سوشید

نام کوهی در برزک

سوشید

نام کوهی در برزک

۵۲۰- خلاصه ای از کتاب قورباغه را قورت بده

21 روش عالی غلبه بر تنبلی و انجام بیشترین کار در کمترین زمان
نویسنده: برایان تریسی
مترجمین: اشرف رحمانی و کوروش طارمی
پیشگفتار نویسنده
شما فقط به یک طریق می توانید وقت و زندگی خود را تحت کنترل در آورید و آن هم تغییر دادن روش فکرکردن، کار کردن و نحوه روبرو شدن با سیل بی پایان کارهایی است که هر روز بر سرتان می ریزد.
...گالیله می گوید: « شما نمی توانید به یک نفر چیزی را که خودش از قبل نمی داند یاد بدهید، فقط می توانید او را از آنچه می داند باخبر کنید.»
... با یاد گرفتن این روش ها و تکنیک ها و به کارگیری مداوم آنها تا جایی که تبدیل به عادت شوند می توانید جریان زندگی خود را به نحوی بسیار مثبت تغییر دهید.

... مدتها درگیر فروش اجناس مختلف بودم تا این که یک روز به اطرافم نگاه کردم و از خودم پرسیدم: «چطور است که دیگران از من موفق ترند؟»
آن وقت دست به کار دیگری زدم که زندگی مرا از این رو به آن رو کرد. به سراغ فروشندگان موفق رفتم و از آنها پرسیدم که چطور کار می کنند. آنها به من گفتند که چه کار می کنند و من هم به نصیحت هایشان عمل کردم و فروشم بالا رفت.
... فقط کافی است یاد بگیری که افراد موفق چه کار می کنند و آنوقت خودت هم همان کارها بکنی تا به همان نتایج برسی... این افراد از وقتشان به نحوی بسیار بسیار بهتر از یک فرد عادی استفاده می کنند.
...به خاطر تجربیات ناموفقی که در زندگی داشتم یک نوع احساس ضعف و عدم کارآیی در من شکل گرفته بود.
در طول سوابق حرفه ای خود یک حقیقت ساده را دریافته ام. کلید دستیابی به موفقیت بزرگ، پیروز، احترام، مقام و خوشبختی در زندگی این است که بتوانی ذهنیت را تمام و کمال روی مهمترین کار یا هدفی که داری متمرکز کنی، آن را درست انجام دهی و تا آن را به اتمام نرسانده ای دست از کار نکشی. همین بینش کلیدی است که قلب و روح این کتاب را تشکیل می دهد.
... کلید موفقیت عمل کردن است.
مقدمه
قورباغه را قورت بده!
...یک انسان واقعی اگر بتواند این عادت را در خود ایجاد کند که کارهای خود را به طور واضح اولویت بندی کند و کارهای مهم را سریعاً انجام دهد، می تواند از یک نابغه که زیاد حرف می زند و نقشه های عالی می کشد اما کمتر کاری را به انجام می رساند پیشی بگیرد.
از قدیم گفته اند اگر اولین کاری که باید هر روز صبح انجام بدهی این باشد که قورباغه زنده ای را قورت بدهی در بقیه روز خیالت راحت خواهد بود که سخت ترین و بدترین اتفاقی را که ممکن است در تمام روز برایت پیش بیاید پشت سر گذاشته ای.
... اگر قرار است دو تا قورباغه را بخوری اول آن یکی را که زشت تر است بخور!
... اگر باید قورباغه زنده ای را بخوری هیچ فایده ندارد که مدت زیادی بنشینی و به آن نگاه کنی.
...یکی از راه های رسیدن به یک زندگی عالی، موفقیت شغلی و رضایت کامل از خود، این است که عادت شروع کردن کارهای مهم و تمام کردن آنها را در خود ایجاد کنید. وقتی به این مرحله برسید این عادت چنان نیرومند می شود که به پایان رساندن کارهای مهم را آسان تر از رها کردن آنها خواهید یافت.
... تمرین کلید تسلط بر هر مهارتی است. خوشبختانه ذهن شما مثل یک ماهیچه عمل می کند. هرچقدر بیشتر آن را به کار بگیرید قوی تر می شود و قابلیت بیشتری پیدا می کند. با تمرین می توانید هر رفتار یا مهارتی را که دوست دارید یا ضروری می دانید در خودتان بپرورانید.
...برای ایجاد عادت توجه و تمرکز بر روی مهم ترین کارها به سه ویژگی اساسی نیاز دارید که هر سه را می توان یاد گرفت. این سه ویژگی، تصمیم گیری، انضباط و اراده هستند.
...اول باید تصمیم بگیرید که عادت به انجام رساندن کارها را در خود بپرورانید. دوم باید خودتان را منضبط کنید تا اصول لازم برای ایجاد این عادت را آنقدر تمرین کنید تا بر آنها تسلط پیدا کنید. و در آخر باید هر کاری را که بر اساس این اصول انجام می دهید با استفاده از نیروی اراده تقویت کنید تا اینکه این عادت ثبات پیدا کند و به جزء جدانشدنی شخصیت شما بدل شود.
...برای این که روند پیشرفت خود را به سوی شخصیت مثمر ثمر، مؤثر و کارآمدی که می خواهید باشید سرعت بدهید یک روش ویژه وجود دارد. باید مدام به فواید و مزایای اهل عمل بودن، سریع کارکردن و تمرکز داشتن فکر کنید. خود را همان فردی تصور کنید که کارهای مهم را به سرعت، به خوبی و بطور مداوم انجام می دهد.
تصویر ذهنی که از خودتان دارید تأثیر شگرفی بر رفتار شما دارد. خود را به صورت فردی که می خواهید در آینده باشید مجسم کنید. تصویر شما از خودتان یا به عبارت دیگر اینکه خود را از درون چگونه می بینید تا حد زیادی نحوه عملکرد شما را در جهان بیرون تعیین می کند. جیم کَتکارت که یک سخنران حرفه ای است می گوید: «شما تبدیل به همانی می شوید که تجسم می کنید.»
...سفره را بچینید
... ناپلئون هیل:برای موفقیت یک ویژگی هست که فرد باید آن را داشته باشد و آن مشخص بودن هدف است. به بیان دیگر، فرد باید بداند که چه می خواهد و شدیداً خواستار بدست آوردن آن باشد.
...هرچه برایتان روشن تر باشد که چه می خواهید و برای به دست آوردن آن چه باید بکنید، آسان تر می توانید بر تنبلی غلبه کنید، راحت تر قورباغه تان را می خورید و سریع تر کارها را به اتمام می رسانید.
...یک روش عالی برای موفقیت در کار این است: افکارتان را روی کاغذ بیاورید.
... شما می توانید تا آخر عمر از یک روش مؤثر برای مشخص کردن و رسیدن به هدف هایتان استفاده کنید. این روش هفت مرحله ساده دارد.
1- مشخص کنید دقیقاً چه می خواهید.
قانون: یکی از بدترین راه های استفاده از وقت آن است که کاری را که به هیچ وجه لازم نیست به بهترین وجه انجام دهیم.
2- هدف خود را روی کاغذ بیاورید.
3- برای هدف خود مهلت تعیین کنید.
4- از تمام کارهایی که فکر می کنید باید برای رسیدن به هدف تان انجام بدهید فهرستی تهیه کنید. هر بار چیز جدیدی به ذهنتان رسید آن را به لیست فعالیت ها اضافه کنید.
5- فهرست را به یک برنامه تبدیل کنید. کارهایی را که به صورت لیست درآورده اید اولویت بندی کنید.
6- فوراً کار را بر اساس برنامه شروع کنید.
7- تصمیم بگیرید که هر روز برای آنکه قدمی به سوی هدف اصلی بردارید کاری انجام دهید.
... برای هر روز از قبل برنامه ریزی کنید
آلن لاکین: برنامه ریزی، آوردن آینده به زمان حال است تا بتوانید همین الان کاری برای آن انجام دهید.
... آلِکس مَک کِنزی: «وارد عمل شدن بدون برنامه ریزی علت همه شکست هاست.»
... فرمول «شش P»
«برنامه ریزی قبلی مناسب مانع عملکردِ ضعیف می شود.»
شما برای هدف های متفاوت خود نیاز به لیست های مختلف دارید. اول از همه به یک لیست اصلی نیاز دارید که در آن همه کارهایی را که فکر می کنید می خواهید در آینده دور یا نزدیک انجام دهید یادداشت کنید.
... دوم به یک لیست ماهیانه نیاز دارید که آن را در پایان هر ماه برای ماه آینده تهیه و تنظیم می کنید. در این لیست بعضی از مواردی که در لیست اصلی درج کرده اید وارد می کنید.
... سوم، باید یک لیست هفتگی داشته باشید که در آن تمام هفته را از قبل برنامه ریزی کنید. این لیست همانطور که در طول هفته مشغول انجام امور جاری هستید تکمیل می شود.
... یکی از مهم ترین قوانین کارایی فردی قانون 90/10 است. این قانون می گوید: ده درصد وقت اولیه ای را که قبل از شروع کار صرف برنامه ریزی و تنظیم فعالیت های خود می کنید معادل نود درصد از وقتی را که در حین انجام فعالیت مصرف می کنید صرفه جویی می کند.
... گوته: ما همیشه وقت کافی داریم به شرط آنکه هم بخواهیم و هم درست از آن استفاده کنیم.
... قانون 80/20 را در همه امور به کار بگیرید
قانون 80/20 یکی از سودمندترین قوانین در زمینه مدیریت زمان و زندگی است. نام دیگر این قانون «اصل پارتو» است که به افتخار بنیان گذار آن «ویلفر دو پارتو» اقتصاددان ایتالیایی نام گذاری شده است.
... وی مردم را به طور طبیعی به دو دسته تقسیم کرد: گروه اول که وی به آنها «اقلیت بسیار مهم» می گوید جزء 20% افرادی هستند که از نظر اقتصادی و اثر بخشی در صدر قرار دارند و گروه دوم که وی به آنها «اکثریت کم اهمیت» می گوید 80% را تشکیل می دهند که در سطح پایین جامعه قرار دارند.
وی بعد ها کشف کرد که عملاً تمام فعالیت های اقتصادی تابع این قانون هستند.
... انجام هر کدام از کارهای موجود در لیست شما ممکن است به یک اندازه وقت شما را بگیرد، ولی انجام یک یا دو تای آنها چند برابر هر یک از سایر موارد برای شما سودمند خواهد بود.
... گاهی پیش می آید که ارزش یکی از ده کار یا فعالیتی که شما در لیست خود دارید به تنهایی می تواند بیش از مجموع سایر فعالیت ها در موفقیت شما ارزشمند باشد. این کار بی تردید همان قورباغه ای است که باید اول از همه قورت بدهید.
... قانون: در مقابل این وسوسه که اول کارهای کوچک را سر و سامان دهید مقاومت کنید.
... از همین امروز قاطعانه تصمیم بگیرید که وقت بیشتری را صرف فعالیت های معدودی بکنید که می توانند در زندگی شما تحول واقعی ایجاد کنند و وقت کمتری را صرف فعالیت های کم اهمیت تر بکنید.
... پیامد کارها را در نظر داشته باشید
أریسون سووت ماردن: «میزان بزرگی و موفقیت هر فرد بستگی به این دارد که تا چه حد می تواند همه نیروهای خود را در یک کانال واحد بریزد.»
... دکتر ادوارد بانفیلد از دانشگاه هاروارد پس از پنجاه سال پژوهش به این نتیجه رسید که داشتن «دید بلند مدت» مؤثرترین عامل پیشرفت های اجتماعی و اقتصادی آمریکاست. دید بلند مدت داشتن در کار تبدیل به عامل شده است که از تمامی عوامل دیگر مانند تجربه، تحصیل، نژاد، هوش و روابط در تعیین میزان موفقیت شما در زندگی نقش مهم تری دارد.
... قانون: تفکر دراز مدت تصمیم  گیری های کوتاه مدت را بهبود می بخشد.
... قانون: آینده نگری فعالیت ها و کارهای فعلی ما را تحت تأثیر قرار می دهد و در اغلب مواقع تعیین کننده فعالیت های کنونی ماست.
... افراد موفق کسانی هستند که آماده اند تا لذت های کوتاه مدت را به تعویق بیاندازند و با کار و تلاش نتایج بسیار ارزشمندی را در آینده به دست آورند.
... گوته: «اگر کار را شروع کنید ذهن شما گرم می شود و اگر ادامه دهید کار به انجام می رسد.»
... ویلیام ماتئوس: «نخستین قانون موفقیت، تمرکز است. یعنی همه نیروهای خود را روی یک نقطه متمرکز کنید، مستقیماً به سراغ همان نقطه بروید و به چپ و راست منحرف نشوید.»
... روش الف ب پ ت ث را مدام به کار بگیرید
...برای شروع کارباید لیستی از تمام کارهایی که باید در روز آینده  انجام دهید تهیه کنید.
... کنار هر یک از مواردی که در لیست خود نوشته اید یکی از حروف الف، ب، پ، ت، یا ث را بنویسید.
حرف الف برای کاری است که بسیار مهم باشد، کاری که باید حتماً انجام دهید وگرنه با عواقب جدی مواجه خواهید شد.
... اگربیش از یک مورد از نوع الف دارید آنها را با گذاشتن علامت الف – 1، الف-2 و... اولویت بندی کنید. کار الف-1 بزرگترین و زشت ترین قورباغه شماست.
موارد نوع ب هم کارهایی هستند که باید انجام داد اما عواقب آنها زیاد شدید نیست. این موارد بچه قورباغه های زندگی شما هستند.
... قاعده این است که هرگز نباید به موارد ب بپردازید وقتی که هنوز یکی از موارد الف باقی مانده است.
... موارد پ آنهایی هستند که انجام دادنشان خوب است اما انجام ندادنشان عواقبی در پی ندارد.
... موارد ت کارهایی هستند که می توانید به شخص دیگری محول کنید. قاعده این است که باید هر کاری را که کس دیگری می تواند انجام دهد به وی واگذار کنید تا وقت بیشتری برای انجام موارد الف که فقط خودتان می توانید انجام دهید پیدا کنید.
موارد ث آنهایی هستند که می توانید آنها را به کلی حذف کنید بدون آن که واقعاً تغییری ایجاد شود. این موارد می توانند کارهایی باشند که زمانی اهمیت داشته اند اما دیگر به شما مربوط نمی شوند یا برای شما مناسب نیستند. این کارها را اغلب از روی عادت یا چون از آنها خوشتان می آید انجام می دهید.
... توانایی حلاجی کردن و تجزیه و تحلیل لیست کارها و مشخص کردن کار الف-1 سکوی پرشی است که شما را به بالاترین سطوح موفقیت، اعتماد به نفس، عزت نفس و سربلندی پرتاب می کند.
روی اهداف اصلی تمرکز کنید
نرمن وینسنت پیل: وقتی همه نیروهای جسمی و ذهنی متمرکز شوند فرد برای حل مشکلات به طور حیرت انگیزی چند برابر می شود.
  …  در هر کاری اهداف اصلی مورد نظر را به ندرت می توان در بیش از پنج تا هفت زمینه دسته بندی کرد. این اهداف همانهایی هستند که شما باید برای انجام مسئولیت های خود و داشتن حداکثر مشارکت با سازمان خود به آنها دست پیدا کنید.
... فقدان هریک از این فعالیت های حیاتی منجر به مرگ ارگانیسم خواهد شد.
... به عنوان مثال، اهداف اصلی در مدیریت عبارتند از: برنامه ریزی، سازماندهی، گرفتن پرسنل، تفویض اختیار، نظارت، ارزیابی و گزارش گیری.
... اکثر مردم به جای تعیین هدف و برنامه ریزی برای بهبود و پیشرفت در زمینه ای که در آن ضعف دارند آن زمینه را به طور کلی کنار می گذارند. این کار فقط وضع را بدتر می کند.
... از توجیه کردن و دفاع از نقاط ضعف تان دست بردارید.
... یکی از مهم ترین پرسش هایی که همیشه باید از خودتان بپرسید و به آن جواب بدهید این است: «چه مهارتی است که اگر من در آن عالی باشم بیشترین تأثیر مثبت را روی کار یا شغل من می گذارد؟»
کُمار: «تمرکز در معنای اصلی و درست کلمه تواناییِ دقت و توجه ذهن روی یک موضوع واحد است.»
قانون تشخیص ضرورت: «هیچ وقت برای انجام همه ی کارها وقت کافی وجود ندارد ولی همیشه برای انجام مهم ترین کارها وقت کافی هست.»
... قانون: «هرگز برای انجام تمام کارهای لازم وقت کافی وجود ندارد»
... شما هرگز نمی توانید عقب افتادگی ها را جبران کنید و باید این فکر را از ذهن خود بیرون کنید. تنها چیزی که می توانید به آن امیدوار باشید این است که به کارهای اصلی برسید و سایر کارها باید فعلاً در لیست انتظار بمانند.
... برای آنکه بتوانید روی مهم ترین کارهایتان تمرکز کنید و آنها راطبق برنامه به اتمام برسانید سه سؤال وجود دارد که می توانید مرتباً از خود بپرسید.
1- مهم ترین و باارزش ترین کارهای من کدامند؟
2- چه کاری است که اگر من و فقط من خوب انجام بدهم تفاوت چشمگیری در زندگی و شغلم خواهد داشت؟
3- بهترین استفاده ای که می توانم در حال حاضر از وقتم بکنم چیست؟
... گوته: «کارهایی که از همه مهم تر هستند نباید قربانی کارهای غیر ضروری شوند.»
... قورباغه را قورت بده!
قوی ترین ابزار ذهنی شما برای رسیدن به موفقیت توانایی شما در اولویت بندیِ درستِ کارهایتان است. هر روز چند دقیقه ای در جایی که کسی مزاحمتان نشود راحت بنشینید و بدون استرس و نگرانی فقط به کارهایی که باید انجام بدهید فکر کنید.
تقریباً هر بار در سکوت و تنهایی به ایده های جالبی می رسید که وقتی این ایده ها را به کار بگیرید به میزان زیادی در کار خود صرفه جویی خواهید کرد. با این کار، اغلب پیشرفت ها و موفقیت هایی را تجربه خواهید کرد که مسیر زندگی و شغل شما را به کلی دگرگون می کند.
... خیمزتی. مک کی: «میزان کارایی شما هرچه باشد، توانایی های بالقوه شما بیشتر از آن است که تا کنون به فعل در آمده است.»
... نگاه دقیقی به میز کار خود بیاندازید، هم در خانه و هم در محل کار، آن وقت از خودتان بپرسید: «چه جور آدمی در یک چنین جایی کار می کند؟»
هرچقدر محیط کارتان تمیزتر و مرتب تر باشد بیشتر احساس مثبت بودن، خلاقیت و اعتماد به نفس می کنید، همین امروز تصمیم بگیرید که میز کار و دفتر خود را کاملاً تمیز و مرتب کنید تا هر بار که پشت میزتان می نشینید احساس کنید که فردی مؤثر، کارآمد و آماده پیشروی و موفقیت هستید.
... همیشه یک شاگرد باقی بمانید.
....آگ ماندینو: «تنها ابزار موفقیت که قطعاً به آن نیاز دارید، صرف نظر از این که کارتان چیست، این است که بیشتر و بهتر از آنچه از شما انتظار می رود کارایی داشته باشید و خدمات عرضه کنید.
... مهارت ها و توانایی های خود را در حوزه های اصلی کاری تان مرتباً به روز کنید. به خاطر داشته باشید که هر چقدر هم کاری را خیلی خوب انجام دهید، دانش و مهارت شما دارد با سرعت زیادی کهنه و قدیمی می شود. همان طور که پت رایلی مربی بسکتبال می گوید: «اگر در کارتان در حال پیشرفت نیستید و بهتر نمی شوید، پس دارید بدتر می شوید.»
... قانون: یادگیریِ مدام شرط لازم موفقیت در هر زمینه ای است.
... از امروز تصمیم بگیرید که پروژه «در خدمت خودتان» را اجرا کنید: برای تمام عمر در حوزه کاری تان یک شاگرد باقی بمانید. برای یک حرفه ای هیچ وقت مدرسه رفتن و آموختن تمام نمی شود.
چه مهارت ها و توانایی هایی  است که به شما کمک می کند تا در کارتان در زمان کمتر نتایج بهتری به دست آورید؟ برای ادامه و پیشرفت کار در آینده به چه توانایی های کلیدی و اصلی نیاز دارید؟ این مهارت ها هرچه هستند آنها را مشخص کنید. برای بهبود آنها برنامه ریزی کنید و سپس فراگیری را شروع کنید. سعی کنید در کارتان همیشه بهترین باشید.
... استعدادهای منحصر به فرد خود را تقویت کنید
... دین بریگز: «کار خودتان را انجام دهید، اما نه در حد وظیفه بلکه اندکی بیشتر و از روی سخاوت. همین مقدار اندک به اندازه تمام کار ارزش دارد.»
... ممکن است همه دار و ندارتان را از دست بدهید: خانه، اتومبیل، شغل و موجودی حساب های بانکی تان. اما تا زمانی که توانایی کسب درآمد را داشته باشید می توانید همه ی آنچه را که از دست داده اید به علاوه ی بسیاری چیزهای دیگر را دوباره به دست بیاورید.
به طور مرتب و منظم توانایی های منحصر به فرد خود را ارزیابی کنید. چه کار بخصوصی است که شما می توانید بهتر از دیگران انجام دهید؟ در چه کاری مهارت دارید؟ چه کاری است که انجام آن برای شما آسان، اما برای دیگران سخت است؟ وقتی به گذشته ی حرفه ای خود نگاه می کنید چه چیزی بیشترین سهم را در موفقیت شما تا به امروز داشته است؟ مهم ترین قورباغه هایی که تا به امروز خورده اید کدام بوده اند؟
... شما نمی توانید همه ی کارها را انجام دهید اما می توانید کارهای معدودی را که در آنها از دیگران برترید انجام دهید، کارهای معدودی که واقعاً تحول ایجاد می کند.
... مدام این پرسش های کلیدی را از خود بپرسید: «در چه کاری واقعاً بهتر از دیگران هستم؟ از کدام قسمت از کارهایی که انجام می دهم بیشتر لذت می برم؟ مهم ترین عامل موفقیت من در گذشته چه بوده است؟ اگر اصلاً بتوانم حرفه ای داشته باشم آن کدام است؟»
اگر با خریدن بلیط بخت آزمایی یا چیزی شبیه به آن مبلغ هنگفتی پول بدست بیاورید و این آزادی را داشته باشید که برای بقیه عمرتان هرکار یا هر قسمت از کاری را که دوست دارید انجام دهید، چه کاری را انتخاب خواهید کرد؟ برای این که مشغول به کار مورد نظر شوید چه مقدماتی را باید فراهم کنید تا بتوانید آن کار را به بهترین صورت ممکن انجام دهید؟ پاسخ این پرسش هرچه که هست از همین امروز دست به کار شوید.
... محدودیت های اصلی خود را مشخص کنید
... الکساندر گراهام بل: «تمام افکار خود را روی کاری که دارید انجام می دهید متمرکز کنید. پرتوهای خورشید تا متمرکز نشوند نمی سوزانند.»
... قانون 20/80 در مورد محدودیت های شما در زندگی و کار نیز صادق است. به این معنا که 80 درصد از محدودیت ها یا عواملی که شما را از رسیدن به هدف هایتان باز می دارد عوامل درونی هستند. این عوامل بازدارنده در درون شما هستند. در ویژگی های شخصیتی، توانایی، عادت ها، انضباط فردی و توانایی های بالقوه شما. تنها 20 درصد از عوامل محدود کننده خارجی هستند و به سازمانی که در آن کار می کنند مربوط می شوند.
... انسان های موفق همیشه برای تجزیه و تحلیل عوامل محدود کننده از این پرسش آغاز می کنند: «چه ویژگی در من وجود دارد که مرا از پیشرفت باز می دارد؟». این افراد مسئولیت کامل اعمالشان را می پذیرند و برای یافتن علت و نیز راه حل مشکلات شان را در خودشان می جویند.

نظرات 6 + ارسال نظر
بی صدا یکشنبه 22 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 02:23 ق.ظ

سلام مرسی.شما خیلی سخت کوش هستین...
خسته نباشی...
از طرف سکولار!!!!اگه شناختی کی هستم سیکرت نگه دار....

جمالی دوشنبه 30 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 02:25 ب.ظ

سلام کار قشنگی انجام دادید انشاالله تکرار شه
راستش من دنبال اطلاعات کشاورزی میگشتم به اینجا رسیدم
میخواستم بدونم اطلاعات شما محدود به برزک هست یا روستاهای اطرافتون رو هم در بر میگیره کارگروه جی آی اس شما واقعا فعاله یا نه در محدوده شما از نظر جغرافیایی نیاز به استفاده از سموم زیاده یا نه اگر ممکنه مقایسه ای
میخوام برای یک کار تحقیقی منطقه شما را انتخاب کنم ولی باید اطلاعات کافی برای توجیه انتخابم داشته باشم
من کارشناس پژوهش مرکز کارآفرینی دانشگاه الزهرا هستم اگر علاقه مند به همکاری با مرکز ما هستید لطفا پاسخ دهید

فروهر شنبه 13 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 09:37 ق.ظ

جالب بود و کاربردی

نقیب الله دانش جمعه 3 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 03:30 ق.ظ

واقعآ عالی بود منم راستش بعضی از خصوصیت های را که برایان ابراز داشته است را دارم ولی سعی مینم تا جز بهترینان که اقلیت مهم هستند باشم.

مریم رستمی مقدم دوشنبه 14 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 10:19 ق.ظ http://pr-rahnama.blogfa.com/

سلام
ممنون از خلاصه زیباتون

درود بر شما

sasha شنبه 17 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 02:29 ب.ظ http://sasha1997.blogfa.com

دمت گرم خیلی خوب بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد