سوشید

نام کوهی در برزک

سوشید

نام کوهی در برزک

طرح نابر و انعکاس کامل تجزیه و تحلیل طرح به بخشداری

به نام خدا

بخشدار محترم  برزک

سلام علیکم

با توجه به اینکه در منطقه برزک طرح مهمی به نام طرح 400 هکتاری نابر در حال شکل گیری است و می تواند منشا اثر  بسیاری در منطقه گردد.  و از طرفی سوال های بی جوابی بر آن وارد است، از این رو خواهشمند است هر گونه که صلاح می دانید اقدام فرمائید.

توضیحات بیشتر به پیوست خدمتتان تقدیم می گردد.

یکی از اهالی برزک

 

  

 

 

 

سوال 1- آیا در این طرح با توجه به اینکه یک طرح اشتراکی می باشد جایگاه حقوقی کشاورزان مشخص شده است؟

 

هر طرحی که در منطقه برزک بخواهد جامه عمل به خود بپوشاند؛ بی شک به مسائل کشاورزی منطقه بی ارتباط نیست و تا زمانی که جایگاه حقوقی کشاورزان به صورت واضح و روشن مشخص نباشد طرح با مشکلاتی روبرو خواهد گشت، که تا مرز جلوگیری از اجرای طرح پیش می رود.  بعنوان مثال طرح فضای سبز جنب قنات؛ بدون در نظر گرفتن رد یا تائید طرح که در شروع اجرا،  متوقف گشت.

 

سوال 2-  چه مقدار مطالعه علمی و کارشناسی مرتبط صورت گرفته است؟

 

برای طرحی که حداقل 3 برابر کشاورزی برزک فعلی است. چه مقدار مطالعه اولیه صورت گرفته است؟ مطالعات علمی و تحقیقی که می توان در این رابطه تعریف کرد عبارت است از:

الف- اثرات طرح روی اشتغال در منطقه با توجه به مکانیزه بودن طرح در کنار مزارع سنتی ( اشتغال مثبت طرح جدید همراه با تاثیر منفی اشتغال روی مزارع سنتی)

ب- تحقیق، بررسی و علل اتلاف 70 درصدی آب در بخش کشاورزی سنتی در دو محور اتلاف در انتقال و اتلاف در روش آبیاری و روشهای کم کردن آن

ج- معایب و محاسن تنوع محصول در مزارع سنتی و مقایسه آن با معایب و محاسن تک محصولی شدن منطقه

د- تحقیق و بررسی مشکلات کشاورزان منطقه و اولویت بندی آن خصوصاً در محورهای زیر و ارائه راه حل:

    I- آب و آبیاری

    II- مالکیت های کوچک

    III- نبود راه ارتباطی در مزارع سنتی

    IV- تاثیرات حیوانات وحشی بر مزارع

    V- عدم آگاهی جامع و کامل کشاورزان به روشهای کشاورزی علمی

    VI- مسائل مرتبط با محصول (جمع آوری، نگهداری، تبدیل ، بسته بندی)

    VII- خدمات تامین اجتماعی (شغلی و درمانی)

ه- تحقیق ، بررسی میزان آب در سالهای پر آبی و کم آبی

و- تحقیق، بررسی نوع محصول پیشنهادی برای طرح به صورتی که عدم تعادل محصول در سالهای آتی باعث ضرر به کشاورزان نشود.

ز- تحقیق و بررسی وضعیت آب منطقه اعم از چاه و چشمه و قنات و عوامل موثر در کاهش آب و تاثیر بر سفره های زیر زمینی مناطق دیگر

ح- بررسی و تحقیق در رابطه با کود و سموم آفات کشاورزی با در نظر گرفتن نیازهای منطقه، مسائل زیست محیطی، بهداشتی؛ نیازها و توانائی های منطقه

ط- تحقیق، بررسی و مراحل عملی کردن صنایع مرتبط با کشاورزی

 

سوال 3- آیا در این طرح مشارکت همه اهالی منطقه دیده شده است؟

 

مشارکت همه مردم منطقه تحت یک ضابطه دقیق و کارشناسی باعث پیشرفت و آبادانی منطقه می شود. هر چند شرایط طرح طوبی داشتن آب مازاد می باشد اما با عنایت به اینکه برزکی اگر حق آب نداشته باشد حق خاک دارد از این رو  شرکت های تعاونی این امکان را ایجاد می کند که با عضو شدن همه مردم از کشاورز، کارمند، کارشناس و ... فضای عدالت گستری و مهر ورزی با محوریت دانش و آگاهی با جمع شدن سرمایه های متفاوت در کنار هم  در جهت آبادانی و شکوفایی استعدادهای بالقوه منطقه با کمک تسهیلات دولتی به بالفعل در آید.

مکانیزم شرکت های تعاونی اینگونه می باشد که طرح، بعد از اینکه توسط کارشناسان مرتبط مراحل علمی خود را طی نمود ابتدا در مجمع عمومی می باید به تصویب اعضا برسد و در صورت تصویب، هیئت مدیره که منتخب مجمع عمومی است وظیفه اجرای آن را به عهده می گیرد. و از طرفی بازرس یا بازرسان مجموعه، که باز منتخب مجمع عمومی می باشند وظیفه نظارت بر حسن اجرا را به عهده دارند. و ادارات و نهادهای دولتی نقش آگاهی دهی و توانمند سازی و نظارت بر اینگونه مجموعه ها را عهده دار می باشند.

 

سوال 4- آیا این طرح سرمایه محور است؟

 

یکی از شعارهای دولت محترم عدالت گستری با مکانیزم پیشگیری از تمرکز و تداول ثروت در دست افراد و گروههای خاص می باشد.

روشی که در حال حاضر طرح را به پیش می برد گویا نقطه مقابل هدف مذکور است. به گونه ای که کسی که زمین بیشتری در منطقه دارد، بنابراین آب بیشتری دارد. چه بسا فرد یا افرادی که کشاورز نباشند و آب فراوانی جهت مقاصدی غیر کشاورزی در اختیار داشته باشند؛ پس این افراد می توانند اراضی ملی بیشتری را تصاحب و به تبع آن از تسهیلات زیر بنایی (بلاعوض) و وام های کم بهره بیشتری استفاده کنند. و از طرف دیگر افرادی که کمترین میزان آب را دارند و خرده مالک هستند. یا در طرح شرکت نمی کنند و یا در صورت شرکت به ترتیب، که مراحل تعهد آور (وام ها) و هزینه بر (کارهای اجرایی غیر عمومی) شکل می گیرد از این طرح حذف می شوند (به علت نداشتن استطاعت مالی خرده مالک) و در نتیجه اجرای این چنینی طرح،  مغایر با هدف اولیه طرح که بالا بردن سطح زندگی قشر ضعیف است؛ می باشد و باعث بهره مندی قشر قوی منطقه می گردد.

 

5- آیا در این طرح با حساسیتی که روی آب، در منطقه وجود دارد؛  برخوردی اصولی، علمی و هدفمند صورت گرفته است؟

آگاهی و اطلاع رسانی صحیح باعث می شود؛ چنانچه بعضی از  مردم منطقه توجیه نباشند؛ متوجه شوند که انحصاری برخورد کردن طرح روی آب، نه به نفع کشاورز است و نه به نفع پیشرفت و آبادانی منطقه.

در یک کار گروهی تحت یک ضوابط علمی، دقیق و کارشناسی عده ای سرمایه می آورند، عده ای تخصص خود را و عده ای سرمایه های اشتراکی و اینها در کنار هم و با مشارکت هم، با استفاده از استعدادهای منطقه حرفی برای گفتن پیدا می کند.

در حالی که قرار باشد منطقه ای بیابانی را فقط به دست کشاورزانی که از نظر مالی با مشکلات شدیدی دست به گریبان هستند قرار دهیم و طرحی که حداقل 5 سال برای قشر ضعیف هزینه بری دارد تا به مرحله استفاده برسد. (آنهم چنانچه تضمینی برای خرید محصول باشد یا نباشد) ؛ چیزی نیست جز ضعیف تر کردن قشر ضعیف منطقه از یک طرف و انجام نگرفتن طرح از طرف دیگر.

اما اینکه بحث آب چگونه در کار گروهی محاسبه شود کاری است که بعد از شکل گرفتن جایگاه حقوقی، قالب ها، کار کارشناسی طرح و ارائه الگوی علمی در جمع اعضا ذینفع مطرح و در صورت تایید اکثریت اعضا، اجرایی می شود.

 

6- آیا با توجه به موارد توجیهی طرح؛ تعریف دقیق و علمی و عملی برای آن  صورت گرفته است؟

 

الف- در نظر گرفتن سطح زیر کشت و نوع محصول قابل نوسان بین سالهای کم آبی و پرآبی

ب- تعریف و آنالیز علمی سیستم آبیاری قطره ای و غرقابی برای منظورهای متفاوت طرح ، تک مخزنی و چند مخزنی با انواع ساخت مخازن، بهترین مسیر انتقال آب به طرح و در داخل محدوده طرح

ج- تعریف چگونگی تفکیکی قطعات یا بعبارتی،  سهم بندی طرح

د- بررسی و تعریف دقیق و اجرایی قابلیت های توریستی

ه- بررسی و محاسبه علمی و تعریف شده و نوع پشتیبانی صنایع مرتبط

و- بررسی و تعریف انواع کود و سموم دفع آفات جهت طرح

ز- چگونگی اجرای پرورش ماهی سردآبی در مخزن، در حالی که آب ورودی دارای آلودگی عبور از محلات می باشد. و از طرفی قرار است از این مخزن جهت آبیاری قطره ای استفاده شود.

ح- بررسی اشکالات احتمالی از جمله در رابطه با مخازن یا مخزن و رسوب گذاری لوله (با توجه به اینکه آب در مسیر با رسوب بالا وارد لوله می شود) در سالهای بعد از اجرایی شدن طرح

 

سوال 7- آیا تعریف دقیقی جهت ادغام قابلیت های سود ده طرح و موارد هزینه بر طرح صورت گرفته است؟

 

چگونگی ادغام قابلیت های جانبی و سود ده در بخش های کم سود ده و هزینه بر طرح و تعریف آن از مسائل مهم مرتبط با طرح می باشد.  مگر اینکه قرار باشد تا کشاورز خرده مالک مسئولیت هزینه کردن طرح را به عهده و جذب اعتبارات به اسم کشاورز خرده مالک و ضعیف عملی شود. و افرادی خاص برای استفاده از قابلیت های سودده تعریف شوند و بعبارت دیگر کشاورز و اسم او مثل همیشه جاده صاف کن افرادی خاص قرار گیرد؛ به نام او و به کام دیگران

 

سوال 8- آیا روی طرح تضمین هایی وجود دارد؟

 

در حالی که قرار است طرح معادل سه برابر کشاورزی برزک شکل بگیرد آیا فکری برای آینده محصولات تولیدی شده است؟

بعنوان مثال در حالی که هنوز 100 هکتار از گل محمدی این طرح شکل نگرفته است. بازار گل محمدی با مشکل روبروست؛ بنابراین آیا تضمینی وجود دارد که محصولهای تولیدی طرح را متناسب با تورم از کشاورز خریداری شود. آیا ادارات مرتبط تضمین می دهند برای امور مرتبط طرح و صنایع تکمیلی حمایت نمایند؟

آیا جهاد کشاورزی در طرح توجیهی که با استفاده از آمار و ارقام سودآوری طرح را پیش بینی می کند.  آیا کوچک ترین ضمانتی نیز برای آن قائل است؟

 

جهت اجرای بهتر طرح درخواست می شود:

 

    الف- جایگاه حقوقی و مردمی طرح شکل بگیرد.

    ب- مطالعات علمی و کارشناسی و مدون طرح صورت پذیرد.

    ج-  طرح جامع اصلاح ساختار کشاورزی سنتی شکل گیرد.

    د- کلیه قابلیتهای اصلی و جانبی طرح شناسایی و ارائه فرمول صورت گیرد.

    ه- جایگاه حقوقی شکل گرفته با استفاده از مطالعات انجام شده با در نظر گرفتن اولویت ها، تحت اجرای دقیق طرح جامع و با کمک قابلیت ها و استعدادهای منطقه و تسهیلات دولتی وارد فاز اجرایی شود.

 

 

 

 

 

طرح نابر و انعکاس نامه انتقادی بخشداری به فرمانداری

 

مدیریت محترم جهاد کشاورزی کاشان

سلام علیکم

پس از حمد خدا و درود و صلوات بر محمد و آل محمد (ص)

احتراماْ پیرو نامه شماره ۲۳۳۷-۶/۱۰/۸۵ بخشداری محترم برزک دستور فرمایید جهت رفع ابهامات و شفاف سازی و تنویر افکار عمومی خصوصاْ در منطقه برزک و همچنین جلوگیری از مشکلات احتمالی بعدی و اتلاف وقت در اجرای آن پروژه به مشروحه .... پاسخ مقتضی داده شود.

ابراهیم زمانیان

معاون برنامه ریزی و عمرانی

۱۳۶۹۳/ ۱۰/ ۲     ۲۴/ ۱۰/ ۱۳۸۵

۲۵۶۹   ۱۸/ ۱۱/ ۱۳۸۵

۴۰۰ هکتاری نابر و نامه به بخشداری

بخشدار محترم بخش برزک سلام علیکم

همانطور که اطلاع دارید مقوله کار، که باعث ماندن برزکی در شهر خود و مهاجرت نکردن او به شهرهای دیگر می باشد اکثراْ در مجموع امور سنتی معنا و مفهوم می یابد که عبارتند از کشاورزی سنتی، نگهداری دام سنتی و صنایع جانبی سنتی و از طرفی این امور با مشکلاتی دست به گریبان است که نیاز به نگاهی جامع و حمایتی را می طلبد که در یک جمله می توان خلاصه کرد: اصلاح و حمایت ساختار سنتی و توسعه صنعتی.

آنچه بسیار در پرده ابهام قرار دارد آن است که از یک طرف محورهای حمایتی از اشتغال سنتی به عنوان اساس اشتغال روستایی کدام است و از طرف دیگر کم و کیف دقیق توسعه و ضمانت های آن بین مردم از یک طرف و ادارات مرتبط به عنوان نماینده دولت از طرف دیگر چگونه است؟

یکی از کارهایی که در رابطه با توسعه صنعتی قرار است انشاءالله در منطقه اجرا گردد طرح افتخار آفرین ۴۰۰ هکتاری نابر است که به ابتکار و همت جهاد محترم کشاورزی کاشان برنامه ریزی شد اما سوالات اساسی فراوانی را پیرامون آن بی پاسخ گداشته است که عبارتند از:

۱- نحوه مشارکت مردم از عمده مالک و خرده مالک چگونه است؟

۲- جایگاه حقوقی مردم منطقه چگونه تعریف شده است؟

۳- تبادل دانش و تجربه بین متصدیان و مردم منطقه از چه کانالی صورت می گیرد؟

۴- مبهم بودن جزئیات طرح در رابطه با بحث مالی و کارشناسی

۵- مبهم بودن نحوه واگذاری به مردم

کشاورزان صحبت های فراوانی که با کارشناسان طرح داشته اند جواب قابل قبول و شفاف دریافت نداشته اند از اینرو خواهشمند است شما به عنوان مقام مسئول در منطقه برزک از هر طریق که صلاح می دانید پی گیری فرمائید . امید است با حل مسائل فوق مشارکت بهتر و هم جانبه مردم را در طرح ها و امور منطقه بیشتر شاهد باشیم.

با تشکر - ۱۲/۹/۸۵

تجزیه و تحلیل طرح نابر

سوال 1- آیا در این طرح با توجه به اینکه یک طرح اشتراکی می باشد جایگاه حقوقی کشاورزان مشخص شده است؟

 

در طرحی که همه چیز آن اشتراکی است از سطح زیر کشت محصول گرفته تا آبیاری تحت فشار و کود دهی به وسیله آبیاری تحت فشار تا دفع آفات همه و همه وابسته به هم است. چگونه می توان اینگونه عنوان کرد که هر کسی که به اندازه 5 دقیقه آب در این طرح سهیم است تا کسی که به اندازه 20 ساعت هر کس به صورت جداگانه می تواند این طرح را پیگیری کند.

فرض کنیم کشاورزی به اندازه 5 جریب از این طرح را سهم ببرد. در چه قسمتی از این طرح به او زمین واگذار می شود: در قسمت گل محمدی یا بادام یا آلو و یا گردو. اگر همه کشاورزان علاقمند باشند زمین بادام را داشته باشند باید چه کار کرد. آیا سود دهی همه محصولات در واحد سطح مشابه است؟ آیا هزینه بری تمام محصولات طرح در واحد سطح مشابه است؟

درآمد خالص واحد سطح طبق طرح توجیهی  مورد نظر عبارت است از:

گردو           24،898،600 ریال

بادام          32،700،200 ریال

آلو        76،858،400 ریال

گل محمدی    9،833،950  ریال

همانطور که ملاحظه می کنید درآمد خالص در واحد سطح برای آلو به مراتب بالاتر از درآمد خالص در واحد سطح برای گل محمدی می باشد. اما می بینیم که ضابطه مشارکت مردم در طرح خصوصاً خرده مالک به صورت واگذاری زمین متناسب با میزان آب مازاد تعریف می شود و هیچ ارتباطی با درآمد خالص در واحد سطح ندارد.

از طرف دیگر در طرح توجیهی؛ مورد های  شهرک گلخانه ای و پرورش ماهی عنوان می شود و پاسخ این سوال را خالی می گذارند که، نخست: منافع حاصل از این امور چگونه است، آیا بهتر از سایر موارد دیگر است و دوم اینکه منافع آن چگونه متوجه همه اعضا می گردد؟

از زاویه دیگر اگر به طرح نگاه کنیم می بینیم که  خرده مالکان که در کشاورزی سنتی با فروش محصولات جزء خود با مشکل روبرو می باشند. در این طرح هم با توجه به اینکه هر کس باید مسئول کار خودش باشد همین مشکل را با خود به همراه خواهند برد.

آیا بحث کنترل کود و سموم توسط جهاد کشاورزی اجرا خواهد شد در حالی که روز به روز این اداره محترم کارهای اجرایی خود را در حال کم کردن است یا هر کسی متناسب با توانایی خود در آن عمل خواهد کرد و دور از ذهن نیست که بگوییم به خاطر هزینه های بالا امور کشاورزی راحت ترین راه که بهترین راه نیست آن است که توجه بیش از حد از کود های شیمایی و سموم دفع آفات از آن جمله است.

در سطوح بالای مدیریتی سیاستهای حمایتی بخش تعاون مطرح و مدیریت شهرستانی جهاد کشاورزی مغایر با آن رفتار می نماید. به عنوان نمونه : " تفاهم نامه همکاری در راستای اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی، میان مسئولان دفتر امور اقتصادی و تسهیلات بانکی وزارت تعاون با دفتر امور اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری وزارت جهاد کشاورزی امضا شده است. بر اساس این تفاهم نامه، در تمامی قرارداد ها  مربوط به تسهیلات بانکی که وزارت جهاد کشاورزی با بانک های عامل منعقد می کند، طرح های تعاونی مربوط به بخش کشاورزی و صنایع وابسته به آن در اولویت قرار می گیرند. در این تفاهم نامه وزارت تعاون متعهد شده است در قراردادهای کمک های فنی و اعتباری که با صندوق تعاون منعقد می کند 50 درصد از اعتبارات را به طرح های کشاورزی اختصاص دهد.

امسال 90 میلیارد ریال یارانه دولتی به تعاونی ها اختصاص پیدا می کند تا در ارتباط با طرح ها و کمک های فنی و اعتباری پرداخت شود. در این زمینه، دولت مکلف شده این بودجه را در اختیار وزارت تعاون قرار دهد."[1]

و این در حالی است که وقتی از مجری طرح سوال می شود که چرا طرح به صورت گروهی قانونمند اجرا  نمی شود در جواب می گویند: کارهای گروهی تجربه موفقی را ارائه نکرده اند و چنانچه هر کس دنبال کار خودش باشد کار بهتر پیشرفت می کند.

آیا بهتر نیست که بجای آنکه اتحاد و همکاری را زیر سوال ببریم و قدم  در مسیر تفرقه افکنانه بگذاریم بیاییم نقاط ضعف و اشکالات آن را برطرف سازیم و به مردم منطقه کمک کنیم تا بیاموزند در پرتو اتحاد و همکاری منافع بیشتری و بهتری حاصل و اگر اتحاد خوب است در همه جا خوب می باشد.

و اگر اشتراک کار کردن خوب نیست چطور کارشناسان برزک در یک طرح مشترک که عبارت است از گلخانه 20 هکتاری قرار است با منافع مشترک و جمعی کار نمایند ولی کشاورزان به صورت انفرادی طرح را پی گیری کنند؟

 و مطمئناً  اضافه بر سودمند بودن کار گروهی؛ هر طرحی که در منطقه برزک بخواهد جامه عمل به خود بپوشاند؛ بی شک به مسائل کشاورزی منطقه بی ارتباط نیست و تا زمانی که جایگاه حقوقی کشاورزان به صورت واضح و روشن مشخص نباشد طرح با مشکلاتی روبرو خواهد گشت، که تا مرز جلوگیری از اجرای طرح پیش می رود.  به عنوان مثال طرح فضای سبز جنب قنات؛ بدون در نظر گرفتن رد یا تائید طرح که در شروع اجرا،  متوقف گشت.

 

سوال 2-  چه مقدار مطالعه علمی و کارشناسی مرتبط صورت گرفته است؟

سطح کشاورزی برزک را در صحبت های شفاهی و کتبی مسئولان جهاد کشاورزی از 80 هکتار تا 300 هکتار  معرفی می نمایند. در اینصورت برای طرحی که حداقل 5/1 تا 5 برابر کشاورزی برزک فعلی است. چه مقدار مطالعه اولیه صورت گرفته است؟ مطالعات علمی و تحقیقی که می توان در این رابطه تعریف کرد عبارت است از:

الف- بررسی کارشناسی سود ده  بودن طرح

ب- اثرات طرح روی اشتغال در منطقه با توجه به مکانیزه بودن طرح در کنار مزارع سنتی ( اشتغال مثبت طرح جدید همراه با تاثیر منفی اشتغال روی مزارع سنتی)

ج - تحقیق، بررسی و علل اتلاف 70 درصدی آب در بخش کشاورزی سنتی در دو محور اتلاف در انتقال و اتلاف در روش آبیاری و روشهای کم کردن آن

د- معایب و محاسن تنوع محصول در مزارع سنتی و مقایسه آن با معایب و محاسن تک محصولی شدن منطقه

ه - تحقیق و بررسی مشکلات کشاورزان منطقه و اولویت بندی آن خصوصاً در محورهای زیر و ارائه راه حل:

    I- آب و آبیاری

    II- مالکیت های کوچک

    III- نبود راه ارتباطی در مزارع سنتی

    IV- تاثیرات حیوانات وحشی بر مزارع

    V- عدم آگاهی جامع و کامل کشاورزان به روشهای کشاورزی علمی

    VI- مسائل مرتبط با محصول (جمع آوری، نگهداری، تبدیل ، بسته بندی)

    VII- خدمات تامین اجتماعی (شغلی و درمانی)

و- تحقیق ، بررسی میزان آب در سالهای پر آبی و کم آبی

ز- نگاه علمی به آبیاری قطره ای

ح- تحقیق، بررسی نوع محصول پیشنهادی برای طرح به صورتی که عدم تعادل محصول در سالهای آتی باعث ضرر به کشاورزان نشود.

ط- تحقیق و بررسی وضعیت آب منطقه اعم از چاه و چشمه و قنات و عوامل موثر در کاهش آب و تاثیر بر سفره های زیر زمینی مناطق دیگر

ی - بررسی و تحقیق در رابطه با کود و سموم آفات کشاورزی با در نظر گرفتن نیازهای منطقه، مسائل زیست محیطی، بهداشتی؛ نیازها و توانائی های منطقه

س - تحقیق، بررسی و مراحل عملی کردن صنایع مرتبط با کشاورزی

ع- بررسی امکان پرورش ماهی در مخزن طرح

 

الف- آیا طرح سوده می باشد:

معمولاً در کشورهای توسعه یافته برای طرح های کشاورزی؛ سود ده بودن طرح که شامل فاکتورهای متفاوتی می شود  از قیمت تمام شده آب تا وضعیت بازار محصول بسیار مورد دقت قرار می گیرد.

آیا به طور کلی پروژه های کشاورزی در آینده قابل توجیه اقتصادی است: طبق بررسی فائو (سازمان خوار و بار ملل متحد) داریم: در تمام کشورهای در حال توسعه رشد تولیدات کشاورزی در آینده، عموماً بالاتر از رشد جمعیت متکی به درآمد از کشاورزی است. میانگین نرخ رشد ضمنی درآمد سرانه کشاورزان، نسبتاً کم است گرچه این نرخ ها در آن دسته از کشورهائی که جمعیت کشاورزان روبه کاهش است، مهم می باشند. کاهش پدیده فقر روستایی به دلیل رشد کشاورزی نه تنها به نرخ سرانه آن بلکه به تاثیر آن بر توزیع درآمد و نیز بر افزایش فرصت های اشتغال غیر کشاورزی در مناطق روستایی همراه با رشد کشاورزی بستگی دارد. "

بنابراین هر چند در زمینه کلیه کالاها روز به روز افزایش قیمت را مشاهده می کنیم اما در مورد محصولات کشاورزی و وضعیت خرده مالکان وضعیت به گونه ای دیگر است و این نیاز با آمار و ارقام ندارد زیرا به آنچه به راحتی دیده می شود آن است که روز به روز وضعیت اشتغال در بخش کشاورزی کاهش داشته و از طرفی این دسته از افرادی که در این بخش مشغول هستند از روی ناچاری می باشد.

از طرفی دیگر اگر در بخش کشاورزی سود دهی هم مشاهده می شود در حالت عمده مالکی و با کشاورزی صنعتی می باشد که تعداد اندک را به نسبت کل جامعه کشاورزی کشور در بر می گیرد که البته همین دسته از افراد در رقابت جهانی با توجه به آمدن بیوتکنولوژی و تغییر رویه کشاورزی از کم تراکم به  پر تراکم با مشکل روبرو هستند و خواهند بود.

" می توان گفت با جایگزین شدن علم و تکنولوژی به جای زمین و کارگر، کشاورزی از حالتی صرفاً متکی بر منابع، به صنعتی مبتنی بر دانش حرکت نموده است. این حرکت را تکنولوژی به طرف روشهای کارآ و موثرتر در تولید سوق داده است. کشاورزی توانسته است از طریق نوآوری و جایگزین نمودن اطلاعات به جای منابع، وضعیتی برتر پیدا نماید. تاکید این تکنولوژی ها می بایست به جای حداکثر نمودن تولید، بر حداکثر نمودن عملکرد اقتصادی باشد. به عبارت دیگر آنها باید با کاهش مخارج تولید، باعث افزایش کارایی تولید شوند. بدیهی است با حذف یارانه و تشدید رقابت  جهانی اهمیت این قبیل تکنولوژی ها افزایش پیدا خواهد نمود. توجه به افزایش سود از طریق کاهش هزینه ها مستلزم افزایش دانش موجود در زمینه علوم کشاورزی به ویژه دیسیپلین های بنیادی که اساس توسعه بیوتکنولوژی را تشکیل می دهند، است.

این علم می تواند روشهای جدیدی را در جهت ایجاد ارقام زراعی پر بازده و مغذی تر و ایجاد مقاومت در برابر بیماریها و شرایط  نامطلوب زیست محیطی و یا کاهش  نیاز به کود های شیمیایی و سایر مواد شیمیایی گران کشاورزی در اختیار دانشمندان قرار دهد.

بیوتکنولوژی پتانسیل وسیعی را در افزایش کارایی تولید محصولات زراعی فراهم آورده لذا باعث کاهش مخارج تولید و افزایش کیفیت مواد غذایی می گردد. با استفاده از ابزار بیوتکنولوژی می توان روش های جدیدی را در اختیار دانشمندان گذاشت تا ارقام زراعی پر بازده و مغذی تر را ایجاد کنند. مقاومت نسبت به بیماری و شرایط نامناسب محیطی را افزایش دهند، و نیاز به انواع کود و سایر مواد گران قیمت شیمیایی در کشاورزی را کاهش دهند."

ما از یک طرف صحبت از عملیات کشاورزی همگام با رقابت جهانی می کنیم و از طرف دیگر تکنولوژی 50 سال پیش کشورهای توسعه یافته را کپی برداری می کنیم؛

در حالی که سرانه زمین در کشور ما طبق گزارش فائو در سال 1990 -  1988 به میزان 39/-3/ هکتار گزارش می شود این نکته را برای ما متذکر می گردد که نسبت به کاربری زمین کارشناسانه تر و دقیق تر عمل نمائیم. از این رو است که باغ داری متمرکز از کم تراکم به پر تراکم با نوع جدید درختان تغییر جهت داده است.

" مفهوم باغ های پر تراکم شامل استفاده از درختان پاکوتاه، تعداد زیاد درخت در واحد سطح، سیستم های قیم و تاکید بر تربیت درخت است. سیستم های باغ پر تراکم در اروپا در طول بیش از چهار دهه از نظر تجاری موفقیت آمیز بوده است. باغ های پرتراکم جایگزین باغ های سنتی با تراکم کم شدند. در اواسط دهه 1970 به تقریب 85 درصد باغ های در کشور هلند تراکم کمتر از 1625 درخت در هکتار داشتند. تا سال 1990 افزون بر 50 درصد باغ های جدید با تراکم بیشتر از 2500 درخت در هکتار کشت شدند. برای دستیابی به تراکم 2500 درخت در هکتار، تعداد زیادی از باغ داران طرح های آرایش یک ردیفه را به چند ردیفه تغییر دادند.

 سیستم دوکی باریک در طی سه دهه تکامل یافته و با تغییراتی به سیستمی با تولید و بازده بیشتر تبدیل گردیده است. تراکم زیاد کاشت درختان از 2000 تا 4000 درخت در هکتار برای افزایش تولید اولیه در واحد سطح یکی از تغییرات می باشد"

عوامل زیادی در سودآوری باغ موثر هستند. دو عامل مهم از این عوامل در بیشتر باغ ها، قیمت میوه در بازار و عملکرد باغ است. برای باغ های جدید، زود باردهی به اندازه عملکرد باغ بالغ اهمیت دارد. برای باغ هایی که به کندی به محصول می روند. بهره تجمعی هزینه های احداث باغ، اغلب مهم ترین قلم هزینه را تشکیل می دهد. بنابراین، کوتاه کردن طول زمان به بار رفتن یک باغ در کاهش بهره هزینه های احداث باغ موثر است.

برای برنامه ریزی و سپس اجرای موفقیت آمیز باغ داری متمرکز، نیاز به مطالعه قبلی و کامل تمامی عوامل موثر  می باشد. در انتخاب سیستم باغ، اجزاء مختلف باغ مانند پایه، روش تربیت درختان، تراکم درخت در واحد سطح و عوامل دیگر مانند قطعات یک جدول معمایی باید به دقت کنار یکدیگر قرار گرفته و جور شوند.

انتخاب سیستم احداث باغ تصمیم بسیار مهمی است چون به طور مستقیم سوددهی را در طول عمر باغ تحت تاثیر قرار می دهد. این تصمیم گیری بسیار پیچیده است زیرا پی آمدهای اقتصادی و باغبانی دارد. نتیجه انتخاب غلط سیستم باغ ممکن است باعث زیان مالی باغدار شود. سیستم باغ عبارتند از: پایه، تراکم درخت در واحد سطح، آرایش درختان، کیفیت درخت، سیستم حمایتی (قیم)، روش تربیت درختان و فن هرس. سیستم باغ عبارت است از تلفیق موفقیت آمیز این اجزاء در یک برنامه برای احداث و مدیریت باغ.

فهرست زیر بعضی عوامل کلیدی را که در انتخاب گزینه ها صحیح از بین اجزاء هفت گانه سیستم باغ، نقش دارند را نشان می دهد.

1- زودبازدهی و پایداری عملکرد درخت

2- هزینه های کارگری و موجود بودن نیروی کار

3- کیفیت میوه مورد نظر

4- محدودیت های مربوط به هزینه های اولیه احداث باغ و بهره پول

5- محدودیت های مربوط به محل احداث باغ

6- خصوصیات رقم مورد نظر

7- تجهیزات و وسایل موجود

8- مهارت های مدیریتی مورد نیاز

9- نیاز بازار

10- توجه به آفات و امراض

11- سموم و دفع آفات و علف کش های مورد نیاز

ب - اثرات طرح روی اشتغال در منطقه با توجه به مکانیزه بودن طرح در کنار مزارع سنتی ( اشتغال مثبت طرح جدید همراه با تاثیر منفی اشتغال روی مزارع سنتی)

در حالی که ما سه تجربه را پشت سر گذاشته ایم و از آن موفق بیرون نیامده ایم: نخست فرش سنتی و فرش ماشینی که با آمدن فرش های ماشینی و پایین آمدن هزینه تولید،  و عدم حمایت از فرش سنتی شاغلین این بخش کم شد و در حال حاضر قالی باف با هزینه بسیار بالا و درآمد بسیار پایین روبروست. تجربه دوم دامداری سنتی و صنعتی که با آمدن چند دامداری صنعتی و پایین آمدن هزینه تولید شمار زیادی از گاو داران بدون اینکه حمایت بشوند با مشکل روبرو گشته و روزبروز از تعداد آنها کاسته شد. تجربه سوم گلاب گیران سنتی که با آمدن تعداد محدودی کارخانه صنعتی و پایین آمدن هزینه تولید باعث مشکلات بسیاری برای قشر عظیمی از سنتی کاران شد.

در مجموع صحبت فوق وقتی ماشین و مکانیزه شدن و تکنولوژی وارد منطقه می شود یک ماشین جای اشتغال صدها نفر را می گیرد نه آنکه اشتغال ایجاد کند از یک طرف و از طرف دیگر صدمه ای غیر قابل جبران به بخش سنتی وارد می کند.

در کشور ما در حالی که نیروی کار عظیمی وجود دارد هدف ما این نیست که با آوردن ماشین و تکنولوژی اوقات فراغت ایجاد کنیم بلکه با پیشبرد امور و استفاده صحیح از منابع،  بخش سنتی را  نیز حمایت کنیم.

همانطور که می دانید کشاورزی در روستا به تنهایی نمی تواند اشتغال کامل ایجاد کند. و هماهنگی بین کشاورزی با دام و صنایع جانبی مثل قالی بافی و گلاب گیری است که می تواند چنانچه مقرون به صرفه باشد؛ روستایی را در وطن خود نگهدارد.

بیائید از مهاجرت روستائیان به مناطق شهری جلوگیری نمائیم هنگامی که می بینیم زندگی شهری چه مشکلات حیرت آوری در بر داشته و با چه مشکلاتی در رابطه با مسکن، تراکم جمعیت، آلودگی هوا و سایر مسائل اجتماعی مواجه می باشد.

امروز کشور ما با دو نوع تکنولوژی مواجه است: تکنولوژی غربی که قطبی، سرمایه بر، کار اندوز و پیچیده است و تکنولوژی سنتی که غیر منظم و تا حدی بی فایده می باشد. آیا تکنولوژی متوسط یا متناسب می تواند پیدا شود تا به نیازهای واقعی ما پاسخگو باشد؟

ما باید در کار و وقت تمام جامعه صرفه جویی کنیم نه برای بخشی از آن. مشکل ما آن نیست که چگونه با استفاده از مکانیزه کردن امور برای توده های روستایی وقت آزاد ایجاد نمائیم بلکه چگونه باید نیروهای انسانی و منابع بیکار را بکار گیریم.

آنچه ما دنبال آنیم محور قرار دادن انسان از طریق ارتباط همه فعالیتهای صنعتی با نیازهای او می باشد. اینگونه نیست که صنعت و سنت در مقابل یکدیگر باشند بلکه باید این دو به گونه ای با یکدیگر هماهنگ نمائیم که نه صنایع بزرگ، صنایع کوچک و سنتی را ببلعد و نه دومی اولی را از میدان به در کند.

صنایع کوچک و روستایی چنانچه درست سازمان یافته و توسعه یابند قادرند موجب اشتغال کشاورزان در فصول بیکاری آنها شده و در بالا رفتن سطح زندگی آنها موثر باشند. این صنایع به دلایل مختلف که از مهم ترین آنها رقابت صنایع بزرگ می باشد دچار رکود می باشند.

امروزه صنایع کوچک بندرت پیکره اقتصاد را تشکیل می دهد مگر آنکه به واسطه موسسات تعاونی و نمایندگی های مالی که بتوانند مشکل مالی و اقتصادی آنها را برطرف نمایند مورد حمایت قرار گیرد.

ج - تحقیق، بررسی و علل اتلاف 70 درصدی آب در بخش کشاورزی سنتی در دو محور اتلاف در انتقال و اتلاف در روش آبیاری و روشهای کم کردن آن

در حالی که در مزارع مشابه با 30 لیتر آب در ثانیه با آبیاری به روش کرتی زمینی را زیر پوشش می گیرد که در دشتهای برزک با 100 لیتر در ثانیه آبیاری می شود. بنابراین آیا این اتلاف آب در غرقابی کردن است یا علتهای دیگری را در بر می گیرد. علتهایی چون انتقال آب و جوی های نامناسب و سوال اینجاست که چه برنامه ای برای حل این مشکل در نظر گرفته شده است؟

د - معایب و محاسن تنوع محصول در مزارع سنتی و مقایسه آن با معایب و محاسن تک محصولی شدن منطقه

محاسن تنوع محصول در مزارع سنتی:

-      ایجاد اشتغال بیشتر در واحد سطح کشاورزی

-      رفع نیازهای مختلف خانوار از نظر محصولات غذایی

- سلامت مواد غذایی به جهت عدم استفاده از مواد شیمیایی و سموم دفع آفات

-      کنترل آفات به صورت طبیعی

معایب تنوع محصول در مزارع سنتی:

-      بالا بودن هزینه تولید

-      بهره وری پائین از منابع

محاسن تک محصولی

-      پائین آمدن هزینه تولید

-      بهره وری از منابع

معایب تک محصولی

-      پائین آمدن اشتغال

- مقاوم شدن آفات نسبت به سموم شیمیایی و ظاهر شدن آفات جدید

- غیر ارگانیک شدن محصولات کشاورزی به جهت استفاده غیرمتعارف از کود شیمیای و سموم دفع آفات

- درآمدزایی برای مساحت های بالا و توجیه نداشتن در سطح های کوچک

ه - تحقیق و بررسی مشکلات کشاورزان منطقه و اولویت بندی آن خصوصاً در محورهای زیر و ارائه راه حل:

    I- آب و آبیاری

    II- مالکیت های کوچک

    III- نبود راه ارتباطی در مزارع سنتی

    IV- تاثیرات حیوانات وحشی بر مزارع

    V- عدم آگاهی جامع و کامل کشاورزان به روشهای کشاورزی علمی

    VI- مسائل مرتبط با محصول (جمع آوری، نگهداری، تبدیل ، بسته بندی)

    VII- خدمات تامین اجتماعی (شغلی و درمانی)

 

    I- آب و آبیاری

با توجه به جوی های نامناسب که آب را از قنات به زمین های کشاورزی می رساند مقدار قابل توجهی از آب به هرز می رود. همچنین رویش علف های هرز مانند برم در مسیر جوی ها هرچند که به استحکام جوی کمک می کند در عین حال مقدار قابل توجهی از آب را نیز به خود اختصاص می دهد.

در هر نوبت آبیاری یک نفر موظف می گردد تا در مسیر آب حرکت کند و تا جایی که امکان دارد جلوی هرز رفتن آب از کناره جوی های نامناسب را بگیرد و مواظبت نماید که در جایی پوز مانع از حرکت آب نگردد که این فرد اصطلاحاً  جوی پا نامیده می شود.

کار جوی پا موقعی سخت تر می گردد که نوبت آب در شب باشد و از آن مشکل تر زمانی است که جوی ها نامناسب، و از کنار دامنه کوهها گذشته باشد.  جوی از راههایی در کنار کوه ایجاد گشته که عبور یک فرد برای کنترل آن در روز هم به سختی قابل انجام می باشد.

جوی آب رسانی از همه نوع زمینی می گذرد. از کنار کوهها، پل های طویل، زمینهای کشاورزی و رودخانه، داخل محله های مسکونی و غیره.

ارتباط  آب از یک طرف به طرف دیگر جاهای صعب العبور توسط  یک ناودانی انجام می شود که با دو نیم کردن آبگرمکن های مستعمل بصورت طولی و جوش دادن آنها به هم ساخته می شود. این ناودانی ها در جاهایی که محل عبور سیلاب های زمستانی است در زمستان برداشته می شود و دوباره در بهار به جای خود بر می گردد.

کناره جوی ها که از زمینهای کشاورزی می گذرد مالکیت خصوصی دارد و آن از زمانهای قدیم نسل به نسل گشته است. مالکان کنار جوی ها با کاشتن درختانی از آب جاری جوی استفاده می نمایند. در واقع از یک طرف سیمان کردن جوی های آب رسانی در این گونه مناطق مغایر منافع مالکان سرجوبه و از طرف دیگر جوی های فعلی باعث گرفتن قابل توجهی از آب می شود. مالکان سرجوبه با کاشتن درختانی مثل بیدمشک، صنوبر، حداکثر استفاده را از بخشی از آبی که از جوی های سنتی به هرز می رود می نمایند.

جوی هایی که از داخل محله و مناطق مسکونی می گذرد این فرصت را برای بعضی از افراد ساکن ایجاد می کند تا با شستن لباس، ظروف، و ریختن آشغال به داخل آن و قرار دادن هرز آب منزل به داخل جوی باعث آلوده شدن آبهای کشاورزی گردند.

بطور کلی می توان گفت ما با بهترین نعمت خدا دادی، آب مایه حیات بدترین رفتار را می نماییم و به نامناسب ترین شکل از آن استفاده می کنیم.

 

    II- مالکیت های کوچک

مالکیت های کوچک باعث گردیده است تا اندازه بالایی آزادی عمل از دست کشاورزان گرفته شود. به راحتی در جای جای زمینهای کشاورزی می توان مالکیت های 2-3 نفری بیشتر یا کمتر بر یک جریب زمین را مشاهده نمود؛  کردوی کوچک اولی از حسن، دومی از حسین، سومی از نقی و به همین صورت می باشد و این در صورتی است که اگر زمین های پراکنده  کشاورز در یک جا جمع گردد به راحتی بالغ بر چندین جریب می شود.

پراکندگی زمین کشاورزان هرچند با توجه به تفاوت خاک، آب و هوا باعث ایجاد تنوع محصول می شود ولی از طرف دیگر باعث اتلاف نیروی کشاورز و محدودیت عمل و مشکلات بسیار دیگر می گردد.

شایان توجه است که پستی و بلندی های زمینهای کشاورزی در روستا امکان استفاده از مکانیزه کردن کشاورزی در سطح وسیع را مانع می گردد ولی بطور حتم مزایای تجمع زمینهای یک کشاورز در یک جا مزایای در خور توجهی می تواند داشته باشد.

 

    III- نبود راه ارتباطی در مزارع سنتی

یکی از مشکلات کشاورزان سنتی نبود راه برای زمینها می باشد.  زمینهای مذکور که پایه و اساس آن در زمانهای قدیم گذاشته شده است سعی در حداکثر استفاده از زمین را نموده اند و تنها راه مال رو که می تواند بسیار کم عرض باشد برای زمین در نظر گرفته شده است.

برای کشاورزان این یک اصل است که گفته می شود راه زمین از راه جوی آب آن است یعنی جوی آبی که آب را به طرف زمین می برد نشانی از راه زمین می دهد؛ راه از کنار جوی آب

نبود  راه مشکلات فراوانی را پیش روی کشاورز قرار می دهد. از جمله:

الف- رفت و آمد بین منزل و زمین با وسیله نقلیه امکان پذیر نمی شود.

ب- بردن کود جهت زمین با وسیله های باری امکان پذیر نیست و باید به صورت سنتی از الاغ یا  فرقون استفاده کرد.

ج- جابجایی محصول از جمله گندم، جو جهت خرد کردن و محصولات دیگر از زمین به منزل با وسیله امکان پذیر نمی شود.

 

    IV- تاثیرات حیوانات وحشی بر مزارع

یکی دیگر از مشکلات کشاورزان آسیب های فراوانی است که از طرف حیوانات وحشی مانند گراز، شغال، تکنه و ... به زمینهای کشاورزی وارد می شود. مبارزه با این گونه حیوانات در زمانهای قدیم با چیدن پجید و نگهبانی به نوبت در شب به وسیله کشاورزان صورت می گرفته است ولی اکنون به راحتی این گونه حیوانات محصولات زمینها را از بین می برند.

 

    V- عدم آگاهی جامع و کامل کشاورزان به روشهای کشاورزی علمی

ورود اطلاعات علمی و دستگاههای جدید و کود های شیمیایی در کشاورزی باعث گردیده که اطلاعاتی که  به صورت سنتی در بین کشاورزان رواج داشت با اطلاعات جدید، دانشی مخلوط ایجاد کند که شاید نتوان آن را قابل قبول دانست.

و از طرفی تجربه های ارزشمندی که حاصل تلاش سالهای متمادی کشاورزان بود در اثر ورود مسائل جدید برای کشاورزان به فراموشی سپرده شود و به نسل جوان منتقل نگردد.

کشاورز سنتی به تجربه دریافته که زمان چک هر درختی چه موقع می باشد و چیدن میوه برای نگهداری طولانی مدت، چه موقع و چند روز بعد از اتمام زمستان بهترین وقت آب کردن زمین می باشد. او به تجربه دریافته است که کود حیوانی را چگونه بپروراند تا حداکثر استفاده از آن صورت گیرد و شروع و پایان آبیاری چه موقع است، چه درختانی در بهار زودتر باید آب شود و چه درختانی دیرتر، کشاورزان سنتی آگاهند چگونه با درختان رفتار نمایند تا آفت نگیرد؛

اما کشاورز امروزی با آمدن کود شیمیایی بدون اطلاعات کافی از طریقه استفاده، آن را جایگزین کود ارزشمند حیوانی می کند. کشاورز امروزی آنچنان از سموم مختلف استفاده می کند که نه تنها آفت درختان را از بین می برد بلکه خاک، درخت و محصول را هم فوق العاده آلوده به سموم می سازد و آن را راهی شهر برای فروش می نماید و این عدم آگاهی از تجربه و دانش روز باعث گردیده است که روز به روز کیفیت محصولات پائین بیاید.

 

    VI- مسائل مرتبط با محصول (جمع آوری، نگهداری، تبدیل ، بسته بندی)

برای جمع آوری محصولاتی مانند گندم و جو در زمانهای قدیم برای هر منطقه کوچک کشاورزی، محلی به نام یونگا در نظر گرفته می شد.

یونگا از طرفی نزدیک به زمینهای کشاورزی قرار داشت و از طرف دیگر محل مناسبی برای خرد کردن گندم بود.

اما امروزه به جهت اینکه یونگا ها  برای ماشین های خرمن کوب غیر متناسب و با توجه به نبود راه دست نیافتنی است، از این رو آوردن محصول مثل گندم و جو به مکان هایی که بتوان از ماشینهای خرمن کوب استفاده کرد، بسیار سخت و هزینه بر می باشد.

محصولی مثل آلو که به صورت سنتی در زمانهای قدیم روی کزوه های چوبی به بهترین صورت خشک و در مشک ها نگهداری می شد امروزه به جهت از دسترس خارج شدن کزوه های چوبی روی پلاستیک هایی که به این منظور ساخته می شود به بدترین نحو آفتاب داده و در پیت های نامناسب و غیر بهداشتی به بازار عرضه می شود و لواش های آلو که مملو از عملکرد غیر بهداشتی است در دسترس عموم قرار می گیرد.

مطمئناً مقرون به صرفه نبودن، فراموش شدن تجربه های ارزشمند قدیمی، نبود وسایل سنتی مناسب مانند کزوه، بسته بندی  های نامناسب، روز به روز از کیفیت محصول عرضه شده می کاهد.

هرچند که در کشاورزی عمده، به بخش بسته بندی محصولات توجه بیشتری می شود ولی در کشاورزی سنتی مسئله بسته بندی به دلایلی، مورد توجه قرار نگرفته است. در صورتی که اگر به مجموع محصولات کشاورزی سنتی حاصل از باغها و زمین های متفرّق به عنوان واحد نگریسته شود، لزوم پیدا کردن راه حلی منطبق بر نیازها و محدودیتهای این بخش امری مهم و ضروری به نظر می رسد.

محصولات قابل توجه کشاورزان سنتی که به صورت خرد و پراکنده و با بسته بندی های نامناسب وارد بازار می شود در صورت متمرکز شدن و بسته بندی مناسب و پیدا کردن بازارهای مناسب داخلی و خارجی، متناسب با نوع محصول و نیازهای خریداران می تواند کمک بسیاری به این بخش عظیم از جامعه باشد.

از طرفی تغییرات روی بعضی از محصولات به وسیله خود کشاورزان مانند تهیه مربا، رب، شیره و محصولاتی از این دست فراتر از خانگی و به صورت صنعتی در منطقه  و متناسب با محصول، نیازها و محدودیتها می تواند کمک بیشتری به بهینه تر شدن این بخش باشد.

و این در حالی است که با جمع آوری محصولاتی مانند شاتوت و نگهداری و بردن آن به  مراکزی مانند تهران و اصفهان نه تنها از کیفیت محصول بعلت زمان طولانی جمع آوری، نگهداری، ارسال می کاهد بلکه از لحاظ استفاده های مادی آن، بیشتر متوجه واسطه و مراکز دیگری به جز کشاورزان می گردد و زحمت بسیار آن بر دوش کشاورز که ناچار به جمع آوری محصول خود می باشد، می ماند.

    VII- مشکلات مربوط به نیروی انسانی - خدمات تامین اجتماعی (شغلی و درمانی)

بطور حتم نیروی انسانی کشاورزان که در اثر شرایط نامناسب زمین، نبود راه، جوی نامناسب و مسائل بی شمار دیگر به هدر می رود سرمایه ملی است که همگان در برابر آن مسئولند.

مطمئناً در صورت شرایط مناسب تری در کشاورزی سنتی که امکان پذیر هم می باشد نه تنها کشاورزان را به خوبی تامین می کند بلکه فرصت شغلی سالم و مناسبی برای جوانان به شمار می رود.

کشاورزان که سالها در این کار تجربه  گرد آورده اند و به خوبی استادی ماهر و زبردست به  شمار می روند در اثر فشار و مشکلات و سختی  نامتعارف کار کشاورزی که در اثر نبود برنامه و مدیریت در این بخش می باشد، از یک طرف و از طرف دیگر عدم تامین و تعهد سازمانهای خدمات اجتماعی به خدمات رسانی به این افراد به صورت شفاف و بی دردسر، باعث گشته این افراد به کارهایی روی آورند که هیچگونه مهارتی نیاز ندارد و فقط یک حقوق بخور و نمیر و دفترچه تامین اجتماعی که آنهم اگر برایشان مفید واقع شود! کارهایی مانند سفوری، خدماتی، آبدارچی و...

هرچند که خبرهای بسیاری از حمایت دولت و تامین بودجه های هنگفتی برای این بخش شنیده می شود ولی آنچه نصیب کشاورزان سنتی می شود می توان گفت فقط هیچ؛ به قول معروف آش نخورده و دهان سوخته.

تسهیلات دولتی که برای بخش کشاورزی در نظر گرفته می شود به جیب سرمایه دارانی می رود که از عهده وثیقه های سخت و نامتعارف آن بر می آیند و کشاورز سنتی که سالیان سال رنج شغل خود را برده است ناتوان از طی کردن هفت خوان موجود برای دریافت یک وام ناچیز صد هزار تومانی می باشد.

 

و - تحقیق ، بررسی میزان آب در سالهای پر آبی و کم آبی

کشاورزان ما سالهایی را به یاد می آورند که آب تا یک پنجم میزان فعلی کاهش را به خود دیده است. 

"سرزمین ایران به مناسبت مختصات اقلیمی و جغرافیایی که دارد سرزمینی کم آب است و کم هستند سرزمینهایی که بسان ایران تشنه آب باشند به طوری که در ایران بین 280 تا 520 میلیارد متر مکعب در سال بسته به خشکسالی و آبسالی متغیر است. و میزان متوسط سالانه آن حدود 370 میلیارد متر مکعب است که با توجه به مساحت کشور  که یک میلیون و 644 هزار کیلومتر مربع است دارای حدود 225 میلی متر بارندگی در سال است و در مقایسه با متوسط بارندگی سالانه کره زمین که 860 میلی متر است رقمی کمتر از یک سوم آن است که خود گویای درجه خشکی این کشور است"[2]

" شهر برزک با بافت روستایی در منطقه سرد کوهستانی در ارتفاع 2100 متری از سطح دریا می باشد برزک در دامنه کوهها و 60 کیلومتری غرب شهرستان کاشان واقع در جنوب آن بلند ترین رشته کوه منطقه گرگش با ارتفاع 3617 متر ارتفاع با متوسط بارندگی سالیانه 190 میلی متر قرار دارد" (طرح 400 هکتاری – جهاد کشاورزی کاشان)

" آب آشامیدنی 22 روستا کاشان با تانکر تامین می شود. مدیر آب و فاضلاب روستایی کاشان گفت به دنبال خشکسالی های اخیر، آب آشامیدنی 22 روستا این شهرستان به صورت سیار و تانکر تامین می شود.

حسین رضایی در گفتگو با ایرنا جمعیت این روستاها را بیش از 10 هزار نفر شامل 2 هزار و 150 خانوار ذکر کرد."[3]

در حالی که آبهای زیر زمینی منطقه کاشان سالانه 80 سانتی متر تا 1 متر افت پیدا می کند و هجوم آب های شور را با خود به همراه می آورد و از طرف دیگر انتقال آب زاینده رود با آن هزینه بالا و حجم کم آب که متقاضی فراوان آن از نراق ، دلیجان ، آران و بیدگل ، مشهد اردهال ، شرکت اتمی نطنز گرفته تا کاشان چشم انداز امید بخشی را به تصویر نمی کشد.

با همه این اوصاف مستولیت مستولان بسیار سنگین می شود تا به آب به مدیریتی واحد و کار کارشناسی بیشتر توجه داشته باشند.

هرچند اسم آبیاری قطره ای اینگونه تداعی می کند که برای یک درخت چند قطره آب کافی است اما واقعیت به گونه ای دیگر است. به عنوان مثال مقدار آب مورد نیاز درخت آلو بین     تا 25 متر مکعب در سال برای هر درخت می باشد که چنانچه تراکم 400 درخت در هکتار باشد نیاز آب هر هکتار درخت آلو در سال       تا 10000 مترمکعب می باشد.

 

ز- نگاه علمی به آبیاری قطره ای

واژه های آبیاری قطره ای و قطره چکان نباید تنها قطره را در ذهن تداعی کند که برای هر محصولی مفید می باشد بلکه کمبود آب در کشور ما  ایجاب می کند که علاوه بر استفاده صحیح از منابع آب الگوی کشت طوری اعمال شود که با این روشها محصولاتی تولید گردد که امکان تولید آن ها در سایر نقاط دنیا وجود نداشته و یا گران تمام می شود. با فروش این نوع محصولات به بازارهای مختلف جهان درآمد حاصله از هر واحد آب مصرفی افزایش می یابد.

در وضعیت کنونی به دلیل هزینه زیادی که سیستم های آبیاری قطره ای در بردارند این روش عمدتاً در مورد درختان میوه و یا محصولاتی که بتوان آن را با قیمت بالا در بازار به فروش رساند به کار برده می شود.

محدودیت های بالقوه در آبیاری قطره ای

1- گرفتگی قطره چکانها با املاح و مواد معلق آب

2- زیانهای ناشی از جوندگان مانند موش و سایر حیوانات

3- تجمع نمک در سطح خاک

4- حرکت محدود آب در خاک و عدم امکان برای توسعه زیاد ریشه

5- محدودیت های فنی –  اقتصادی

بزرگ ترین مشکل در آبیاری قطره ای گرفتگی قطره چکان ها با مواد مختلف و مسدود شدن روزنه آن است. گرفتگی قطره چکان ها بتدریج باعث عدم توزیع یکنواخت آب می شود. خطر مسدود شدن قطره چکان ها باعث بالا رفتن هزینه های نگهداری سیستم مانند کنترل قطره چکان ها و تعویض یا تعمیر آنها نیز می شود. برای رفع این مشکل دو راه می توان انتخاب کرد: یکی استفاده از وسایل یا قطره چکان هایی که امکان گرفتگی آنها کم است و دوم توجه بیشتر به کیفیت آب و تصفیه آن قبل از ورود به سیستم. اکثراً به این عقیده اند که تصفیه آب و اصلاح شیمیایی آن و شستشوی لوله ها و قطره چکان ها موثر ترین راه حل این مسئله است. مساله گرفتگی قطره چکان ها در آبیاری قطره ای به قدری مهم است که هرجا این سیستم کنار گذاشته شده است عامل گرفتگی قطره چکان مهم ترین دلیل بوده است.

محدودیت حرکت آب در خاک و عدم توسعه ریشه ها: حجم کوچک خاک خیس شده در آبیاری قطره ای در مقایسه با سایر روش ها از یک طرف مفید و از طرف دیگر غیر مفید است. در مورد مفید بودن آن در بخش های قبل بحث شد اما برای آنکه گیاه بتواند رشد مطلوبی داشته باشد لازم است حداقلی از حجم خاک در اختیار ریشه ها قرار گیرد. در توزیع آب در خاک و توسعه ریشه های گیاه عوامل متعددی مانند، خاک (بافت، خصوصیات نفوذ و نا همگنی آن)، گیاه ( جذب آب و شدت تعرق)، مقدار بین آبیاری ها، تعداد قطره چکان ها برای هر گیاه و دبی آن ها دخالت دارد که چنانچه به هر علتی محیط توسعه ریشه ها محدود گردد ممکن است رشد گیاه نیز به تبع آن محدود شود. به همین دلیل توصیه می شود طرح های آبیاری قطره ای در مورد درختان میوه هم زمان با کاشت اولیه آنها پیاده شود و حتی الامکان از تغییر سیستم آبیاری باغات کهنه و درختان چند ساله و مسن به سیستم قطره ای خودداری شود. زیرا درختانی که ریشه های آنها با روش آبیاری سطحی شکل گرفته است در صورت آبیاری به روش قطره ای صدمه خواهند دید. از معایبی که برخی زارعین برای آبیاری قطره ای ذکر می کنند عدم مقاومت درختها در مقابل نیروی باد است که آن را به محدود بودن گسترش ریشه ها و نداشتن استحکام برای مقاومت درخت در مقابل نیروی باد مرتبط می دانند.

سیستم  آبیاری قطره ای تنها در صورتی که از آن مواظبت به عمل آمده و به خوبی نگهداری شود موفقیت آمیز خواهد بود. کنترل قطره چکان ها از نظر گرفتگی روزنه ها مهم ترین کاری است که باید در طول کار سیستم انجام داد. مسدود شدن قطره چکانها ممکن است به سه دلیل باشد:

1- عوامل فیزیکی از قبیل مواد معلق غیر آلی در آب مثل شن، سیلیت، رس و یا مواد آلی و ذرات پلاستیک

2- عوامل شیمیایی از قبیل رسوبات کربنات کلسیم و منیزیم، سولفات کلسیم، هیدروکسید های فلزات سنگین و برخی کود های شیمیایی

3- عوامل زیستی از قبیل باکتریها، رشته های جلبک، و مواد ته نشین شده میکروبی – شیمیایی که در این رابطه لازم است عملیات زیر به طور مرتب انجام شود:

الف- صافی ها همیشه تمیز بوده و هر چند وقت یک بار شستشو شوند

ب- اگر آب مقدار زیادی رس و لای داشته باشد لازم است دستگاههای شستشوی خودکار در سیستم نصب شوند.

ج- در صورت وجود مشکلات بیولوژیک یا شیمیایی در آب می بایست از روشهای اصلاح شیمیایی آب استفاده شود. اسید شویی از جمله این عملیات است.

جریان آب در نهر های روباز همیشه مقداری مواد معلق را با خود حمل می کند که با راکد شدن آب این مواد رسوب می کند. آلودگی در آبراهه های روباز بیشتر از انواع شن، سیلیت و ذرات رس، مواد محلول، و مواد آلی است که مواد محلول در این مورد نقش چندانی ندارند. با پیشرفت صنایع و افزایش مواد آلوده کننده در محیط و توسعه مناطق شهری و دفع فاضلاب ها به رودخانه ها، آلودگی آب هر روز بیشتر می شود. در آبهای جاری موجودات کوچکی مانند جلبک ها وباکتریها نیز ممکن است یافت شوند که تا حد زیادی باعث مسدود شدن قطره چکانها می شوند.

اگر آلودگی آب از نوع معدنی و غیر آلی باشند، به علت تفاوت وزن مخصوص این مواد با آب به آسانی می توان آنها را جدا ساخت. ذرات کوچکتر مواد معدنی نیز توسط صافی از آب مجزا می شوند اما ذرات پراکنده مانند رس که اندازه آنها کمتر از 2/ میلی متر است به سختی با صافیها معمولی تصفیه می شوند.

دریاچه ها و مخازن (آبهای سطحی راکد) منابعی هستند که آب در آنها جریان ندارد. بنابراین ذراتی مانند شن، سیلیت و حتی رس به آسانی در آنها رسوب می کنند. اما در زمان راکد بودن، لایه گرم سطح آب محیط مناسبی برای رشد گیاهان آبزی و برخی جانوران کوچک می باشد. این موجودات بیشترین خطر را از نظر مسدود کردن سیستم آبیاری قطره ای در بردارند. جدا کردن کامل این ذرات از آبی که وارد سیستم می شود مشکل است زیرا وزن مخصوص آنها نزدیک به وزن مخصوص آب است و معمولاً حاوی ذرات بسیار کوچکی مانند اسپورها هستند که کوچکتر از آنند که توسط صافیها جدا شوند. در بیشتر موارد برای اینکه کیفیت آب به حد قابل قبولی برسد لازم است اصلاح شیمیایی و تصفیه فیزیکی به طور توام انجام شود، به خصوص اگر سیستم آبیاری از نوع جرعه ای باشد یا قطره چکان ها نوع بلند مسیر به کار برده شده باشند.

قبل از شروع طراحی سیستم آبیاری قطره ای برای مشخص شدن امکان آلودگی هایی که در بالا توضیح داده شد لازم است آزمایشهای کیفی روی آب صورت گیرد. علاوه بر آزمایشهای معمولی کیفیت آب، تعیین مواد معلق، مواد محلول، مواد آلی و مقدار آهن نیز توصیه می شود.

بطور کلی می توان گفت اگر بخواهیم روش آبیاری قطره ای با موفقیت همراه باشد لازم است آبی در این سیستم مصرف شود که کیفیت آن تقریباً مشابه با کیفیت آب شرب باشد.

در صورتی که تشخیص دهید کیفیت آب در طول سال متغییر است زمانی اقدام به نمونه گیری کنید که آب در بد ترین وضعیت کیفی می باشد.

ذرات شن و ماسه ممکن است بسیار ریز بوده و عملاً بتوانند از روزنه های قطره چکان خارج شوند اما در بسیاری موارد این ذرات توسط لجن حاصله از رشد باکتریها به یکدیگر چسبیده و ذرات درشت و غیر قابل شستشو را تشکیل می دهند.

بهترین روش برای جلوگیری از رشد جلبک ها استفاده از کات کبود (سولفات مس) یا کلر است. کافی است کیسه محتوی کات کبود را در نقاط مختلف استخر با طناب بصورت معلق قرار دهیم تا تماس آب با آن، کات کبود را در خود حل نماید. مقادیر بسیار کم آن نیز برای ماهیها و دیگر آبزیان سمی است.

برای کنترل جلبک ها و باکتریها معمولاً از کلر یا سولفات مس استفاده می شود اما کنترل رسوبات شیمیایی تنها با تزریق اسید به داخل سیستم انجام می گردد. وجود این مواد در آب می تواند برای شرب انسان یا دام و یا حیوانات آبزی مثل ماهی ها خطرناک باشد.

کلر زنی باید قبل از صافی ها انجام گیرد تا اطمینان حاصل شود که هرگونه رسوبی که ممکن است به سرعت ایجاد شده باشد توسط صافیها گرفته شوند

ح - تحقیق، بررسی نوع محصول پیشنهادی برای طرح به صورتی که عدم تعادل محصول در سالهای آتی باعث ضرر به کشاورزان نشود.

ط - تحقیق و بررسی وضعیت آب منطقه اعم از چاه و چشمه و قنات و عوامل موثر در کاهش آب و تاثیر بر سفره های زیر زمینی مناطق دیگر

ی - بررسی و تحقیق در رابطه با کود و سموم آفات کشاورزی با در نظر گرفتن نیازهای منطقه، مسائل زیست محیطی، بهداشتی؛ نیازها و توانائی های منطقه

س - تحقیق، بررسی و مراحل عملی کردن صنایع مرتبط با کشاورزی

ع- بررسی امکان پرورش ماهی در مخزن طرح

یکی از موارد توجیه اقتصادی طرح عبارت است از " پرورش ماهیان سردابی در استخر دخیره آب دشت نابر با حداقل تولید 50 تن ماهی در سال و درآمد ناخالص 2/1 میلیارد ریال و اشتغال به کار مستقیم 10 کارشناس پرورش ماهی و تولید ماهیان سردابی"

آبی که وارد مخزن می شود از  انتهای مسیر می باشد و در طول بازه زمانی فصل غیر کاشت به تدریج صورت می گیرد و در آنجا  راکد می شود و از طرف دیگر در مسیر گاهاً  فاضلاب های شهری و مواد شوینده وارد آن می گردد بنابراین کیفیت آب از نظر پرورش ماهی که امری حساس است می بایست بررسی آزمایشگاهی و دقیقی صورت گیرد تا امکان پذیری یا عدم امکان آن را معین نماید.

از طرف دیگر مخزن آبیاری قطره ای با توجه به حساس بودن سیستم قطره ای که قرار است آب از حداقل 160000 قطره چکان بصورت یکنواخت درختان باغ را تغذیه نماید از اینرو کیفیت آب مخزن بسیار مهم می باشد.

بزرگ ترین مشکل در آبیاری قطره ای گرفتگی قطره چکان ها با مواد مختلف و مسدود شدن روزنه آن است. گرفتگی قطره چکان ها بتدریج باعث عدم توزیع یکنواخت آب می شود. خطر مسدود شدن قطره چکان ها باعث بالا رفتن هزینه های نگهداری سیستم مانند کنترل قطره چکان ها و تعویض یا تعمیر آنها نیز می شود.

مسدود شدن قطره چکانها ممکن است به سه دلیل باشد:

1- عوامل فیزیکی از قبیل مواد معلق غیر آلی در آب مثل شن، سیلیت، رس و یا مواد آلی و ذرات پلاستیک

2- عوامل شیمیایی از قبیل رسوبات کربنات کلسیم و منیزیم، سولفات کلسیم، هیدروکسید های فلزات سنگین و برخی کود های شیمیایی

3- عوامل زیستی از قبیل باکتریها، رشته های جلبک، و مواد ته نشین شده میکروبی – شیمیایی

دریاچه ها و مخازن (آبهای سطحی راکد) منابعی هستند که آب در آنها جریان ندارد. بنابراین ذراتی مانند شن، سیلیت و حتی رس به آسانی در آنها رسوب می کنند. اما در زمان راکد بودن، لایه گرم سطح آب محیط مناسبی برای رشد گیاهان آبزی و برخی جانوران کوچک می باشد. این موجودات بیشترین خطر را از نظر مسدود کردن سیستم آبیاری قطره ای در بردارند. جدا کردن کامل این ذرات از آبی که وارد سیستم می شود مشکل است زیرا وزن مخصوص آنها نزدیک به وزن مخصوص آب است و معمولاً حاوی ذرات بسیار کوچکی مانند اسپورها هستند که کوچکتر از آنند که توسط صافیها جدا شوند. در بیشتر موارد برای اینکه کیفیت آب به حد قابل قبولی برسد لازم است اصلاح شیمیایی و تصفیه فیزیکی به طور توام انجام شود، به خصوص اگر سیستم آبیاری از نوع جرعه ای باشد یا قطره چکان ها نوع بلند مسیر به کار برده شده باشند.

قبل از شروع طراحی سیستم آبیاری قطره ای برای مشخص شدن امکان آلودگی هایی که در بالا توضیح داده شد لازم است آزمایشهای کیفی روی آب صورت گیرد. علاوه بر آزمایشهای معمولی کیفیت آب، تعیین مواد معلق، مواد محلول، مواد آلی و مقدار آهن نیز توصیه می شود.

بطور کلی می توان گفت اگر بخواهیم روش آبیاری قطره ای با موفقیت همراه باشد لازم است آبی در این سیستم مصرف شود که کیفیت آن تقریباً مشابه با کیفیت آب شرب باشد.

در صورتی که تشخیص دهید کیفیت آب در طول سال متغییر است زمانی اقدام به نمونه گیری کنید که آب در بد ترین وضعیت کیفی می باشد.

ذرات شن و ماسه ممکن است بسیار ریز بوده و عملاً بتوانند از روزنه های قطره چکان خارج شوند اما در بسیاری موارد این ذرات توسط لجن حاصله از رشد باکتریها به یکدیگر چسبیده و ذرات درشت و غیر قابل شستشو را تشکیل می دهند.

بهترین روش برای جلوگیری از رشد جلبک ها استفاده از کات کبود (سولفات مس) یا کلر است. کافی است کیسه محتوی کات کبود را در نقاط مختلف استخر با طناب بصورت معلق قرار دهیم تا تماس آب با آن، کات کبود را در خود حل نماید. مقادیر بسیار کم آن نیز برای ماهیها و دیگر آبزیان سمی است.

برای کنترل جلبک ها و باکتریها معمولاً از کلر یا سولفات مس استفاده می شود اما کنترل رسوبات شیمیایی تنها با تزریق اسید به داخل سیستم انجام می گردد. وجود این مواد در آب می تواند برای شرب انسان یا دام و یا حیوانات آبزی مثل ماهی ها خطرناک باشد.

کلر زنی باید قبل از صافی ها انجام گیرد تا اطمینان حاصل شود که هرگونه رسوبی که ممکن است به سرعت ایجاد شده باشد توسط صافیها گرفته شوند

 

سوال 3-  آیا قدمی در جهت مشخص کردن جایگاه حقوق کشاورزان برداشته ایم؟

وقتی از مجری طرح می پرسیم که چرا طرح به صورت گروهی قانونمند اجرا نمی شود می گویند "کشاورزان موافق نیستند"

وقتی شهرداری می خواهد بالای روستا پارکی بزند و مشغول به کار می شود عده ای از کار آنها ممانعت می کنند. بدون در نظر گرفتن کارشناسی بودن یا نبودن کار می پرسیم که  چه کسی جلوی کار را گرفت می گویند "کشاورزان"

وقتی اداره آب می خواهد برای تامین آب برای مواقع کم آبی چاهی را بزند. بدون در نظر گرفتن کارشناسی بودن یا نبودن کار عده ای می روند چاه را پر می کنند و می پرسیم که اینان چه کسانی هستند می گویند "کشاورزان"

این کشاورزان چه کسانیند  که همه جا هسنند ولی دلایلشان مطرح نمی شود. اما تعیین کننده هستند.

 

سوال 4- آیا در این طرح مشارکت همه اهالی منطقه دیده شده است؟

مشارکت همه مردم منطقه تحت یک ضابطه دقیق و کارشناسی باعث پیشرفت و آبادانی منطقه می شود. با توجه به اینکه طرح اضافه بر کشاورزی محورهای دیگری چون توریسم و صنایع مرتبط را در دل خود دارد و همچنین بحث انتقال دام ها از داخل شهر به خارج نیز بصورت جدی پی گیری می شود از این رو  چه شرایطی را ایجاد کنیم که با حضور همه مردم از کشاورز، کارمند، کارشناس و ... فضای عدالت گستری و مهر ورزی با محوریت دانش و آگاهی با جمع شدن سرمایه های متفاوت در کنار هم  در جهت آبادانی و شکوفایی استعدادهای بالقوه منطقه با کمک تسهیلات دولتی به بالفعل در آید.

مکانیزم شرکت های تعاونی اینگونه می باشد که طرح، بعد از اینکه توسط کارشناسان مرتبط مراحل علمی خود را طی نمود ابتدا در مجمع عمومی می باید به تصویب اعضا برسد و در صورت تصویب، هیئت مدیره که منتخب مجمع عمومی است وظیفه اجرای آن را به عهده می گیرد. و از طرفی بازرس یا بازرسان مجموعه، که باز منتخب مجمع عمومی می باشند وظیفه نظارت بر حسن اجرا را به عهده دارند. و ادارات و نهادهای دولتی نقش آگاهی دهی و توانمند سازی و نظارت بر اینگونه مجموعه ها را عهده دار می باشند.

 

سوال 5- آیا این طرح سرمایه محور است؟

یکی از شعارهای دولت محترم عدالت گستری با مکانیزم پیشگیری از تمرکز و تداول ثروت در دست افراد و گروههای خاص می باشد.

روشی که در حال حاضر طرح را به پیش می برد گویا نقطه مقابل هدف مذکور است. به گونه ای که کسی که زمین بیشتری در منطقه دارد، بنابراین آب بیشتری دارد. چه بسا فرد یا افرادی که کشاورز نباشند و آب فراوانی جهت مقاصدی غیر کشاورزی در اختیار داشته باشند؛ پس این افراد می توانند اراضی ملی بیشتری را تصاحب و به تبع آن از تسهیلات زیر بنایی (بلاعوض) و وام های کم بهره بیشتری استفاده کنند. و از طرف دیگر افرادی که کمترین میزان آب را دارند و خرده مالک هستند. یا در طرح شرکت نمی کنند و یا در صورت شرکت به ترتیب، که مراحل تعهد آور (وام ها) و هزینه بر (کارهای اجرایی غیر عمومی) شکل می گیرد از این طرح حذف می شوند (به علت نداشتن استطاعت مالی خرده مالک) و در نتیجه اجرای این چنینی طرح،  مغایر با هدف اولیه طرح که بالا بردن سطح زندگی قشر ضعیف است؛ می باشد و باعث بهره مندی قشر قوی منطقه می گردد.

خیلی جالب است اگر چند جمله کارشناسان جهاد کشاورزی را در کنار هم دیگر بگذاریم و نیتجه گیری را به شما واگذار نماییم

هدف طرح آن است که سطح درآمد قشر عظیم خرده مالک را بالا ببرد.

اگر کسی حتی 5 دقیقه آب داشته باشد در این طرح به او زمین واگذار می شود.

امروزه کشاورزی در سطح کوچک توجیه اقتصادی ندارد.

اگر خرده مالک به مرور از طرح خارج می شود به خاطر رقابت جهانی است.

هر زمانی که خرده مالک خواست می تواند با فروش سهم خود به عمده مالک از طرح خارج شود.

 

سوال 6- آیا در این طرح با حساسیتی که روی آب، در منطقه وجود دارد؛  برخوردی اصولی، علمی و هدفمند صورت گرفته است؟

آگاهی و اطلاع رسانی صحیح باعث می شود؛ چنانچه بعضی از  مردم منطقه توجیه نباشند؛ متوجه شوند که انحصاری برخورد کردن طرح روی آب، نه به نفع کشاورز است و نه به نفع پیشرفت و آبادانی منطقه.

در یک کار گروهی تحت یک ضوابط علمی، دقیق و کارشناسی عده ای سرمایه می آورند، عده ای تخصص خود را و عده ای سرمایه های اشتراکی و اینها در کنار هم و با مشارکت هم، با استفاده از استعدادهای منطقه حرفی برای گفتن پیدا می کند.

در حالی که قرار باشد منطقه ای بیابانی را فقط به دست کشاورزانی که از نظر مالی با مشکلات شدیدی دست به گریبان هستند قرار دهیم و طرحی که حداقل 5 سال برای قشر ضعیف هزینه بری دارد تا به مرحله استفاده برسد. (آنهم چنانچه تضمینی برای خرید محصول باشد یا نباشد) ؛ چیزی نیست جز ضعیف تر کردن قشر ضعیف منطقه از یک طرف و انجام نگرفتن طرح از طرف دیگر.

اما اینکه بحث آب چگونه در کار گروهی محاسبه شود کاری است که بعد از شکل گرفتن جایگاه حقوقی، قالب ها، کار کارشناسی طرح و ارائه الگوی علمی در جمع اعضا ذینفع مطرح و در صورت تایید اکثریت اعضا، اجرایی می شود.

در حالی که در فرمانداری کاشان به خاطر بحران آب جلسه تشکیل می شود که اگر کشاورزان حاشیه کاشان در خانه بنشینند و پول تولید محصول خود بدون تولید از دولت بگیرند و آب را در اختیار شرب قرار دهند توجیه بیشتری دارد.

بنابراین لازم است با دقت بیشتری برای آب و زمین تصمیم گیری شود.

 

سوال 7- آیا با توجه به موارد توجیهی طرح؛ تعریف دقیق و علمی و عملی برای آن  صورت گرفته است؟

الف- در نظر گرفتن سطح زیر کشت و نوع محصول قابل نوسان بین سالهای کم آبی و پرآبی

ب- تعریف و آنالیز علمی سیستم آبیاری قطره ای و غرقابی برای منظورهای متفاوت طرح ، تک مخزنی و چند مخزنی با انواع ساخت مخازن، بهترین مسیر انتقال آب به طرح و در داخل محدوده طرح

ج- تعریف چگونگی تفکیکی قطعات یا بعبارتی،  سهم بندی طرح

د- بررسی و تعریف دقیق و اجرایی قابلیت های توریستی

ه- بررسی و محاسبه علمی و تعریف شده و نوع پشتیبانی صنایع مرتبط

و- بررسی و تعریف انواع کود و سموم دفع آفات جهت طرح

ز- چگونگی اجرای پرورش ماهی سردآبی در مخزن، در حالی که آب ورودی دارای آلودگی عبور از محلات می باشد. و از طرفی قرار است از این مخزن جهت آبیاری قطره ای استفاده شود.

ح- بررسی اشکالات احتمالی از جمله در رابطه با مخازن یا مخزن و رسوب گذاری لوله (با توجه به اینکه آب در مسیر با رسوب بالا وارد لوله می شود) در سالهای بعد از اجرایی شدن طرح

 

سوال 8- آیا تعریف دقیقی جهت ادغام قابلیت های سود ده طرح و موارد هزینه بر طرح صورت گرفته است؟

چگونگی ادغام قابلیت های جانبی و سود ده در بخش های کم سود ده و هزینه بر طرح و تعریف آن از مسائل مهم مرتبط با طرح می باشد.  مگر اینکه قرار باشد تا کشاورز خرده مالک مسئولیت هزینه کردن طرح را به عهده و جذب اعتبارات به اسم کشاورز خرده مالک و ضعیف عملی شود. و افرادی خاص برای استفاده از قابلیت های سودده تعریف شوند و بعبارت دیگر کشاورز و اسم او مثل همیشه جاده صاف کن افرادی خاص قرار گیرد؛ به نام او و به کام دیگران

 

سوال 9- آیا روی طرح تضمین هایی وجود دارد؟

در حالی که قرار است طرح معادل سه برابر کشاورزی برزک شکل بگیرد آیا فکری برای آینده محصولات تولیدی شده است؟

بعنوان مثال در حالی که هنوز 100 هکتار از گل محمدی این طرح شکل نگرفته است. بازار گل محمدی با مشکل روبروست؛ بنابراین آیا تضمینی وجود دارد که محصولهای تولیدی طرح را متناسب با تورم از کشاورز خریداری شود. آیا ادارات مرتبط تضمین می دهند برای امور مرتبط طرح و صنایع تکمیلی حمایت نمایند؟

آیا جهاد کشاورزی در طرح توجیهی که با استفاده از آمار و ارقام سودآوری طرح را پیش بینی می کند.  آیا کوچک ترین ضمانتی نیز برای آن قائل است؟

 

 

 

 

سوال 10 – آیا روی کاربری زمین مطالعه صورت گرفته است؟

وقتی در فرآیند برنامه ریزی کاربری زمین در کشورهای توسعه یافته دقیق می شویم می بینیم نخستین قدم برای این امر تشخیص مشکلات و تعریف هدفهای کوتاه مدت و نهایی می باشد.

چقدر در نیازهای منطقه دقیق شده ایم؟ آیا نیازهای سکونتی بررسی شده است؟ آیا نیازهای دامداری سنتی و صنعتی منطقه بررسی شده است؟

در حالی که برزک بین کوهها محصور شده است و زمینه پیشرفت در هیچ جهتی را ندارد و از طرفی دیگر در همان زمینهای کشاورزی که به نظر کارشناسان جهاد کشاورزی توجیه درآمدی ندارد خواسته باشی یک ساختمان پنجاه متری بنا کنی اولین اداره ای که مخالف آن است همان جهاد کشاورزی است. پس برای توسعه به کجا باید برویم.

در حالی که روز به روز مسئولین شهری به گاوداران و دامداران فشار وارد می کنند که دامهای خود را به خارج از شهر منتقل کنند و جایی برای آنها در نظر نمی گیریم و تعریف نمی کنیم به کجا باید بروند.

و وقتی در صحبت های آقای شاهرودی دقیق می شویم می فرمایند (نقل به مضمون) که خیلی از زمین خواری ها را وقتی ریشه یابی می کنیم ریشه در قوانین غیر کارشناسی دارد که وقتی اجرا می شود زمینه را برای این امر فراهم می کند.

شرایط را به گونه ای فراهم نکنیم تا قبل از شناسایی نیاز منطقه با محمل قوانین برای زمین که سرانه ناچیز آن مشخص است کاربری معین کنیم و با تشدید نیازهای واقعی منطقه در آینده، به ضعیف تر شدن ضعفا و فاصله طبقاتی دامن زنیم.

 



  مصطفی کربلایی، معاون نظارت و بهره برداری وزارت تعاون همشهری   - 1

   راهنمای پرورش ماهی و تکثیر ماهیان سردآبی جهاد سازندگی کاشان-1   

   همشهری ویژه نامه کاشان دوشنبه 1 آبان 1385-2

طرح ۴۰۰ هکتاری نابر

سلام

با همت و ابتکار اداره محترم جهاد  کشاورزی شهرستان کاشان طرح ۴۰۰ هکتاری نابر در ابتدای سال ۱۳۸۵ استارت خورد.

محور تلاش بعضی از دوستان دلسوز همکاری با مجری طرح و در کنار آن رفع نواقص احتمالی و انتقاد سازنده شد.

انتقاد در جامعه ما با دو مشکل روبرو است:

۱- از طرف عام مردم که آن را سنگ اندازی تلقی می کنند .

۲- دوم از طرف مجریان که طرح خود را خالی از هر گونه نقص و اشکالی تشخیص داده و فضا انتقاد را به شدت به هر وسیله ای اجازه ظهور و بروز نمی دهند.

در چنین فضایی تلاش کردیم حضور داشته باشیم و هم کمک کنیم و هم انتقاد که البته آسان نیز نیست.

گزارش کار خود را در فضای مجازی منتشر می کنیم تا کمک بیشتر دوستان را بطلبیم. 

اقامتگاه و موافقت میراث مشروط به موافقت بانک

بعد از پیشنهاد شهردار به اختصاص وام تصویب شده خود به طرح اقامتگاه مشروط به موافقت میراث به اداره میراث کاشان مراجعه کردم.

مسئول مربوطه گفتند ما موافقیم مشروط به اینکه بانک عامل موافق باشد

در حال حاضر جهت بهره برداری از اقامتگاه پی گیری از دو کانال ادامه دارد:

نخست:

بررسی طرح مذکور و تخصیص وام از طرف اداره میراث ( که در حال حاضر از این موضوع حدود ۴ ماه می گذرد و خبری نیست)

دوم:

اختصاص وام پیشنهادی شهردار برزک و موافقت مسئولین مرتبط

اقامتگاه و بازدید شهردار و بخشدار شهر برزک از محل

در تاریخ شنبه ۱۲/۳/۸۶  شهردار و بخشدار از محل در نظر گرفته شده جهت اقامتگاه دیدن کردند و بررسی مشکلات پیش روی این طرح پرداختند

یکی از مشکلاتی که بیان شد عدم رسیدگی  سازمان گردشگری به درخواست وام این طرح  عنوان شد.

شهردار پیشنهاد دادند که با توجه به اینکه وامی از طریق این سازمان جهت نوسازی آسیاب آبی اختصاص داده شده است و شهرداری به جهت نداشتن وثیقه جهت دریافت آن می تواند در صورت موافقت میراث به این امر اختصاص داده و در عوض از شهرداری و بخشداری از خدمات دهی این اقامتگاه طبق یک قرارداد تعریف شده استفاده نمایند

این کار منوط به موافقت میراث شد.

 

اقامتگاه و نامه میراث کاشان به اصفهان

معاونت محترم گردشگری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان

احتراماْ پیوست تصویر درخواست شماره ۵۵۷۹-۱۴۹ مورخ ۲۱/۱۲/۸۵ آقای ... در خصوص تغییر کاربری خانه قدیمی به اقامتگاه سنتی واقع در شهر برزک به حضورتان تقدیم می گردد.

با توجه به اینکه شهر برزک پذیرای حجم بالای گردشگران در فصول مختلف سال بوده و فاقد هر گونه اقامتگاه می باشد لذا خواهشمند است دستور فرمائید در خصوص بررسی طرح ارائه شده و در صورت موافقت، صدور موافقت اصولی اقدامات لازم معمول گردد.

مدیریت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری منطقه کاشان و آران و بیدگل   

اقامتگاه و درخواست از سازمان گردشگری

مدیریت محترم

سلام علیکم

همانطور که اطلاع دارید شهر برزک بعنوان یک شهر توریستی در کشور مطرح و روی این مسئله تبلیغات فراوانی صورت گرفته است در حالی که از نظر امکانات خدمات دهی به مسافر و توریست در وضعیت بسیار بدی می باشد.

از اینرو اینجانب آمادگی دارم در صورتی که مسئولین کمک نمایند خانه خود را طبق طرح توجیهی پیوست در جهت امور توریستی قرار دهم تا هم به این مهم کمکی شود و هم ایجاد اشتغال گردد.

با تشکر

تاریخ ارسال نامه به سازمان گردشگری ۷/۱۲/۱۳۸۵ 

پی گیری یک اقامتگاه برای شهر برزک

در تیرماه سال ۱۳۸۴ یکی از دوستان با من تماس گرفت و گفت:

یک روز و یک شب با خانواده در قمصر بوده ایم و تصمیم داریم که یک روز نیز به شهر برزک بیائیم و از آب و هوای آنجا استفاده کنیم    ناهاری خورده و به کاشان برگردیم. و ادامه داد آیا جایی برای اقامت کردن هست:

در جواب گفتم کلبه ای درویشی داریم تشریف بیاورید

گفت: در فضای سبز می خواهیم باشیم.

چهار خانواده آمدند و هرچه گشتیم جایی مناسب در فضای سبز برای اقامت کردن نیافتند و از شدت عصبانیت ناهار نخورده به کاشان برگشتند.

به فکر افتادم جایی در حد توان برای اینکار در برزک ایجاد کنم

مراحل پی گیری این کار را با هم مرور می کنیم

سرانه ورزش هر ایرانی ۱۵۰۰ تومان در سال است.

ملاقات هیأت رئیسه انجمن نویسندگان و عکاسان ورزشى با رئیس سازمان تربیت بدنى
ورزش باید به همه لایه هاى جامعه نفوذ کند
«باید برویم به سویى که ورزش رایگان شود. رایگان براى دانش آموزان و رایگان براى دانشجویان. باید سرانه ورزشى را به حد مطلوب و استاندارد جهانى نزدیک کنیم تا از آسیب هاى اجتماعى کم شود. با وجودى که قرار است
۴۰۰ میلیارد تومان جذب ورزش شود سرانه ورزش براى هر ایرانى ۱۵۰۰ تومان در سال است.
235158.jpg
درحالى که دنیا ۹۰ دلار و نزدیک به ۸۵ هزار تومان به ورزش هر فرد اختصاص داده است. تلاش من این است که حداقل مبلغ این سرانه را به
۲۰۰۰ تومان برسانم و در نقطه هدفگذارى شده، اگر در ورزش بمانم این رقم را تا ۷۰۰۰ تومان افزایش دهم.» اینها سخنان على آبادى رئیس جدید تربیت بدنى است.
«در حال حاضر دست به ساختار ورزش نمى زنم. با مدیرانم یک جلسه دوستانه براى معارفه داشتم به آنها گفته ام در جلسه بعدى که حدود دو هفته بعد خواهد بود از شما برنامه کارى مى خواهم. باید خیلى دقیق و سریع عمل کنید. به خاطر داشته باشید که جلسات ما همیشه جدى است. اگر کسى نتواند سرعت و دقت کافى داشته باشد نمى تواند با من کار کند.»
لایه هاى زیرین
مهندس على آبادى روى نکات مناسبى تکیه کرده و به دردى جانکاه و دیرینه اشاره مى کند: «کار من با عنوان رئیس سازمان تربیت بدنى مدیریت است. از شخص من انتظار تخصص نداشته باشید. مگر آشنایى من با یک ماده ورزشى خاص که تا حد قهرمانى پیش رفته باشم تا چه حد در مدیریت من مؤثر است؟ تا به حال من بیش از ۵۰۰ ساعت به حرف هاى متخصصان و کارشناسان گوش داده ام. اینک پى برده ام ورزش ما به تکه پاره هایى تقسیم شده است.
آموزش و پرورش که قلب ورزش در آنجا مى تپد و در آنجا باید ورزشکار رشد ونمو کند ارتباط نزدیک و صمیمانه اى با سازمان ندارد. با دانشگاه ها نیز همینطور، ارتباط ضعیفى برقرار است. حتى با فدراسیون ها ارتباط مناسب و صحیحى برقرار نیست و بین هسته مرکزى سازمان و استان ها و هیأت ها در شهرستان ها فاصله افتاده است. من آمده ام این تکه ها را به هم بچسبانم و همه را به هم نزدیک و یکدل کنم. من با عنوان معاون رئیس جمهور، حتى اگر لازم باشد به دورترین نقطه هاى هر استان مى روم تا ببینم چه کرده اند، چه کم کارى هایى صورت گرفته است و چه کاستى هایى وجود دارد. من مصمم هستم ورزش را از دو لایه کنونى در جامعه به لایه هاى زیرین ببرم و در این راه از همه کمک مى خواهم و حاضرم پاى هر انتقاد سالمى بنشینم. اگر انتقادها مستدل و منطقى باشد جلو اشتباهم را مى گیرم و تصمیم خودم را عوض مى کنم.حاضر به تعامل و جدل هستم. پیشرفت هر کارى به همین جدل ها و اختلاف سلیقه  هاست.
235095.jpg
در بحث طلبگى هم جدل است و پیشرفت علوم هم مدیون همین جدل هاست.»
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان تربیت بدنى که در ملاقات با اعضاى هیأت رئیسه انجمن نویسندگان و عکاسان ورزشى به خلاصه اى از اهداف و برنامه هایش اشاره داشت .
در آغاز سخن نیز به اهمیت کار رسانه ها و مطبوعات پرداخت: «جنس صحبت من و شما یکى است، ممکن است کمى در شکل با هم متفاوت باشند. من باور دارم که ورزش از چند بخش تشکیل مى شود. یکى سازمان ورزش که مجرى این کار است و دیگرى مدیران ورزش در استان ها یا ورزشکاران و ... یکى هم مطبوعات و رسانه ها که اگر برخوردى مثبت با ورزش داشته باشند مى توانند نقش مهمى در توسعه و ارتقاى ورزش ایفا کنند. من رسانه ها را در اجتماع عامل مهمى مى دانم.
شما مى توانید نقش مهمى در گرایش مردم به ورزش بازى کنید و خوشحالم که مى بینم شما از ساختار صنفى قوى و خوبى هم برخوردارید. من قول مى دهم اگر رسانه  ها با هدف و نیت سالم و اخلاقى عمل کنند با آنها تعاملى منطقى داشته باشم.»
اشاره رئیس جدید ورزش ایران به زمانى که تیم فوتبال ایران به جام جهانى راه یافت و آن شب چگونه مردم از پیر و جوان، زن و مرد، با هر سلیقه و آداب و عقیده و خط و ربط سیاسى و مذهبى در کنار هم شادى مى کردند و نگاه همه به یکسو و یک نقطه بود و دل ها براى یک موضوع مى تپید ، نمایندگان بیش از هزار نویسنده و عکاس و اعضاى ده ها روزنامه ها و مجله و هفته نامه ورزشى و شبکه هاى رادیویى و تلویزیونى ورزش را به وجد آورد تا امیدوارى هایمان به شکوفایى ورزش بیش از پیش شود.

بخش خصوصی برای ساخت اماکن ورزشی کمک بلاعوض دریافت می‌کند

خبرگزاری جمهوری اسلامی

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی، از پرداخت کمک بلاعوض به بخش خصوصی برای احداث اماکن ورزشی در سال جاری خبر داد.


" اسماعیل همدانلو " یکشنبه شب در حاشیه آیین تجلیل از قهرمانان ورزشی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با ایرنا افزود: میزان این کمک‌های بلاعوض براساس استانهای برخوردار و غیربرخوردار متفاوت خواهد بود.

وی، از اختصاص ‪ ۵۰‬درصد یارانه بانکی به بخش خصوصی برای احداث اماکن ورزشی در سال جاری خبر داد و گفت: این تسهیلات در قالب سود کارمزد بانکی در اختیار بخش خصوصی از سوی سازمان تربیت بدنی قرار می‌گیرد.

به گفته وی، در بودجه سال ‪ ۸۶‬کل کشور سازمان تربیت بدنی پیشنهاد ‪۳۰‬ درصدی، مجلس شورای اسلامی پیشنهاد ‪ ۴۰‬درصد و دولت تا سقف ‪ ۵۰‬درصد کارمزد تسهیلات بانکی به نسبت برخوداری و غیر برخورداری را مطرح کرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان تربیت بدنی، سهم سازمان تربیت بدنی از سهم بند ب قانون بودجه را ‪ ۱۵‬هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت:
متاسفانه دستگاههای اجرایی به دلیل مختار بودن در هزینه‌کردن بند ب برای توسعه ورزش، تنها ‪ ۲۰۰‬میلیارد ریال به سازمان تربیت بدنی اختصاص داده شد.

همدانلو گفت: تمامی فعالیتهای ورزشی کشور براساس اصل ‪ ۴۴‬قانون اساسی هم‌اکنون به بخش خصوصی واگذار شده و بخش ورزش پرورشی به آموزش و پرورش و بخش قهرمانی نیز باشگاههای ورزشی فعال شده‌اند.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان تربیت بدنی کشور، در خصوص واگذاری باشگاههای فرهنگی ورزشی"استقلال" و "پرسپولیس" به بخش خصوصی افزود:واگذاری این دو باشگاه در دست بررسی است و به دلیل فراوانی تماشاگر و قدمت این دو باشگاه واگذاری باید به گونه‌ای باشد،که نه تیمها و نه تماشاگران متضرر شوند.

به گفته وی،سال گذشته نیز ‪ ۶۰‬میلیارد ریال برای تقویت صندوق حمایت از پیشکسوتان ورزش ایران اختصاص یافت و این صندوق مجاز به انجام فعالیتهای اقتصادی شد.

همدانلو اظهار داشت: براساس آمایش سرزمین و طرح جامع ورزش تمایم مراکز استانها برای ورزشهای پایه مانند دوومیدانی، ژیمناستیک و شنا باید اماکن ورزشی داشته باشند.

وی گفت:براساس این آمایش براساس استعدادهای استان در رشته‌های ورزشی امکانات، اعتبارات عمرانی و ملی بین استانها توزیع خواهد شد.

به گزارش ایرنا، در این آیین از ‪ ۲۷۰‬قهرمان جهان، آسیا و ملی رشته‌های مختلف ورزشی چهارمحال وبختیاری تجلیل و قدردانی شد.

---> ایرنا.اماکن ورزشی.کمک.

مصاحبه با رئیس فدراسیون روستایی و عشایری

رییس فدراسیون روستایی و عشایری:
بودجه ورزش روستایی در سال 86 به 45 میلیارد تومان رسیده است

 خبرگزاری موج - مهرداد دارابی

با توجه به اهمیت گسترش ورزش در سطح کشور به ویژه روستائیان و عشایر از غلامرضا جعفری،رییس فدراسیون روستایی و عشایری دعوت شد تا با حضور درتحریریه خبرگزاری موج از موفقیت ها و ناکامی های این فدراسیون صحبت کند وی در این نشست بودجه ورزش روستایی و عشایری را در سال 86 در حدود 45 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت : از این مبلغ، 25 میلیارد صرف هزینه های عمرانی و 20 میلیارد دیگ صرف هزینه های جاری می شود و این در حالی است که بودجه سال گذشته فدراسیون 400 میلیون تومان بوده که با مساعدت مهندس علی آبادی این مبلغ به حدود 2 میلیارد تومان رسیده است ، با هم این گفت و گوی صمیمانه را مرور می کنیم.

افزایش بودجه فدراسیون و میران رشد آن نسبت به سال های گذشته چه میزان بوده است
در سال 84 سازمان تربیت بدنی با توجه به افزایش حجم کار فدراسیون روستایی و عشایری بودجه 80 میلیون تومانی برای ما در نظر گرفت که در سال 85 این میزان به 400 میلیون تومان افزایش یافت اما باز هم پاسخ گوی نیاز های این فدراسیون نبود. خوشبختانه با صحبت هایی که امسال با مهندس علی آبادی صورت گرفت و به لطف مجلس بودجه فدراسیون به 2 میلیارد تومان رسید و به لطف هیئت محترم دولت بوجه جاری ورزش روستایی نیز 15 میلیارد تومان و در بخش عمرانی نیز 30 میلیارد تومان در نظر گرفته شد که البته بودجه درخواستی ما به میزان 75 میلیارد تومان برای توسعه فضای ورزشی روستاها بود.

آیا تبصره های 14 و 16 به فدراسیون روستایی و عشایری مربوط می شود؟
بله؛ با توجه به بند ج تبصره 14، 50 درصد از اعتباراتی که به ورزش داده می شود الزاما باید به توسعه ورزش در کشور اختصاص داده شود. همچنین بند د تبصره 16 در خصوص توسعه فعالیت های ورزشی می باشد که در واقع از محل درآمد سازمان تربیت بدنی صورت می گیرد. به عنوان مثال فدراسیون ها می توانند از هزینه هایی که جهت اجاره سالن ها دارند برای توسعه ورزش استفاده کنند.

برنامه های آینده و پرو‍ژه عمرانی فدراسیون روستایی و عشایری برای گسترش ورزش چیست
در کشور ما 66 هزار روستا وجود دارد که با این هزینه عمرانی می توان گفت کار دشواری در پیش خواهیم داشت، با برنامه ریزی هایی که انجام داده ایم در سال گذشته 531 پروژه 42 میلیون تومانی در دست اجرا داریم که سازمان تربیت بدنی مجاز می باشد تا اول تیرماه حهت جذب اعتبارات موصوف اقدام بنماید.

میزان سرانه کشور در مناطق روستایی چقدر است؟
ابتدا باید بگویم که با طرح های ضربتی توسعه فضاهای ورزشی در مناطق روستایی8/0 متر مربع به سرانه کل کشور افزوده خواهد شد و برای هر روستایی در کشور 2 متر مربع سرانه ورزشی افزوده می شود. 5400 روستا در این طرح قرار دارند که به طور متوسط با احداث 10 هزار متر مربع در هر روستا در کل کشور حداقل 54 میلیون متر مربع افزایش فضای ورزشی خواهیم داشت. و به نسبت جمعیت 70 میلیون نفری کشور، 8/0 به سرانه ورزش کشور اضافه می شود. تیم ملی والیبال ایران در مسابقات جهانی ژاپن بازیهای تدارکاتی را در روستا ها انجام داد و ما هم امیدواریم که با برنامه ریزی های منطقی و صحیح بتوانیم این امر را در کشور ایران به اجرا در بیاوریم.

در خصوص مبادله موافقت نامه بودجه 45 میلیارد تومانی ورزش روستایی و عشایری در مجلس بفرمایید.
سی میلیارد تومان این بودجه از فروش سیگار و 10 میلیارد تومان آن از محل ردیف ها و چهار میلیاردو دویست میلیون تومان تبصره 16 بود.

با توجه به طرح دولت در بخش خصوصی سازی، آیا این طرح در روستاها انجام می گیرد؟
بله؛ البته برای مشارکت بخش خصوصی در فعالیت های روستایی مسلما ساز و کار ها متناسب و به ویژه پیش بینی تمهیدات و تسهیلات ویژه ای امکان میسر خواهد شد و خوشبختانه در چهار چوب بودجه سال 86 تسهیلات خاصی از طریق کمک بلاعوض برای توسعه اماکن ورزشی با مشارکت بخش خصوصی تدارک دیده شده که می توان از آن در قشر روستایی نیز بهره گرفت.

در پایان از چگونگی اولویت بندی طرح ضربتی توسعه فضاهای ورزشی در مناطق روستایی بفرمایید.
اولویت بندی پروژه های روستایی با توجه به گستردگی و تعداد روستاها و نظر با اینکه اطلاعات نسبتا دقیقی در این زمینه صرفا در قالب شاخصه جمعیت ، وسعت و تعداد روستاها در کشور وجود دارد با اختصاص و اهمیت به موضوع جمعیت روستایی ، اولویت بندی پروژه های ورزشی مورد امکان نظر قرار گرفته است.

شکایت از تامین اجتماعی به میز شکایات فرمانداری

با توجه به اینکه فرمانداری کاشان دست به ابتکار تازه ای زده است و میز شکایاتی در فرمانداری کاشان ایجاد نموده است. تا افرادی که از دست ادارات کاشان شکایت یا انتقادی داشته باشند میتوانند مطرح نمایند تا فرمانداری در اسرع وقت رسیدگی نماید.

متن زیر نامه ای است به فرمانداری در رابطه با تامین اجتماعی تا جواب چه آید؟

فرماندار محترم شهرستان کاشان

سلام علیکم

در تاریخ ۲۳/۲/۸۶  بازرسین اداره محترم تامین اجتماعی شهرستان کاشان به کارگاه اینجانب به شماره ۱۹۲۲۴۹۰۰۱۰ مراجعه و کارگر کارگاه را به عنوان کارفرما ثبت نموده اند.

با مراجعات مکرری که به سطوح مختلف آن اداره داشته ام از مشاوره، بازرسین، معاونت،ریاست و نامه ، نه تنها جواب قابل قبولی دریافت نکرده ام بلکه متهم به کلاهبرداری و تقلب گردیده و مورد تهدید اصول مرتبط قرار گرفته و آن اداره محترم عمل خود را نوعی مچ گیری عنوان نموده اند.

فرماندار محترم

اگر معیار عملکرد خود را در روابط اداری و اجتماعی، قانون قائل شویم، اینجانب در برابر آن سرتعظیم فرود می آورم ولی چنانچه رفتار سلیقه ای و شخصی قائل باشیم در برابر آن سکوت نخواهم کرد.

لذا خواهشمند است مشکل پیش آمده بین اینجانب واداره محترم تامین اجتماعی را با بررسی کارشناسی حل فرمائید.

امضا کارفرما

شماره دبیرخانه فرمانداری ۳۵۹۱-۸/۳/۸۶

اصول مرتبط با بخش تعاونی

طبق اصل ۴۴ قانون اساسی داریم

اصل 44 
نظام اقتصادی جمهور اسلامی ایران بر پایه سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی با برنامه‏ریزی منظم و صحیح استوار است.
 بخش دولتی شامل کلیه صنایع بزرگ، صنایع مادر، بازرگانی خارجی، معادن بزرگ، بانکداری، بیمه، تأمنی نیرو، سدها و شبکه‏های بزرگ آبرسانی، رادیو و تلویزیون، پست و تلگراف و تلفن، هواپیمایی، کشتیرانی، راه و راه‏آهن و مانند اینها است که به صورت مالکیت عمومی و در اختیار دولت است.
 بخش خصوصی شامل آن قسمت از کشاورزی، دامداری، صنعت، تجارت و خدمات میشود که مکمل فعالیتهای اقتصادی دولتی و تعاونی است.
 مالکیت در این سه بخش تا جایی که با اصول دیگر این فصل مطابق باشد و از محدوده قوانین اسلام خارج نشود و موجب رشد و توسعه اقتصادی کشور گردد و مایه زیان جامعه نشود مورد حمایت قانون جمهوری اسلامی است.
 تفصیل ضوابط و قلمرو و شرایط هر سه بخش را قانون معین میکند. 
 
همانطور که ملاحظه می شود طبق اصل ۴۴ قانون اساسی نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بر سه بخش دولتی تعاونی و خصوصی استوار گردیده است اما سوال اینجاست که تا حد جایگاه بخش تعاونی واضح و مشخص شده است. آیا تعاونی یعنی اینکه ایجاد بخش خصوصی در قالب تعاونی برای استفاده از تسهیلات بخش همانگونه که اکنون چنین است و اداره تعاون تلاش جدی دارد تا هفت نفر از عمه و خاله و پدر بزرگ و مادربزرگ و نوه و نبیره و نعشره در کنار هم قرار بگیرند تا در قالب تعاونی جهت معرفی به بانک از یک طرف و رسیدن به درصد چشم انداز ۲۰ ساله از طرف دیگر میسر شود آیا بخش تعاون اینگونه است
 
طبق چشم انداز ۲۰ ساله نظام داریم:
طبق چشم اندازه ۲۰ ساله نظام سهم بخش تعاونی از ۵ درصد فعلی می بایست به ۲۵ درصد افزایش یابد.
 
 

رهبر معظم انقلاب همواره در سخنرانی های خود بر اصل ۴۴ به صورت همه جانبه تاکید فرموده اند:


رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان و دست اندرکاران اجرای سیاست های کلی اصل 44، در بیانات مهمی تلاش برای عملی شدن این سیاست‌های تحول آفرین را نوعی جهاد خواندند.

رهبر انقلاب اسلامی در تبیین اهمیت و ضرورت اجرای سیاستهای کلی اصل 44، تولید ثروت را شرط لازم برای رفع فقر و محرومیت دانستند و افزودند: برای افزایش ثروت ملی، باید راه سرمایه گذاری و تولید اقتصادی برای همه مردم هموار شود و نیروهای جوان تحصیلکرده و مدیران لایق بتوانند در پرتو حمایتهای دستگاههای مختلف، طرحهای بزرگ و ثروت آفرین را اجرا کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای در تبیین اهداف اصلی اجرای سیاستهای کلی اصل 44 تأکید کردند: آزاد شدن دولت از فعالیتهای اقتصادی غیر ضرور – باز شدن حقیقی راه برای سرمایه گذاری در عرصه اقتصادی کشور - تکیه بر تعاون و گسترش چتر حمایتی شرکتهای تعاونی برروی قشرهای ضعیف - پرداختن دولت به نقش «حاکمیتی، سیاستگذاری و هدایت» – مشخص شدن چگونگی مصرف درآمدهای ناشی از واگذاری بنگاههای دولتی - و تأکید بر الزامات دولت در امر واگذاری، اصلی ترین و مهمترین اهداف سیاستهای ابلاغی است

 

معنی که طبق قوانین و متن های فوق می توان استنباط کرد آن است که به راستی تعاونی همان تعاونی است و نه بخش خصوصی در قالب تعاونی برای بالا بردن درصد این بخش و تزریق کردن تسهیلات این بخش به بخش خصوصی و نادیده گرفته قابلیت های فوق العاده بخش تعاون.

کلنگ زنی طرح ۴۰۰ هکتاری نابر

به نقل از روزنامه جوان :
احداث باغ ۴۰۰ هکتارى در برزک کاشان
کاشان - خبرنگار جوان: با حضور مهندس گرانمایه پور نماینده مردم شهرستان کاشان، آران و بیدگل در مجلس، فرماندار کاشان، امام جمعه برزک، اعضاى شوراى اسلامى شهر برزک و جمعى از خانواده هاى معظم شهدا، کلنگ اجراى طرح باغ بزرگ ۴۰۰ هکتارى دشت نابر برزک به زمین زده شد.
در این آیین، مدیر جهاد کشاورزى کاشان با اشاره به منابع آب قنوات و چشمه در منطقه برزک گفت: در حال حاضر میزان بهره ورى این منابع کمتر از ۴۰ درصد است و علاوه بر حفظ ۲۰۰ هکتار باغات سنتى موجود، مى توان با جمع آورى، ذخیره سازى و لوله گذارى، آب مازاد را براى ۴۰۰ هکتار باغ مکانیزه در دست احداث مورد استفاده قرار داد.
ابراهیم تفرشى افزود: با احداث استخر ذخیره آب زمستانى در برزک، سالیانه ۵۰ تن ماهى سردابى قزل آلا تولید خواهد شد. به گفته وى در باغ بزرگ ۴۰۰ هکتارى دشت نابر برزک، درختان گردو، بادام، آلو و درختچه گل محمدى به صورت یکپارچه و مکانیزه کشت خواهد شد.
وى میزان محصول تولیدى این باغ در هر سال را ۱۶۰۰ تن محصول پیش بینى کرد و گفت: براساس نرخ سال ،۸۵ سالانه افزون بر ۱۹ میلیارد ریال درآمد ناخالص ایجاد خواهد شد.
مدیر جهاد کشاورزى کاشان میزان اشتغال ایجاد شده در این باغ و استخر پرورش ماهى را، یادآور شد و گفت: پیش بینى مى شود ۳۰۰ کارشناس کشاورزى در این باغ و استخر مشغول کار شوند. تفرشى هزینه اجراى این باغ را ۸۶ میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: عملیات احداث استخر و خیابان کشى این باغ، از اوایل سال آینده آغاز مى شود. هم اکنون عملیات لوله گذارى انتقال آب این باغ به طول ۶ کیلومتر در دست اجرا است.

اعتراض مکتوب به تامین اجتماعی کاشان

مدیریت محترم تامین اجتماعی شهرستان کاشان

سلام علیکم

اینجانب کارفرما مغازه به شماره ۱۹۲۲۴۹۰۰۱۰ می باشم آنجه باعث شد مزاحم وقت حضرتعالی گردم سردرگمی آزار دهنده حقیر در میان قوانین مصوب آن سازمان از یک طرف و برخوردهای شخصی و سلیقه ای بعضی کارکنان خصوصاْ در واحد بازرسی می باشد.

قانون این اجازه را به کارفرما می دهد که در مغازه حضور داشته باشد و یا نداشته باشد. و از طرفی کارفرما می تواند افرادی را چه از فامیل و بستگان و چه غیر از آن به عنوان سرپرست کارگاه یا کارگر در کارخانه یا کارگاه خود به کار گیرد و مستند آن مدارکی است که ضمیمه پرونده می باشد.

در تاریخ ۲۳/۲/۸۶ بازرس آن اداره از کارگاه اینجانب بازرس نمود و مدعی شد که کارگر آن کارگاه، کارفرما است و نمی توان حق بیمه آن را در لیست کارگاه گزارش نمود.

در مراجعه ای که به تامین اجتماعی داشتم و علت این امر را پرسیدم،‌در حالی که نگاه آقایان به کارفرما نگاه مامور به متهم است جوابهای زیر را شنیدم:

آقای بیگانه (بازرس تامین اجتماعی): چون کارگر مالک است نمی تواند در لیست بیمه کارفرما قرار گیرد.

آقای احمدی (مسئو ل بازرس ):‌طبق بخشنامه فامیل کارفرما نمی تواند در لیست بیمه قرار بگیرد.

آقای توکل (معاونت) : چون برای کارگاههای کوچک در واقع کارفرما می باید در کارگاه حضور داشته باشد و در حالی که در کاشان باب شده است که کارفرما را از فامیل انتخاب می کنند بتوانند در لیست بیمه قرار بگیرند و این خلاف است.

مسئولین محترم:

اینجانب قانون گریز نیستم اما در شرایط فعلی که هزینه ها بالا و بیکاری بحث روز جامعه می باشد. محل اتکا کارفرما بعنوان یک شخصیت اثر گذار چیست؟ آیا قوانین است؟ آیا برخوردهای سلیقه ای و شخصی کارکنان ادارات مرتبط می باشد؟ یا رابطه؟

مطمئناْ همه قبول داریم که کارفرما به اقتضای کارفرما بودنش مجرم نیست!

امضا - کارفرما کارگاه

شماره دبیرخانه تامین اجتماعی ۱۹۹۹۴- ۲۷/۲/۸۶

تامین اجتماعی کاشان و تحقیقات محلی جایگزین قوانین شفاف

بازرس تامین اجتماعی کاشان در تاریخ ۲۳/۲/۱۳۸۶ به کارگاه شماره ۱۹۲۲۴۹۰۰۱۰ مراجعه و نتیجه این بازرسی را این گونه به واحد خود گزارش می نماید:

طبق بازرسی متوجه شدیم کارگر این کارگاه که جزو کارگاههای کوچک می باشد، کارفرما نیز می باشد.

با مراجعه به تامین اجتماعی و واحدهای بازرس، معاونت، مشاوره، ریاست، و واحد درآمد و پرسیدن این سوال که مستند قانونی آن اداره محترم از ارائه این گزارش چگونه میباشد:

آنچه در جواب شنیدیم:

طبق تحقیقات محلی ما متوجه شده ایم که کارگر این کارگاه کارفرما می باشد.

سوال:

محل اتکا جامعه کارگر و کارفرما آیا تحقیقات محلی است یا قوانین؟

هدف از ایجاد این وبلاگ

هر کدام از ما در زندگی روزمره به مشکلات فراوانی برخورد می کنیم که برخوردهای متفاوتی در مقابل با آن ارائه می دهیم.

من تصمیم دارم با بیان آن در دنیای مجازی از راهنمایی و مشاوره دوستان اینترنتی بهره مند گردم

بنابراین:

حقیر را از محبت خود محروم نفرمایید.