سوشید

نام کوهی در برزک

سوشید

نام کوهی در برزک

۵۰۶- درد مردم زمانه است .

درد من

گرچه مثل دردهای مردم زمانه نیست

درد مردم زمانه است .

مردمی که چین پوستینشان

مردمی که رنگ روی آستینشان.

مردمی که نام هایشان

جلد کهنه شناسنامه هایشان

درد می کند .

من ولی تمام استخوان بودنم

لحظه های ساده سرودنم

درد می کند ....

( قیصر امین پور)

۵۰۵- روح


از این سو تا آن سوی گستردگی بی شکل فضا
چگونه باید بیاندیشم
چگونه یک نفس بکشم ،چگونه سخن بگویم
اگر نتوانم از خود بیرون شوم،به آن سوی جهان های والاتر،
آنگاه که به خدا می اندیشم به طبیعت و شگفتی هایش؛ به زمان؛ فضا ،مرگ
شتابان روی سستی می گذارم.
اما حقیقت آنست که من رو بر میگردانم ،تورا صدا می زنم
ای روح  تو ای من واقعی
تو این جلا ترین زمان ،خشنود ترین به هنگام مرگ
وبهترین وعالی ترین آکننده ی فضا..


برگرفته از کتاب "برگهای علف"  نوشته "والت ویتمن"
Word by javad jahani

۵۰۴- خدا

خدا

"در آغاز کلمه بود وکلمه درباره خدا بود وکلمه خدابود"
این عین عبارت آغازین کتاب مقدس در عصر جدید است "بیاندیشید"
کلمه خدا تقریبا با تمام اسامی  دیگر خالق یکتا از نظر صوت  مشترک است.سراسر تاریخ های بشری از جمله بدوی ادیان غرب وشرق سنت های دیگر یک خالق کلمه و بشریت را توصیف می کنند،
فهرست اسامی خدا در سراسر تاریخ زندگی انسان:

ادامه مطلب ...

۵۰۳- مشتری بهشت

خداوند از آدم هایی که می خواهند
ضعف وزبونی خود را با خدا پرستی جبران کنند بیزار است
خداوند از آدم هایی که
یک تخته شان کم است
و جای خالی آن را با مذهب پر می کنند نفرت دارد
خدا وند آدم های  ذلیل طماع  ترسو و چاپلوس را  دوست ندارد
خداوند عارف عاشق می خواهد
نه *مشتری بهشت*
(دکتر شریعتی)

۵۰۲- تکنیک دروغ بزرگ

  Big Lie یا به آلمانی Große Lüge  یکی از تکنیکهای شناخته شده جنگ روانی است. این تکنیک به صورت ساده این طور تعریف می شود: مردم دروغهای بزرگ را راحتتر از دروغهای معمولی باور می کنند چون هیچ کس نمی تواند تصور کند شخصی آن قدر وقیح باشد که تا   این حد واقعیت را تحریف کرده و آشکارا دروغ بگوید.

  

 این تکنیک اولین بار توسط آدولف هیتلردر کتاب نبرد من معرفی شد. برای توضیح بیشتر ترجمه بخشی از فصل دهم این کتاب را در اینجا نقل می کنم در دروغ بزرگ همواره نیروی باورپذیری وجود دارد، زیرا توده های عظیم مردم همواره از طریق تاثیرهای ناخوداگاه بسیار راحتتر فریب می خورند تا اینکه بخواهیم انها را با استدلالهای غیرمنطقی گمراه کنیم. بنابر این مردم عادی به واسطه ذهن ساده‌ای که دارند از طریق دروغ بزرگ راحتتر فریب می خورند تا دروغهای کوچک و معمولی چرا که مردم عادی خودشان اغلب برای موضوعات کوچک دروغهای کوچکی می گویند اما از اینکه دروغهای بزرگ و  شاخدار بگویند شرم دارند. انها هرگز به ذهنشان هم نمی رسد که دروغهای بزرگ و شاخدار بگویند و از این رو باور نمی کنند دیگران آن قدر وقیح باشند که واقعیت را تا این حد تحریف کنند. حتی اگر به آنها مدارک و شواهدی ارائه شود که دروغ بودن چنین گفته‌هایی را ثابت کند آنها باز هم در قبول واقعیت تردید می کنند و می گویند حتما توضیحی برای این مساله هست که ما نمی دانیم. به این دلیل دروغهای بزرگ حتی بعد از افشا شدن هم تاثیری از خود به جا می گذارند. این واقعیتی است که تمام دروغگوهای حرفه ای دنیا از ان اطلاع دارند.

۵۰۱- علیرضا توحید و بهشت پنهان

مطلب خوب آقای توحیدی را دیروز در دیگر وبلاگشان در رابطه با بهشت پنهان دیدم و خوشحال شدم.  

و اما مطلب:

بهشت پنهان کلمه­ای است که برای توصیف زیبایی­های طبیعی برخی مناطق از آن استفاده می­کنند.در این ترکیب یک تناقض وجود دارد اگر پنهان است پس چگونه می­توان آن را دید.در ایران این قبیل نامها در جایی ثبت نمی­شود بنابراین ممکن است دهها شهر خود را بهشت پنهان ، نگین کویر یا دارالمومنین بنامند. برزک یکی از مناطق خوش آب و هوای شهرستان کاشان است.این شهر که تا چندی قبل روستا بود توانسته است با تاسیس شهرداری و احداث مراکزی مانند دانشگاه پیام نور از برخی از جلوه­های شهری شدن بهره­مند شود.

ادامه مطلب ...

۵۰۰- مصاحبه با محمد عسلی رئیس شورا

مصاحبه ای که خیلی ها را ناراحت و خیلی ها را خوشحال کرد. این مصاحبه توسط من و آقای صادقی با رئیس شورای شهر برزک آقای محمد عسلی صورت گرفته و در شماره دوازده نشریه کار شد و کادر که در دل آن تحت عنوان «شقایقی فراتر از قانون» کار شد حرف و حدیث بیشتری درست کرد. 

نگاه من به اینگونه کارها نگاه ریشه ای و نوعی است و اصلاْ فکر نمی کنم این کار در برزک صورت گرفته و یا در پایتخت ایران و عقیده دارم این تیپ فعالیت هاست که می تواند به رشد جامعه کمک کند. 

دوستی و رفاقت با رئیس شورای مردمی برزک و رسالت مطبوعاتی باعث شد که چندین ساعت بدون دغدغه کنار هم  راجع به شورا در سالگرد آن به بحث و بررسی بنشینیم.

ادامه مطلب ...

که دارد گوهری از کار خود شرم

زیر مته دندانپزشک آقای معزی بودم که دکتر این شعر را با همون حس و حال همیشگی و شوخ طبعی خاصی که دارد می خواند. خیلی برایم جالب اومد گفتم فضای مجازی هم بی نصیب نباشه 

در این بازار جزء خرمهره خر نیست 

دریغا کس خریدار گوهر نیست 

گوهر اینجا خریداری ندارد 

کسی با گوهری کاری ندارد 

چنان بازار خرمهره شده گرم 

که دارد گوهری از کار خود شرم 

مگر گوهر شناس پاک بینی 

مروت پیشه ای ذوق آفرینی 

به بازار آید و کالا ببیند 

گوهرهایی که هست آنجا ببیند 

بگیرد زیر بازوی هنر را 

جدا سازد زخرمهره گوهر را

۴۹۸- بهشت پنهان حرف های من و تو

سلام
«بهشت پنهان» تفکرات و برنامه ها و نظریه های با ارزش دوستانی «نادیده» مانند شماست که با وجود ورود به هزاره سوم آنچنان مظلوم واقع شده است که وقتی از بین چهارصد هزار نفر کاشانی یکی از کوچه های ناآشنا فضای مجازی می گذرد و به آن بر می خورد، بی اختیار اشک در چشمانش حلقه می زند و بغض راه گلویش را می گیرد.
گریه می کند و

ادامه مطلب ...

۴۹۷- نقدی بر ماهنامه بهشت پنهان

استاد گرامی آقای حیدرعلی عنایتی بیدگلی با دقت شماره دوازده ماهنامه بهشت پنهان را مطالعه کرده و نظر خود را در وبلاگشان آورده اند. ضمن تشکر از ایشان متن کامل در ذیل آورده می شود: 

من در یکسال گذشته از انتشارِ ماهنامه‌ی بهشتِ پنهان خبر نداشتم. اخیراً یکی از دوستان، یک نسخه از شماره‌ی دوازده‌ی این ماهنامه را به این بهانه که مطلبی از خودم در آن درج شده است، به من داد برای مطالعه.

ادامه مطلب ...