سوشید

نام کوهی در برزک

سوشید

نام کوهی در برزک

۲۸۸- پیشنهاد به جهاد کشاورزی کاشان

 

جلسه طرح ۴۰۰ هکتاری نابر دیروز از ساعت ۳ الی ۵ بعدازظهر در مسجد جامع تشکیل شد.

در این جلسه مسئول خانه ترویج و یکی از اعضای هیئت امنا به ایراد گزارش پرداختند.

نکته جالب توجه این بود که گفته شد: چنانچه به سرعت درخت ها را خریداری نکنیم، مبلغ حدود ۳۰میلیون تومان یارانه دولتی از دستمان می رود و معلوم نیست که سال دیگه این مبلغ تعلق بگیرد یا نگیرد. و این در حالی است که طرح در کلیه زمینه ها به جهت مسائل مالی و وضعیت آب و هوا، متوقف شده است و فرصت کوتاه باقی مانده امکان چنین امری را به شدت زیر علامت سوال می برد.

طرح نابر با هزینه یک میلیارد تومان دریافت وام به اسم کشاورزان و ۵/۱ میلیارد تومان تخصیص یافته وزیر محترم جهاد کشاورزی قرار بود در تاریخ ۱۵ مهرماه ۱۳۸۶ به بهر ه برداری برسد. که در مراسم کلنگ زنی تبلیغات رسانه ای فوق العاده ای جهت مدیر سابق جهاد کشاورزی و کاندیدای فعلی مجلس شورای اسلامی از حوزه کاشان صورت گرفت که ایشان با پذیرفتن مسئولیت تحت عنوان «از مکه تا فکه» تعهد داده است که ۱۵ مهرماه  ۱۳۸۶ طرح به بهره برداری برسد.

این طرح که فاقد یک صفحه کار کارشناسی می باشد نزد مسئولان تحت عنوان بهره وری آب و نزد کشاورزان تحت عنوان استحصال آب زمستانی در منطقه ای کم ‌آب با سیاست «اول راه بنداز بعدش جابنداز» توسط مدیر سابق جهاد کشاورزی کاشان با استفاده از منابع مالی تخصیص داده شده به تگرگ زدگی باغ های مناطق کاشان شروع و بعد از انجام لوله گذاری قسمتی از مسیر و دعوت وزیر جهاد کشاورزی در هنگام سفرهای استانی رئیس جمهور به استان اصفهان مورد تایید وزیر قرار گرفت.

مخزن در نظر گرفته شده برای طرح جوابگوی صد هکتار از باغ می باشد و قرار است ۳۰۰ هکتار از باغ با صرفه جویی در مصرف آب زمین های سنتی برزک که کم تر از صد هکتار می باشد صورت گیرد.

هر چند در ابتدای طرح مدیر سابق جهاد کشاورزی در جمع هیئت امنا در جواب؛ بی توجهی مسئولین به مسائل کارشناسی طرح، گفت: «اجازه بدهید ما طرح را انجام داده و باغ را تحویل کشاورزان دهیم، خواستند استفاده کنند نخواستند آتش بزنند» با گذشت کمتر از یک سال؛

هیئت امنا که تنها نقش مقبولیت بخشیدن به عملکرد غیرکارشناسی مسئولین مرتبط را ایفا کرده اند به تکاپو افتاده تا با دریافت وجه از کشاورزان که ضعیف ترین طبقه جامعه روستا شهر برزک را تشکیل می دهند طرح غیر کارشناسی نابر را به گونه ای جمع و جور نمایند.

جای تاسف است که طرح هایی اینچنینی بدون توجه به وضعیت آبی منطقه، اصل مزیت نسبی، مشکلات مالی کشاورزان و عدم توجیه اقتصادی؛ با استفاده از پیشنهاد یک مدیر در اطاق دربسته و تایید یک وزیر در یک مسافرت چند ساعته و همراهی جمعی تحت نام هیئت امنا در منطقه ای مانند برزک شکل می گیرد.

شایان ذکر است که همانطور که در مطالب قبلی پیشنهاد شد؛ مسئولین محترم جهاد کشاورزی کاشان که آمار و ارقام سودده بودن طرح را تنظیم نموده اند زحمت بکشند و کلیه منابع مالی طرح را تامین و با استفاده از برداشت محصولات باغ جایگزین نمایند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد