سوشید

نام کوهی در برزک

سوشید

نام کوهی در برزک

۱۹۴- همانند تفاله مرا دور بیندازند

 

استاد سوزن دوزی ایران با ۷۴ سال سن نامه ای را در سال ۸۴ در سفر استانی هیات دولت به استان سیستان و بلوچستان به رئیس جمهوری داد که عمده مشکل وی در این نامه عدم برقراری بیمه عنوان شد و این نامه هنوز بدون پاسخ مانده است.

مهتاب نوروی متولد سال ۱۳۱۲ از دهستان قاسم آباد در استان سیستان و بلوچستان است و امروز به عنوان استاد سوزن دوزی ایران محسوب می شود.

... در بخشی از این نامه آورده است:«از ابتدای دوران رشد و نوجوانی به امر دوزندگی، سوزن دوزی و سکه دوزی بلوچی مبادرت و اشتغال داشته ام و این امر تا حال حاضر که سنی از حقیر گذشته ادامه دارد و این در حالی است که به عنوان استاد نمونه در صنایع دستی در رشته سوزن دوزی شناخته شده ام و به قدری در این هنر غرق گشتم که از نعمت همسر و فرزند محروم شدم».

نوروزی ادامه داده است:« آقای رئیس جمهور، هم اکنون که روشنایی چشمانم را در راه آموزش هنر سوزن دوزی و خدمت به اداره صنایع دستی از دست داده ام سازمان صنایع دستی زیر بار نمی رود و از بازنشستگی این حقیر و پرداخت حق الزحمه سال ها خدمت که نیروی جوانی ام را در این راه صرف کرده ام خودداری می کند و با توجه به شکایات فراوان و مراجعات مکرر به اداره کل صنایع دستی و حتی استانداری متاسفانه کماکان موفق به استیفای حقوق قانونی ام نشدم» این استاد هنر سوزن دوزی در بخش دیگری از نامه اشاره کرده است که در «در حال حاضر در روستای بدون امکانات و در دو باب اتاق خشتی و گلی قدیمی به ارث رسیده از پدربزرگم و بدون کمترین امکاناتی زندگی می کنم. آیا این از انصاف به دور نیست که اداره صنایع دستی در زمان جوانی از نیرو و هنر بنده استفاده کرده و حالا که مشکل بینایی دارم همانند تفاله مرا دور بیندازد و در رفت و آمد ادارات حیران و سرگردان کند».(۱)

 

این هم میهن عزیز چون از قوانین اطلاع ندارد که با توجه به قانون قشرهای زحمت کشی که در کارهایی مانند صنایع دستی (سوزن دوزی، قالی بافی و ....) یا کشاورزی بیش از ۵۰ سال جان کنده اند و به مملکت ما خدمت رسانده اند نمی توانند از حقوق بازنشستگی بهره مند شوند و طبق قانون می توانند به کمیته امداد مراجعه فرمایند و افراد کارمند دولت با میانگین کار مفید کمتر ۳۰ دقیقه بعد از ۲۵ سال طبق قانون از حقوق بازنشستگی استفاده می نمایند.

بنابراین از مسئولین نخواهید خارج از چارچوب قانون زیر بار بروند و سفارش به هم میهنان عزیز که زگهواره تا گور قانون بخوان

 

(۱) روزنامه تهران امروز سه شنبه ۴ دی ۱۳۸۶

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد