زیر گِل و باران قایم است پاک می کنم و به آهستگی زیر لب می گویم: آب را گل نکنید، سهراب تشنه است هنوز... .

توضیح: سرکار خانم الهام چرخنده بازیگر مطرح سینما و تلویزیون اصالتا اردهالی هستند.

منبع: روزنامه جام جم ۹۲/۹/۲۰

برپایی آیین عبادی سیاسی نماز جمعه منطقه اردهال

در سومین جمعه آذرماه و همزمان با میلاد باسعادت امام محمد باقر(ع) - آیین عبادی سیاسی نماز جمعه منطقه اردهال  با حضور  هزاران نفر از زائران و اهالی خطه اردهال و به امامت حجت الاسلام سلیمانی امام جمعه محترم اردهال در جوار آستان مقدس شهید اردهال برپا گردید.

مراسم گرامیداشت ولادت امام محمد باقر (ع) در حرم مطهر برگزار شد

     

مراسم گرامیداشت میلاد باسعادت پنجمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت حضرت امام محمد باقر (ع) در مسجد امام صادق(ع) حرم مطهر و با حضور زائران و مجاوران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی آستان مقدس علی بن باقر(ع) ، حرم مطهر فرزند امام محمدباقر(ع) غرق نور و شادی بود و زائران و مجاوران آن حضرت گرد هم آمدند تا این میلاد خجسته را به ساحت مقدس فرزند بلافصلش تبریک و تهنیت عرض کنند.

بر اساس این گزارش مراسم باشکوهی  امشب و بعد از نماز مغرب و عشاء با سخنرانی حجه الاسلام والمسلمین رضایی و با مولودی خوانی برادر حسینیان برگزار گردید.

همچنین در شب ولادت آن حضرت نیز در مراسم دعای کمیل ، از مولودی خوانی ذاکرین اهل بیت (ع) استفاده شد .

گفتنی است در پایان این دو شب مردم از سفره باکرامت حضرت ارتزاق نمودند.

نظیر این مراسم در مساجد و تکایای منطقه اردهال برگزار شد و پیروان خاندان عصمت و طهارت (ع) ولادت فرخنده میلاد امام محمد باقر (ع) را گرامی داشتند.

منبع : پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس علی بن باقر(ع)

هفتادو دومین کوهگشت خانواده های کاشانی در اردهال

همزمان با میلاد باسعادت حضرت امام محمد باقر (ع) حرم مطهر فرزند بلافصلش حضرت سلطانعلی (ع) در اردهال میزبان  هفتادو دومین کوهگشت خانواده های کاشانی بود.

به گزارش روابط عمومی آستان مقدس علی بن باقر(ع)، پياده روي4كيلومتري از زيارتگاه سلطان محمود ابن امام محمد باقر(ع) در روستاي علوي تا بارگاه سلطان علي بن امام محمد باقر (ع) در مشهد اردهال برنامه سازمان رفاهي تفريحي شهرداري كاشان در هفتاد و دومين كوهگشت خانواده هاي كاشاني در يك روز باراني اما هوايي بهاري با حضور خانواده هاي كاشاني امروز در نيمه آذرماه برگزارشد.

بر اساس این گزارش حرم مطهر در صبح روز  جمعه 15 آذر و همزان با روز ولادت باسعادت امام محمدباقر(ع)  میزبان زائرینی بود که از امامزاده سلطان محمود(ع) روستای علوی (برادر آن حضرت در 4 کیلومتری حرم مطهر) و با شرکت در کوهگشت خانوادگی شهرداری کاشان  با پای پیاده و همراه با خانواده های خود جهت عرض ادب و تبریک و تهنیت خدمت فرزند آن امام همام مشهداردهال را  انتخاب نموده بودند. کاشانی ها پس از عبور از روستاهای علوی و باریکرسف اردهال به بارگاه شهید اردهال حضرت علی بن امام محمد باقر(ع) مشرف شدند.


هفتاد و دومين كوهگشت خانواده هاي كاشاني











(جاده روستای  علوی به باریکرسف )



هفتاد و دومين كوهگشت خانواده هاي كاشاني











( روستای باریکرسف به طرف آستان مقدس علی بن باقر(ع)  )


استقبال خانواده هاي كاشاني  به خصوص بانوان از اين كوهگشت آن در شرايط نامساعدجوي تحسين برانگيز بود .

در پایان پس از زیارت و دعا و مناجات ، شرکت کنندگان در این برنامه فرهنگی ،ورزشی از  سفره باکرامت حضرت ارتزاق نمودند.

منبع مطالب: پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس علی بن باقر(ع)

منبع عکس: پورتال خبری کاشان