سوشید

نام کوهی در برزک

سوشید

نام کوهی در برزک

۵۰۰- مصاحبه با محمد عسلی رئیس شورا

مصاحبه ای که خیلی ها را ناراحت و خیلی ها را خوشحال کرد. این مصاحبه توسط من و آقای صادقی با رئیس شورای شهر برزک آقای محمد عسلی صورت گرفته و در شماره دوازده نشریه کار شد و کادر که در دل آن تحت عنوان «شقایقی فراتر از قانون» کار شد حرف و حدیث بیشتری درست کرد. 

نگاه من به اینگونه کارها نگاه ریشه ای و نوعی است و اصلاْ فکر نمی کنم این کار در برزک صورت گرفته و یا در پایتخت ایران و عقیده دارم این تیپ فعالیت هاست که می تواند به رشد جامعه کمک کند. 

دوستی و رفاقت با رئیس شورای مردمی برزک و رسالت مطبوعاتی باعث شد که چندین ساعت بدون دغدغه کنار هم  راجع به شورا در سالگرد آن به بحث و بررسی بنشینیم.

دوستی و رفاقت با رئیس شورای مردمی برزک و رسالت مطبوعاتی باعث شد که چندین ساعت بدون دغدغه کنار هم  راجع به شورا در سالگرد آن به بحث و بررسی بنشینیم.
عسلی خیلی راحت صحبت می کند و اصلاً نگرانی راجع به بیان مسائل پشت پرده ندارد. هرچند از پذیرایی خبری نبود ولی اینقدر مشغول صحبت کردن شدیم که گذر زمان را نفهمیدیم همانطور که شوراییان گذشت دو سال از عمر شورای سوم را متوجه نشدند.
آنچه ما در کتاب ها خواندیم این بود که اولین کار مدیریتی شناخت نیازها و الویت بندی و حرکت درجهت حل آن است.  از اینرو اولین سوال از ایشان در همین ارتباط بود.
بهشت پنهان- طبق ماده 2 وظایف و اختیارات شوراها «بررسی و شناخت کمبودها، نیازها، نارساییهای اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه» می باشد سوال که نیازها چیست و اولویت بندی آن کدام است؟
عسلی -  نیازها در حوزه های مختلف  مختلف و به ترتیب اولویت عبارت است از:
حوزه بهداشت:
1- تبدیل مرکز درمانی برزک به اورژانس
2-نوسازی ساختمان درمانگاه به بیمارستان
3- تجهیز درمانگاه به آمبولانس تویوتا
در محور آموزش و پرورش :
1- فرهنگ سازی برای متمرکز کردن فضاهای آموزشی وتحقق آن
2- نوسازی ساختمان مدارس مقطع  ابتدایی
3-ساماندهی وضعیت  سرویس مدارس و معلمین
4- تکمیل طرح های عمرانی نیمه کاره آموزش و پرورش
5-ایجاد فضاهای آموزشی مورد نیاز
درحوزه  استقرار اداره ها:
بعضی از اداره ها مستقر شده اند مثل اداره دارائی و ترویج جهاد کشاورزی و سایر اداره هااز قبیل  نمایندگی  آموزش وپرورش، نمایندگی تربیت بدنی، شعبه اقماری تامین اجتماعی و اداره ثبت احوال  وثبت اسنادو املاک و...  نیز نیاز هست که مستقر بشوند.
در محور تربیت بدنی:
1-تامین وتکمیل  فضاهای ورزشی مورد نیاز
2-تخصیص  نمایندگی تربیت بدنی به شهر برزک
در حوزه بانکداری:
1-تجهیز بانکهای برزک به دستگاههای خودپرداز
2-تاسیس صندوق قرض الحسنه در شهر توسط خیرین 
3-جذب سرمایه های برزکی های مقیم سایر شهرها به بانکهای برزک

در حوزه امور آب:
1- تعریض رودخانه اصلی و لاهلالون
2- دیوار سازی رودخانه های شهر برزک
3- اجرای طرحهای آبخیزداری در دامنه های بالا دست
4-تکمیل مطالعات سد وشروع عملیات اجرایی سد برزک

در حوزه آب و فاضلاب:
1 – تکمیل عملیات ترمیم و تعویض شبکه آب شرب برزک
2- شناسایی یک منبع آبی مطئمن برای آب شرب برزک
3- اتمام عملیات ساخت مخزن ذخیره و تکمیل خط انتقال آب و یشنگ
4- طرح و اجرای شبکه فاضلاب شهری

در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری:
1-ساخت سرویس های بهداشتی و نمازخانه
2- احداث پارک های عمومی
3- فراهم نمودن  محل اسکان
4- ثبت و حفظ ابنیه تاریخی شهر برزک
5- حفظ آداب و رسوم ،لحجه های محلی و....

در حوزه  امور برق:
1- برق رسانی به مزارع و مناطق اطراف برزک
2- جابجایی و اصلاح تیرهای برق در خیابان های تعریض شده
3- تامین روشنایی در خیابا نهای فاقد روشنایی و کوچه ها
4- تامین روشنایی بلوار وردی شهر
در حوزه گازرسانی:
تکمیل پروژه گازرسانی

در حوزه  راه و ترابری:
1-تسریع در تکمیل طرح ورکان راوند
2-احداث طرح ترافیکی دوراهی برزک
3-زیر سازی وآسفالت بلوار وردی برزک
در حوزه  مبلمان شهری که مجری آن شهرداری است :
1- احداث  سرویس های بهداشتی و نمازخانه
2- ایجاد  پارک و فضای سبز عمومی
3- احداث پارک کودک
4- احداث  میدان ها و بلوارهای پیش بینی شده در نقشه شهر
5- احداث  علائم راهنمایی و رانندگی و تابلوهای راهنما
6- روکش کلی آسفالت خیابانها و کوچه های برزک بعد از اتمام عملیات آب وگاز
7- تکمیل  جداول خیابان ها
8- تعریض خیابان و کوچه های فرعی
9-  نمازسازی ساختمان ها


عسلی اعتقاد دارد برزک که یک شهر پنج کیلومتر در دو کیلومتر هست و از طرفی خودمان در بین مردم حضور داریم شناسایی نیازها کار مشکلی نیست و مکانیزمی برای این کار نیاز نیست. نیازها مدون نشده است ولی در جلسات مختلف شورا  بسته به موقعیت زمانی مطرح و بحث و بررسی می شود.
عسلی خیلی بی دغدغه نظرش را راجع به کار در شورا بیان می کند:
«مردم شورا را برای حل مشکلات خودشان انتخاب کرده و تو همه حوزه ها به شورا مراجعه کرده و توقع اشان این است که مشکلشان حل شود و از طرف دیگر تعریفی برای کار در  شورا نشده است به اینصورت که کسی که در شورا است. مشخص نیست کار شخصی اش پاره وقت است و یا شورا بودنش پاره وقت است؟ یا باید شخص زندگی اشت را بگذارد کنار و دنبال کار شورا برود چنانچه بخواهد واقعاً حق مطلب را ادا کند که یه همچین کسی کم پیدا می شود که چهار سال رشته زندگی را کنار بگذارد و این سوال است که از کجا ارتزاق بشود؟ یا اینکه بیاید هر دو طرف را نگه دارد. هم زندگی خودش را نگه دارد و هم مسئولیتی که به عهده اش گذاشته اند. که غالباً همین کار را انجام می دهند. شغل  من در مجموعه شورا آزاد است و بقیه به نوعی سازمانی است. آیا می شود کارشان را کنار بگذارند؟ و این تضاد باعث می شود که شورا اونجوری که باید بتونه وقت بگذاره در مورد میزان رضایتمندی مردم می شود گفت شورا آنچه در توانش است انجام داده و نظرسنجی در این ارتباط کار یک شخص سومی است که بیاید این کار را انجام دهد. البته بنده به سهم خودم از عملکردم راضی نیستم  و هرکس در هر مسئولیتی اگر  از خودش راضی باشد این یعنی نقطه توقف»
بعد از شنیدن نیازها با توجه به اولویت توسط رئیس شورا،  کمی به عقب برگشتیم و از ایشان خواستیم که اصلاً نیاز از دید شما یعنی چه؟ و این یعنی اینکه اگر این مشکل رفع نشود زندگی مردم به مشکل بر می خورد؟ و خیلی از کارها در شهر انجام می شود و سوال اینجاست آیا بر اساس نیاز انجام می شود؟
عسلی -نیاز را خود مردم تشخیص می دهند و به شورا مراجعه می کنندو نیازهای روستاشهر برزک یا به عبارتی شهر نوپای برزک به وضوح روشن است.
بهشت پنهان - یکی از مهم ترین  وظایف و اختیارات شورا  انتخاب شهردار  است که با رئیس شورا وارد این بحث شدیم و سوال اینگونه مطرح شد که برای انتخاب شهردار چقدر کار صورت گرفت؟ و آیا معیارهای یک شهردار با توجه به قانون اعمال شد به عنوان مثال حداقل مدرک کارشناسی و سابقه مدیریت؟
عسلی گفت: «ما در ارتباط با انتخاب شهردار شش ماه تلاش می کردیم یک شهردار به درد بخور برای برزک انتخاب کنیم. ما به دنبال افرادی که جایگاهی داشتند رفتیم که قبول نمی کردند به برزک بیایند. البته سراغ افراد مطلع هم رفتیم که فردی را معرفی کنند. در نهایت چند گزینه معرفی شد که استانداری قبول نکرد و چند گزینه هم تا مرحله صدور حکم رفت که  خودشان قبول نکردند. در نهایت روی آقای اشرفی به جمع بندی رسیدیم.»
 بهشت پنهان: صحبتی است که آقای شقایقی ایشان را معرفی کرده است.؟
عسلی: «خوب ایشان معاون آقای شقایقی بود در شهرداری نوش آباد و بله. آقای شقایقی هم روی ایشان نظر داشت.»
بهشت پنهان: با توجه به اینکه طبق قانون آقای اشرفی دارای حداقل معیارهای شهرداری را نداشته و انتخاب شده اند می توان گفت به واسطه  آقای شقایقی فراتر از قانون عمل شده است؟
عسلی: حال به هر حال شاید آقای شقایقی نقش داشتند و شاید شما هم در آن شرایط قرار داشتید قبول می کردید.
بهشت پنهان: نظارت شورا به شهردار چگونه است؟
عسلی: ما خودمان هم شهروند هستیم و چشم ما بعنوان یک اهرم نظارتی است و مردم هم مراجعه می کنند و می گویند این نواقص است و این کمبودها است و انتقال می دهیم و از همه اینها گذشته ما ماهی یک جلسه با حضور شهردار داریم و در آن جلسه تمامی مسائل را از شهردار می خواهیم و شهردار جواب می دهد و جوابش یا قانع کننده هست یا نیست و بررسی می کنیم و دوباره تذکر می دهیم.فرجه زمانی مشخص می کنیم تا مرحله اجرا پیگیری می کنیم .
بهشت پنهان- نظارتی که شما می گویید به شهرداری  هست الان در صحبت ها شما عکس آن دیده می شود. به عنوان مثال اولویت اول شورا در محور شهرداری سرویس ها و نماز خانه است در صورتی که شهردار تمام انرژی خود را روی اولویت هفتم که جداول است گذاشته است. این موضوع را چگونه تفسیر می کنید؟ حتی در مصاحبه ای که با شهردار در انتهای سال 1386داشتیم این جمله را به ما گفت: «من در ارتباط با سرویس ها و نمازخانه  وقت را از دست داده ام و به مردم قول می دهم که تا انتهای سال 1387 در سه نقطه برزک سرویس های بهداشتی و نمازخانه بسازم»؟
عسلی- البته این قول را شهردار به ما هم داد و عملی نکرد و توجیهاتی داشت که قانع کننده نبود و نپذیرفتیم. و باز یک فرجه زمانی برای شهردار گذاشته شده تا این کار را انجام دهد.
بهشت پنهان – می شه گفت برد تبلیغی جداول برای شهردار بیشتر از ساخت نمازخانه است و به همین جهت شهردار، نیاز واقعی  منطقه را بر نشان دادن نوعی مدیریت قربانی کرده است؟
عسلی – بله می شود گفت و در یک جمله در ارتباط با جداول کار کارشناسی و نیاز سنجی نشد.
بهشت پنهان: و از طرف دیگه جداول به صورت غیر کارشناسی کار شده و وقتی ماشین کنار آن پارک می شود درب ها باز نمی شود؟
عسلی – البته این برای پیش بینی چند سال دیگر است که روکش آسفالت به حدی برسد که این مشکل حل شود.
بهشت پنهان-  نیاز دیگری که در شهر برزک مطرح است و خود شهردار هم به دفعات از تریبون های مختلف مانور تبلیغی  داده است، بحث اشتغال است در حالی که اکثر کارمندان شهرداری غیربومی و از دوستان و آشنایان شهردار  هستند. علت چیست؟
عسلی- سعی ما بر این است که بومی باشند از شهردار گرفته تا کارمندان. اولین اولویت ما پالایش نیروها بود که از شهردار خواستیم. شهردار گفت یه دیپلم ساختمان می خواهم بررسی کردیم در برزک نداشتیم بعد گفت مهندس ساختمان می خواهم بررسی کردیم در برزک نداشتیم گفت حسابدار هم به صلاح شهرداری نیست  که برزکی باشد.
بهشت پنهان- چطور بررسی می کنید؟ اطلاعیه می دهید؟ آگهی می دهید؟
عسلی- نه ما اینطوری عمل نکردیم ولی به افراد زیادی انتقال داده می شود و تحقیق می کنیم.ولی اطلاعیه و آگهی هم نیاز است .
بهشت پنهان – از طرفی بعضی از کارمندان فعلی افراد خیلی پرادعایی هستند و برخوردهای مناسبی با ارباب رجوع ندارند و وقتی وارد شهرداری می شوند با دوچرخه هستند ولی بعد از چند روز کار سر اینکه چرا ماشین زیر پایشان نیست همدیگه را متهم به پارتی بازی می کنند؟ از طرف دیگر به  بعضی از کارمندان توجه بیش از حد می شود مثلاً به جهت اینکه متخصص نوشتن قرارداد است. آیا در برزک کسی نیست که بتواند این کار را انجام می دهد؟
عسلی – شورا هم این مسائل را پی گیری می کند ولی باز یک سری موانعی هم هست که جلو کار را می گیرد و بله کارها  در شهرداری اینقدر تخصصی نیست که کس دیگری نتواند انجام دهد.
بهشت پنهان – شما این مسائل را تایید می کنید ولی در نظارت تاثیر نمی گذارید به گونه ای که به عنوان مثال شهرداری رپرتاژ چند صد هزارتومانی به نشریات دیگر می دهد ولی بهشت پنهان را به عنوان یک نشریه محلی نه تنها اهمیتی برای آن قائل نیست بلکه کارمندان شهرداری گفته اند که ما این نشریه را جک می دانیم. آیا این به معنی بی احترامی به افکار عمومی نیست؟ و شورا بی تفاوت می گذرد؟
عسلی – دو اشکال بر این مسئله وارد است یکی اینکه در بعضی از مطالب درج شده  و انتقادها واقعاً منصفانه نیست و از طرف دیگر اکثر انتقادها هم  خوب است. بعضی افراد متوجه می شوند ولی خودشان را به خواب زده اند و بعضی افراد دیگر برای اینکه خودشان را تبرئه کنند به تمسخر پناه می برند.
بهشت پنهان – ما همیشه اعلام آمادگی کرده ایم که مطالب شورا و شهرداری و هر اداره ای را در نشریه خود منتشر کنیم که ماده 10 وظایف و اختیارات شورا را اینگونه می گوید: «تایید صورت جامع درآمد و هزینه شهرداری که هر شش ماه یکبار توسط شهرداری تهیه می شود و انتشار آن برای اطلاع عمومی» و ماده 31 می گوید: «شورا موظف است در پایان هر سال مالی صورت بودجه و هزینه خود را جهت اطلاع عموم منتشر نماید» آیا این امور صورت گرفته؟
چقدر برای افکار عمومی ارزش قائل هستند؟ نشریه تنها پل ارتباطی است. وقتی شهردار به مسجدی می رود و یک مطلب احساسی می گوید و چهار نفر صلوات می فرستند ولی وقتی نشریه به صورت رسمی درخواست می دهد که به صورت تخصصی روی عملکرد شهرداری صحبت شود قبول نمی کند. آیا این به معنی حرکت های عامه پسند نیست؟
عسلی – برخورد مجموعه  شورادر رابطه با مسایل درج شده مرتبط باشورا با نشریه این بوده است که بگذار بنویسند و کم محلی کرده ایم ولی نظر شخص بنده   این بوده است که این نشریه یکی ازشاخص هایی  است که شهر را بالنده می کند و حتی شورا با نشریه طنین شهرداری برخورد کرد و قرارشد  هزینه این نشریه برسد به هزینه بهشت پنهان و ما اگر به نشریه بهشت پنهان کمک نمی کنیم حداقل نشریه خودمان را از نظر هزینه در ردیف بقیه نشریات محلی قرار دهیم. به شهردار گفتیم  یا چاپ نمی کنید و یا هزینه را کاهش می دهید. و اگر خودم تصمیم گیرنده بودم واقعاً یک اعتباری برای نشریه شما می گذاشتم.
بهشت پنهان – شما طبق قانون صورت جامع هزینه و درآمد شورا و شهرداری را چگونه به اطلاع عمومی می رسانید؟
عسلی- من زمانی که دهیار بودم این کار را طبق قانون می کردم و این چیزی که شما می گویید باید به اطلاع عموم رسانیده شود. بله و شورا تا کنون این کار را نکرده است.
بهشت پنهان – بحث دیگری که در بُعد نظارتی مطرح است آن است که چرا شهرداری در جایی با پروژ ه ای ارزش افزوده ایجاد می کند و بعد دست خودش برای کار توسعه ای بسته می شود به عنوان مثال میدان و بلوارهایی که قبل از آزادسازی صورت می گیرد؟
این موضوع اینقدر در سطح گسترده نیست و در حد یکی دو مورد است.
بهشت پنهان – چرا برای برزک بروشور تهیه نشده است که مهمانان از آن استفاده کنند؟
عسلی – در برزک یک موزه مردم  شناسی داریم که اگر خواسته باشیم بروشور درست کنیم فقط همین یکی هست و کار جالبی نیست که بروشور تهیه کنیم. برای موزه هم یک کلیشه آماده کردیم و به در و دیوار زدیم. انشاالله اماکن  گردشگری که آماده شد بروشور هم چاپ خواهد شد .
بهشت پنهان – موضوع دیگر بحث عوارض است و دو سوال مطرح است نخست اگر شهرداری وضعیت پولی خوبی دارد چرا روی عوارض اینقدر فشار می آورد و اگر وضع پولی خوبی ندارد چرا پروژه های غیر ضرور انجام می دهد در بعضی از پروژ ه ها اتلاف هزینه می کند به عنوان مثال درخت های شاه توت بلوار ورودی و گلهای محمد با صرف هزینه میلیونی ایجاد می شود و بعد وقتی به ثمر می رسد با ریختن خاک مدفون می شود؟
عسلی – این قضیه متوجه این شهردار نیست. زیرا شهردار قبلی بدون این که کف و بر بلوار مشخص شود فضای سبز کار کرده و البته شهرداری نسبت به جابجایی نهالها اقدام کرده  است.
 بهشت پنهان – آیا در حال حاضر چنین کارهایی صورت نمی گیرد ؟
عسلی – چرا و این موضوع  متاسفانه در بسیاری از جاها به جهت حاکم بودن سلیقه عمومیت داردو خیلی از کارها که هزینه زیادی برای ایجاد آنها صورت گرفته به دلیل فوق  ناقص می ماند. اما در ارتباط با عوارض تمام عوارض برزک  7 الی 8 میلیون بیشتر نمی شود ولی شهرداری این کار را انجام میدهدتا موضوع  فرهنگ سازی شود تا شهرداری که یک نهاد غیر دولتی است بتواند بخشی از  هزینه خود را تامین کند.
بهشت پنهان – قمصر هم اینگونه عمل می کند؟
عسلی – تبدیل شدن ضوابط به روابط دلیل نمی شود چرا که شهرداری قمصر اهرم های قوی در سطح کشور دارد و بودجه هم خوب جذب می کند حالا ما چکار کنیم؟
بهشت پنهان – شما می خواهید قانون گرایی را یاد مردم بدهید در حالی که خودتان می گوییددر بالادستی ها روابط حاکم می شود بر ضوابط؟
عسلی - قانون می گوید که شهرداری یک نهاد غیر دولتی است و هزینه هایش را باید خودش جذب کند. و این عوارض قانونی است و البته شهرداری نگاه فرهنگ سازی می کند.
بهشت پنهان – یعنی شما می خواهید یاد مردم بدهید که عوارض باید بدهند؟
عسلی – چرا اینگونه می گویید و بعد تیتر می زنید که شورا یا شهرداری می خواهد یاد مردم بدهد که عوارض باید بدهند ما می گوییم فرهنگ سازی باید بشود.
بهشت پنهان – حرفی که بین خیلی از شهروندان مطرح است این است که شهرداری و شورا چه کرده و در زمانی که دهیاری داشتیم و حالا که شهرداری داریم از لحاظ وضعیت زندگی مردم چه فرقی کرده است؟
عسلی – وقتی چشمهایمان را خوب باز کنیم از اول برزک یک بلوار زده شده و دو باند در دست احداث است. گردنه برزک عریض شده است وبعضی از زیرساخت که بعداً منشا برکاتی خواهد بود و حتی همین جدول بندی که در اولویت هشتم بود بالاخره یک نمایی به شهر می دهد. و بودجه هایی که به برزک وارد می شود و همین اتوبوسی که در شهر می آید و می رود. و جمع آوری زباله قبلاً یک معضلی بود و حالا به خوبی این کار انجام می شود.همه  از برکت شهر شدن برزک است. البته شهرداری بعضی از جاها اشتباه می رود ولی در کل خوب کار کرده است.
بهشت پنهان – یکی از کارهای شهرداری آسفالت خیابان ها است و ترانشه ها یا آسفالت نمی شود و با به گونه ای کار می شود که نشست می کند و مشکل زاست در صورتی که هزینه آن توسط شهرداری از اداره ها مرتبط و دولت گرفته می شود و حتی به شهرداری سهمیه قیر اختصاص داده می شود. و از طرفی  وزارت کشور طرحی را اجرا کرده تحت نام نهضت آسفالت که هیچ کوچه ای داخل شهر خاکی نباشد و آیا این بودجه ها در محل خودش هزینه می شود؟
انشاءلله شهرداری بعد اتمام پروژه های گاز رسانی وآبرسانی عملیات نهایی آسفالت را انجام خواهد داد.
بهشت پنهان – آیا تا موقع اتمام کار اداره آب و گاز باید خیابان های به همین صورت پر از چاله و دست انداز باشد؟
عسلی - نه نباید باشد. و واقعاً اگر شهرداری تدبیر داشته باشد خیلی راحت می تواند تمام این چاله ها را با چند تا ماشین آسفالت رفع کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد